Krossa kolfibersadelstolpe i ParkTool PCS-10?

Stuvstaix

Ny medlem
Ni som undrar - foghetaboutit. Hade överblivet lvg-sadelstolpematerial som jag försökte mosa med klämman. Vågade inte dra hårdare för att slippa haveri på mekstället, då smällde jag på med baksidan av en hammare mot sadelstolpen för att provocera fram en mosning. Resultat, inte ens ett märke.
Slutsats: man kan dra åt rejält i mekstället om man fäster i sadelstolpen. Iallafall med den fulkinessadelstolpe jag hade.

Happymyt #367, all kolfiber är samma sak. Du vet att det finns många alu-ramar du kan buckla med handen mellan tummen och pekfingret, medans du kan slå på andra med hammare utan åverkan. Dåligt att generalisera såhär.

Kan bidra med min FSA kolfiberstolpe på mtbn, jag har park mekställ och dragit åt rejält hårt. Inte rädd för fem öre. Kolfiber är lika ömtåligt som Alu. Är det designat för att vara hållbart, då är båda två lika hållbara. Är de designade för att vara ömtåliga är de lika ömtåliga. Vi kan inkludera Stål, Titan också. Men, viss nackdel för Alu, alla andra går att reparera, medans det är svårt med alu som är "härdat" med värme för att nå sin spec.

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Happymyt #367, all kolfiber är samma sak. Du vet
> att det finns många alu-ramar du kan buckla med
> handen mellan tummen och pekfingret, medans du kan
> slå på andra med hammare utan åverkan. Dåligt
> att generalisera såhär.

RAM ja, men en sadelstolpe är till för att sätta ner 100kg anus rakt på. Om fulkinesen håller så borde ju alla vettiga varumärken förutom superultralight hålla. MTB borde ju inte ens föranleda diskussion. Generaliseringar är ju kunskapen, fördomens och bäverhannens moder, så det är bara att blåsa på. Lita på mig.

Tillbaka
Topp