Kuggar till shimano-hubväxel?

Trasselplanta

Aktiv medlem
Visade sig att sambon inte bytt kedja eller "kuggar" på sin cykel någonsin och det var nog dags att ha gjort det för några år sedan. Men vad heter sådana? Jag har bara meckat cyklar med cassetter och derailers förut. Heter de frihjul? Utöver antal kuggar, är det något annat man behövver ha kolla på? 7-växlad shimano nexus.

Bilder finns här, om det hjälper.
1646993869283.png
1646993900877.png

Behövs det verkligen bytas? I min erfarenhet håller håller dessa drev väldigt länge. Mät kedjan och se hur sliten den är. En rengöring och uppsmörjning skulle nog inte skada dock.

Jag är inte säker. Men cykeln är typ 10 år gammal och ingenting har egentligen servats någonsin. Växlarna funkar skitdåligt och sambon undrade om jag ville försöka fixa. Tänker att kedja och drev är så pass billiga att jag kan byta till fräscha nya när jag ändå meckar. Lika så ny vajer och hölje för växelväljaren.

Ska bara klura ut hur man ska linjera de röda prickarna. Och varför ”barreladjustern” vid växelväljaren sitter som limmad.

Växeln ska vara på 4'an när du justerar. Om den har svårt att fjädra tillbaka är det förmodligen för mycket motstånd i vajer och hölje, det bör då bytas.

Växeln ska vara på 4'an när du justerar. Om den har svårt att fjädra tillbaka är det förmodligen för mycket motstånd i vajer och hölje, det bör då bytas.
4an är jag med på. Funderingen är mer hur de röda prickarna ska linjera. Jag vet att den gula pricken ska vara i linje med ett gult sträck. Men jag hittar helt enkelt inte något gult sträck. Men två röda prickar finns. Så jag gissar att de ska vara i ”linje”. Dessutom verkar det svårt att finjustera när barelladjustern inte snurrar.

Med att växlarna inte funkar menar jag att när man trampar, främst på 3an 4an och 5an, så är det som att det släpper i bak för ett ögonblick. Jag vet inte säkert om det är strul i hur växlarna är inställda eller om kedjan kuggar över. Så man plan var att fixa båda på samma gång.

4an är jag med på. Funderingen är mer hur de röda prickarna ska linjera. Jag vet att den gula pricken ska vara i linje med ett gult sträck. Men jag hittar helt enkelt inte något gult sträck. Men två röda prickar finns. Så jag gissar att de ska vara i ”linje”. Dessutom verkar det svårt att finjustera när barelladjustern inte snurrar.

Med att växlarna inte funkar menar jag att när man trampar, främst på 3an 4an och 5an, så är det som att det släpper i bak för ett ögonblick. Jag vet inte säkert om det är strul i hur växlarna är inställda eller om kedjan kuggar över. Så man plan var att fixa båda på samma gång.
De gula strecken ser man i det lilla fönstret på ovansidan av växelmekanismen. De visar samma som dom röda prickarna på undersidan men lättare att se när cykeln är upprätt (och lättare att se när de är i linje imo). De ska vara i linje på den fjärde växeln. Om justerskruven inte rör på sig blir det såklart svårt, så det är det första att åtgärda.
Även internväxlade nav ska väl servas emellanåt.
Ja, enligt Shimano bör de smörjas om typ 1 gång om året eller efter 2000km, men det tror jag inte någon gör i verkligheten. Man tar helt enkelt ut hela inkråmet och doppar i tunn mineralolja och låter överflödet rinna av. Shimano kallar den WB Maintenance oil, vad den innehåller för magiska ingredienser vet jag ej, men den kostar typ 600kr/liter. Olja för automatlådor funkar förmodligen.

Ja, enligt Shimano bör de smörjas om typ 1 gång om året eller efter 2000km, men det tror jag inte någon gör i verkligheten. Man tar helt enkelt ut hela inkråmet och doppar i tunn mineralolja och låter överflödet rinna av. Shimano kallar den WB Maintenance oil, vad den innehåller för magiska ingredienser vet jag ej, men den kostar typ 600kr/liter. Olja för automatlådor funkar förmodligen.
Har för mig att jag läst här nånstans att även vanlig motorolja funkar. Tror inte heller många servar sina internväxlade speciellt ofta. Jag är ganska ny på området men har tänkt försöka mig på service när det är dags.

det första att kolla här är förstås uppsmörjning och justering av växelmekanismen vid bakhjulet. och att den är korrekt monterad, så allt rör sig som det skall.

sen skulle jag vara misstänksam mot växelvajer och hölje. symptomen låter klassiska för växelvajer som delvis gått av uppe i växelhandtaget.

navets inkråm och smörjning är förstås möjliga felkällor, men mindre sannolika.

när det gäller hållbarhet på kedja och drev kan det skilja kraftigt utefter olika förutsättningar. min fru pendlar 2x5km i maklig takt, konventionell snöröjning. jag pendlar 2x20 km i raskare takt, sopsaltning. har navväxel endast på vinterpendlaren. hennes kedjor håller bortåt tio år, dreven ännu längre. mina kedjor inklusive drev; över vintern, i bästa fall två vintrar.

Dom röda markeringarna behöver du bara bry dig om när du plockar lös ”växelarmen” från navet. Då ska dom ligga i linje med varandra när man monterar tillbaka den.

Tillbaka
Topp