kuggar över trots ny kedja/kassett/klinga?

abbe

Ny medlem
Lämnade in pendlarhojen (Nishiki Pro SL) tidigare i veckan då jag hade slitit ut fälgen på bakdäcket så hela hjulet byttes mot ett nytt.

Eftersom cykeln hade gått ca 400 mil byttes även kassett/kedja och stora klingan fram.

Nu har jag upplevt att det kuggar över ibland på just den stora klingan (som ju är helt ny). Dom tog betalt för en sk bas-service i samband med reparationen så då bör ju allt vara ordentligt inställt tycker man.

Vad är det troliga felet här? Tänkte svänga förbi cykelverkstan senare idag men det skulle kännas skönt att ha lite mer på fötterna innan. Det luriga är ju att det bara händer ibland så jag vill ju inte att dom bara sprayar lite teflonspray på kedjan och är nöjda med det..

Om du menar "kugga över" som i att kedjan rappar när du trycker på så kan det vara en stel länk på kedjan. Om du menar att kedjan hoppar utanför stora drevet när du växlar upp så ska du justera ändläget på framväxeln.

Jag menade att kedjan rappar när jag trycker på lite extra. (Borde varit lite tydligare med det)

Vad gör man åt det? Är det bara att gå igenom kedjan länk för länk och vrida runt lite?

Knappast en stel länk när problemet uppstår när när det är storkakan som driver. Då borde det problemen vara flerfaldiga på mella o lillen.

sitter fälgen på däcket? :O trodde det var tvärt om!

OnT: ta ett skjutmått, sätt skjutmåttet på 132 och sätt pilarna ( de där spetsiga på baksidan) mellan länkarna, blir måttet mer än 133 så är det dags att byta kedja + kassette!

Det rätta i den här situationen är att gå tillbaks till affären och säga åt dem att fixa problemet.
Vilket abbe ju redan betalt för.

danielr skrev:
-------------------------------------------------------
> Rasmus. Han hade redan bytt kedja kassett samt
> storklinga...

jag såg det sen när jag läste rubriken igen...

+1 på att växelörat är böjt!

RasmusOlofsson skrev:
-------------------------------------------------------
> danielr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rasmus. Han hade redan bytt kedja kassett samt
> > storklinga...
>
>
> jag såg det sen när jag läste rubriken igen...
>
> +1 på att växelörat är böjt!

Men om det bara kuggar över på stora klingan fram, vad har du växelörat med det att göra. Borde felet isf inte uppstå oberoende av vilket drev man kör med fram?

Lita inte på cykelhandlare....

Tillbaka
Topp