KS Lev Integra mekproblem

markar69

Aktiv medlem
Jag har en KS Lev Integra 2020 med sur friktion nära slutet av 175 mm-slaget när man släpper upp den. Jag måste dra åt sadelklämman väldans löst för att inte den skall fastna helt. Funkar tack vare kolfiberpasta med "grus" i så den glider inte - än. Jag har haft ett par KS innan, både Integra och den enklare Lev SI på samma ram och de funkade. Den kärvar tydligt även när man har den ur ramen. I min dumma-i-huvet-killgissningsmek så försökte jag vålda av "seal head" med lite kosmetiska märken som följd (Alltså ingen garanti längre.) innan jag hittade en sprängskiss som visar att huvet är en del av stolpen numera. Men hur fasen får man då isär stolpen för att inspektera och smörja och troligtvis byta bussningar/styrpinnar?? Det står på Kindshocks sida att det är pressfit på packning och bussning men jag vågar inte bånka-dra isär med våld. Då borde man skada styrpinnar och bussning antar jag. Och Kindshock har ingen video eller instruktion upplagd. Det är alltså en vardaglig smörjning jag vill kunna göra. Inte själva cartidgen. Finns en massa Youtube-klipp på de äldre modellerna men hittar som sagt inget på den här. Hjälp!

Fåshe om det jag var med om hjälper dig. Hade en fin-integra (external) som åkte upp långsamt. Asknas. Efter mycket felsôkning upptäckte jag fôrsta delen på problemet: den åkte bara upp långsamt via knapptryck. Drog jag i själva "reglaget" vid stopen sá gick d normalt. Hmm...en hel del felsök följde.
Sen upptäckte jag problemet: vajern från hävarmen på stolpen in till mekanismen inuti stolpen var för lång. Detta innebar att en knapptryckning inte drog mekanismen hela vägen utan bara halvvägs, vilket ledde till stolphöjning i slo-mo, utan finnar.

Tack Guaruska, men jag vet att det är mellan "stancion" och "slider" det kärvar. Jag har plockat av bottenstycket med "actuatorn" så det är helt säkert inte den. Men faktisk så är det en nackdel till med 2020-modellen. Det är att actuatorn nu har en så vek returfjäder att bara en klick mjukt fett i vajeränden är nog för att den inte skall dra ut vajern igen. KS kallar det update, jag kallar det downdate.

Nja. Kan ej diagnosticera ditt problem över chatt. Kabeln till actuator inifrån stolpen var för lång. Placerad i sadelröret så hackade stolpen sig upp, pga att sadelröret e vinklat. Jag trodde först så klart d va fel på stolpen, men efter noggrann undersökning upptäckte jag att kabel till actuator var för lång. Dvs fabriksinstallationen var felgjord.

Tillbaka
Topp