Ksyrium ES vs. Dura Ace C24 SL

paesan

Ny medlem
Idag åker jag på Ksyrium ES, inga som hellst problem, raka och fina, funkar bra. Men har under hösten och vintern fått syn på DA C24 SL hjulen.Tycker de ser väldigt najs ut. Men undrar om inte det är samma typ av hjul!? Kanske lika bra och hoppar över DA hjulen och slå till på ett par höga profilhjul i karbon istället.

Vad säger panelen!?

Tacksam för svar!

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du ska byta för bytandets skull så ska du
> köpa Lightweight.

Är inte lightweight fjäderlätta svindyra värsting hjul??

Senast redigerad av en moderator:
Du skulle köpa ett par hjul till med samma användningsområde som dina gamla. Köp högprofil är mitt råd!

/Jerka

Jag har kört på båda. Mavic-hjulen är sjukt syva och snärtiga. D-A lättare och mindre vindkänsliga och tillräkligt snärtiga för en gubbe som jag.. Jag gillar D-A hjulen bättre.

Håller med Rekrej. Om du tänker köpa ett par hjul till så borde du kika på högprofil. Men om du ska byta till ett par andra allround-hjul så är nog Dura-ace bättre. Sen kan du alltid bygga egna eller hitta nåt mer prisvärt, men det låter jag Håkan skriva om. :)
Ksyrium är riktigt snärtiga som Skogling skriver. Jag saknar mina ibland.
/J

DA hjulen är lättare, bekvämare och har betydligt bättre aerodynamik. Ksyrium är styvare. Alltså måste du bestämma dig för vad du vill ha för slags hjul. Jag väger 73kg och är betydligt gladare på DA. Jag tror att du måste vara ganska stor och stark för att gilla Ksyriumarna bättre. Smartaste är väl prova innan man köper - att byta hjul med varandra på träning är ju skitkul och synnerligen lärorikt.

Skogling skrev:
> Var har du läst det ?

Läst? Jag har ju såna hjul själv. De var nog 3-4 mm bredare än mina MAVIC. En hel del bromsklossjustering krävdes. Så det är inte bara att snabbt byta mellan två cyklar, utan det krävs lite mer mek än så, det var det jag ville få fram.

Uhm, ser nu att det står SL. Mina heter CL. Frågan är om det skiljer mer än material. Dimensionerna är nog samma. Men om inte, så står mitt uttalande fast.

Senast redigerad av en moderator:
Alla skryter på sina Ksyrium, men jag var inte speciellt imponerad av mina Ksyrium SL. Bra hjul? Ja! Men absolut inte värt pengarna och inget speciellt alls. Styva var de inte heller, åtminstone inte när man stod upp och bände (stavn?) cykeln.

I ärlighetens namn gillar jag mina Zonda mycket mer.

Menar inte att det är något fel på Ksyrium - vill inte sälla mig till ksyriumhatarnas på weight weenies - men något speciellt hjul för pengarna är det inte.

Men för att svara på frågan:: behöver du nya hjul för att ersätta dina ES så är säkert C24 bra val. Men om du ska ha två par så är det ju som andra säger: högprofil och varför inte tub om det ska bli dina nya finhjul?

Skogling skrev:
> Justerskruven på bromsarna kan vara nog så avig
> att hitta ibland. ;)

Nu var du inte snäll! D-A är helt klart bredare än Ksyrium.

fredrikw skrev:
> hur ofta behöver man byta hjul på racern snabbt
> om man inte tävlar?

Tävlar man i geologklassen så måste man vara snabb på nåt :)

fredrikw skrev:
> hur ofta behöver man byta hjul på racern snabbt
> om man inte tävlar?

Det var en kommentar till att byta mellan kompisar på träningsrundor. Man kan inte bara skruva loss hjulen och byta på några sekunder, utan man måste justera om bromsarna. Lite mer jobb, lite mer mek.

geologen skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > hur ofta behöver man byta hjul på racern
> snabbt
> > om man inte tävlar?
>
> Det var en kommentar till att byta mellan kompisar
> på träningsrundor. Man kan inte bara skruva loss
> hjulen och byta på några sekunder, utan man
> måste justera om bromsarna. Lite mer jobb, lite
> mer mek.

Helt klart en egenskap att ta i beaktande när man köper hjul. Hur smidigt jag och mina vänner kan byta hjul på träningsrundorna. Själv brukar jag köpa hjul för att själv cykla på dem.

På mina Shimano-bromsar finns det två sätt att göra detta på som går på ett par sekunder, antingen ändrar man läget på den lilla armen som man använder för att öppna bromsen när man ska ta av hjulet, eller så använder man vajerjusterskruven. Vet inte var gränsen till meckigt går för dig.

Suck, mitt inlägg om att växla mellan olika hjul var en kommentar till detta:

isullevartme skrev:
> Smartaste är väl prova
> innan man köper - att byta hjul med varandra på
> träning är ju skitkul och synnerligen lärorikt.

Inget annat!

En relaterad fråga till bromproblematiken som geologen tar upp, vilka bromsar kan ställa vinkeln på bromsklossen?

F.ö. kan man väl byta hjul till fikat så behöver det inte gå i f1-fart ;)

Men det är väl inte hela världen om klossarna ligger lite snett mot fälgen om man bara ska prova hjulen under ett träningspass?

Gör de det?
Jag kommer inte ihåg att det var något jag reagerade på när jag bytte till de hjulen, mina
HED-hjul (inte nya fälgkonstruktionen) kanske också var lite bredare?

Eftersom ett av de stora glädjeämnena med att köra racer är att fippla med materialet, och bland detta kommer väl hjulen högt upp på de flesta listor kanske det vore idé att lära sig byta hjul med en träningskompis. Även för en tämligen gravt förståndshandikappad bör ju detta gå att lära sig på under 4 sekunder, alldeles oavsett bredd på fälgen. Att det sedan kanske tar 60 sekunder att göra själva hjulbytet, inkl. bromsjustering etc. är väl inget att tjafsa om.

På detta forum svamlas det ju om hjul hit och hjul dit hela dagarna. Om man vill vara kännare av hjul är det väl rimligt att fråga alla med välrakade ben man cyklar tillsammans med om man kan byta hjul en stund?

Ted_B skrev:
> Men det är väl inte hela världen om klossarna
> ligger lite snett mot fälgen om man bara ska
> prova hjulen under ett träningspass?

Exakt. Det var väl hjulen och inte bromsarna som skulle testas...

rekrej skrev:
> Du skulle köpa ett par hjul till med samma
> användningsområde som dina gamla. Köp
> högprofil är mitt råd!
>
> /Jerka

kan bara instämma

Tillbaka
Topp