Kukhuven parkerar

Kukhuven parkerar
Vi har exakt samma situation där jag bor (Hässleholm - inte 08) Alla dessa galna snöskottare har sin grej i det hela. Skottarna på vägen är oftast först, sen kommer de små trottoarskottarna och vräker ut snön där bilarna skall stå. Efter varje snöfall blir det smalare och smalare på gatan.

Jämn dag håller man ojämna husnummer - ojämn dag jämna husnummer och efter kl 15 får man hålla på båda sidorna... Då får man vara ett kukhuvud att ställa sig på trottoaren. För annars kommer ingen förbi på hela gatan. Sen att han är kass på att parkera nära snövallen, det är en sak ;) Det var mina 50öre i det hela! En som haft så här hela vintern...

26660_335708046378_591176378_3721012_8016500_n.jpg ht=453

Kukhuven parkerar
Ska man förbi den felparkerade bilen med barnvagn har man antagligen mindre höga tankar om bilen än dess av lathet lagom felparkeande förare... Att halka runt mitt i gatan med sina barn känns jävligt onödigt bara för att någon känner sig förmer än oss vanliga fotgängare :-/ T

Kukhuven parkerar
Ja och till slut kvittar det hur man gör, för alla retar sig på alla. Barnvagnen på bilen, bilen på utrymmet, snöskottarna på snön, snön på solen, solen på rymden.. Ja fan och hans moster. Så till slut är vi alla kukhuvuden. Sen orkar man inte bry sig...

Kukhuven parkerar
"Men jag skall ju bara..."
"Det gör väl inget om jag..."

Eller lät det för mycket som en cyklist?

Konkret tips: antingen konstaterar du att det finns idioter och egoister överallt, rycker på axlarna och smågnäller lite i pendlartråden. Eller så gör du det till din livsuppgift att förstöra hans liv. Du har bilnumret, du vet hur han ser ut. Sätt igång. Endast fantasin sätter gränser. Halvmesyrer som det här leder ingenstans.

Kukhuven parkerar
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska man förbi den felparkerade bilen med barnvagn
> har man antagligen mindre höga tankar om bilen
> än dess av lathet lagom felparkeande förare...

Men hur vore det om folk inte köpte barnvagnar som är lika breda som tidigare utskällda XC90? Barnvagn kan ju heller knappast vara ändamålsenligt i ett tokdåligt skottat Stockholm? Varför inte ha någon bärsele istället? Vafan i u-länderna kan de knalla runt i djungeln med ungen hängandes i någon tygbit bara på ryggen och det verkar gå jäkligt mycket bättre än att hålla på och klaga på att regnskogen är i vägen för barnvagnen.

Som någon sa tidigare, svaret "olika intressen som krockar" är en extremt träffsäker beskrivning.
Det är så kul att så fort barn är inblandade så blir folk som förbytta och då är det helt plöstligt alla andras fel.
Inte får jag utbrott på alla latte morsor (och farsor) som springer runt i bredd med sina stridsvgnar med kidsen i och tar upp hela cykelbanan eller hela korridoren i butiken. Inte kallar ja dem för kukhuvuden för det.
Eller en annan favorit, alla morsor som kastar sig ut på övergångställena framför bilarna när det är tokhalt och mörkt med motiveringen "se upp här kommer jag med mitt barn alla borde se mig och alla bilar borde kunna stanna på en meter för jag har minnsann ett barn i vagnen".

Intressekonflikter som sagt var.....

Kukhuven parkerar
glitch skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska man förbi den felparkerade bilen med
> barnvagn
> > har man antagligen mindre höga tankar om bilen
> > än dess av lathet lagom felparkeande
> förare...
>
> Men hur vore det om folk inte köpte barnvagnar
> som är lika breda som tidigare utskällda XC90?
> Barnvagn kan ju heller knappast vara
> ändamålsenligt i ett tokdåligt skottat
> Stockholm? Varför inte ha någon bärsele
> istället? Vafan i u-länderna kan de knalla runt
> i djungeln med ungen hängandes i någon tygbit
> bara på ryggen och det verkar gå jäkligt mycket
> bättre än att hålla på och klaga på att
> regnskogen är i vägen för barnvagnen.
>
> Som någon sa tidigare, svaret "olika intressen
> som krockar" är en extremt träffsäker
> beskrivning.
> Det är så kul att så fort barn är inblandade
> så blir folk som förbytta och då är det helt
> plöstligt alla andras fel.
> Inte får jag utbrott på alla latte morsor (och
> farsor) som springer runt i bredd med sina
> stridsvgnar med kidsen i och tar upp hela
> cykelbanan eller hela korridoren i butiken. Inte
> kallar ja dem för kukhuvuden för det.
> Eller en annan favorit, alla morsor som kastar sig
> ut på övergångställena framför bilarna när
> det är tokhalt och mörkt med motiveringen "se
> upp här kommer jag med mitt barn alla borde se
> mig och alla bilar borde kunna stanna på en meter
> för jag har minnsann ett barn i vagnen".
>
> Intressekonflikter som sagt var.....

Vi använder oss av bärsele, bärsjal eller mei-thai (variant som typ kombinerar sele/sjal) men brukar tänka på alla som har 2 barn och tvingas halka upp och ner med sina tvillingvagnar överallt... Men visst, klart ni får försvara dumpuckoparkeringar som det mest naturliga i världen.
Glömde förstås en liten detalj, att gå på trottoaren med barnvagn är det normalt förväntade i trafiken eftersom det endast är där den får framföras, bilar förväntas parkeras på gatan trots sina lata förares tråkiga vanor och det dessutom olagligt... -en viss skillnad kan man tucka :-/ T

Senast redigerad av en moderator:
Kukhuven parkerar
Lillskeden (fd jonzén) skrev:
> jag skulle inte våga ha ett barn i bärsele i
> detta vädret, kul o halka så barnet får hela
> ens vikt över sig.

+1 på den, ännu mindre åka skidor utför med ungen på ryggen..

Kukhuven parkerar
Jo, så här är det. Den här vintern har vi haft ovanligt mycket snö. Detta har medfört att det blir trängre på gator och trottoarer. Ibland måste då fotgängare med barnvagn gå mitt i vägen så bilarna inte kommer fram, och ibland måste bilisterna parkera en liten bit upp på trottoaren så att barnvagnsförarna inte kommer fram.
Det kan vara jobbigt för alla, särskilt om man råkar vara den stingsliga, paragrafridande typen.
Men räkna till tio, ta ett djupt andetag och ett chillpill, så kommer våren nog snart ska du se.

Kukhuven parkerar
Jag håller iallafall med lillstereon. Om det inte går att parkera på ett vettigt sätt på ett ställe, så får man helt enkelt välja ett annat. Man kan inte göra sig att andra trafikanter skall tvingas ut i farliga situationer bara för att man själv skall ha det enkelt.

Kukhuven parkerar
Visst är de fint när folk är kreativa när de ska parkera. Här är en bild när jag skulle cykla till skolan en morgon så var det någon som missuppfattat skyltningen en aning. Hade nästa lust att tränga mig förbi och skrapa upp sidan på bilen, det gick inte att ta sig förbi cyklandes.

Noteras bör att tio meter bakom mig finns en gratisparkering som vid tillfället inte var full.

Bilagor

• DSC01983.JPG
    DSC01983.JPG
    61.7 KB · Besök: 30
Kukhuven parkerar
Ja hur svårt kan det vara egentligen. Inte bil på trottoaren.

Som en parentes så har vi problemet (ok, litet problem, inte stort) året runt på lilla gatan hemma. I ett av husen bodde förut en fransk familj och nu bor där en tysk familj. Båda toppentrevliga. Men båda familjernas gäster (fransmän och tyskar alltså) är notoriska trottarparkerare sommar som vinter. Lite fashinerande hur man kan undvika att se att ingen annan i det här landet parkerar på trottoarer på sommaren åtminstone.../J :)

Kukhuven parkerar
amattsson skrev:
> Idag frågade jag en av dessa bilister hur han
> tänker, och får det självklara svaret "Ibland
> kolliderar olika intressen helt enkelt."

Det där var nog det mest insiktsfulla svar jag hört på en sån fråga. Var glad att du frågade en bilist med lite distans till problematiken. Fast det hade kanske varit mer givande att avreagera sig i en fist fight med en road ragead 08 i stadsjeep.

Kukhuven parkerar
roefv skrev:
> skriv ut lappar och sätt på runtan varje gång
> du ser en felparkering... kanske en bild där du
> ollar handtaget på förar dörren =)

Är det så uppbyggligt för en treårig dotter att se pappa olla bildörrar titt som tätt?

Kukhuven parkerar
Westman skrev:
> amattsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Idag frågade jag en av dessa bilister hur han
> > tänker, och får det självklara svaret
> "Ibland
> > kolliderar olika intressen helt enkelt."
>
> Det där var nog det mest insiktsfulla svar jag
> hört på en sån fråga. Var glad att du frågade
> en bilist med lite distans till problematiken.
> Fast det hade kanske varit mer givande att
> avreagera sig i en fist fight med en road ragead
> 08 i stadsjeep.

Sorry, jag var bara tvungen å kolla om du bor i Göteborg. :-)

Kukhuven parkerar
Mitt inlägg refererade till Morfums tidigare kommentar om bråkande 08or i stadsjeepar.

Och ja, jag bor i Göteborg. Folk verkar störa sig mer på varandra i stockholm av någon anledning.

Senast redigerad av en moderator:
Kukhuven parkerar
Det hade aldrig låtit så här, ifall det varit sessan Madde som parkerat så där.. Då hade det varit en ära, att få möta den spacklade stockholmsinaveln.

Kukhuven parkerar
Brakastruten skrev:
> Nu talar vi om den inflyttade kompetensen, som
> sänkt ert sjuktal.

stor humor! :D

Kukhuven parkerar
Trottoarparkeringen är inte tillåtet. Snö, oavsett hur mycket och oavsett snöröjningskvalitet, är ingen ursäkt för att bryta mot parkeringsreglerna. Båda har renderat böter till mig närstående personer, både i den lilla håla jag bebor nu och i rikets tredje stad där jag bodde förut.
Svensson är expert på att hitta på ad-hoc-undantag från lagar och förordningar som gäller just honom själv i den situation han befinner sig för tillfället och som minimerar mental aktivitet och fysisk ansträngning - att tvingas gå 50 meter från bilen kan ju vara förödande och att åka 5 min tidigare hemifrån till dagis när vädret är dåligt kan ju kröka rum-tiden. Har någon väl börjat bryta mot reglerna så följer andra efter i förvissningen att det är helt OK att göra så (t ex gräsmatteparkering när parkeringsplatserna i det aktuella kvarteret är slut).

Kukhuven parkerar
NiklasL skrev:
> Trottoarparkeringen är inte tillåtet. Snö,
> oavsett hur mycket och oavsett
> snöröjningskvalitet, är ingen ursäkt för att
> bryta mot parkeringsreglerna.

about_gallery_Lauramaersk1_gallery.jpg ht=268

Men var ska jag annars parkera mitt gigantiska lastfartyg? Tänk på barnen!!!!

Tillbaka
Topp