Kul loppisfynd (90-tals titanmtb)

malaka

Aktiv medlem
Ibland ska man ha lite tur! Hittade den hoj på den lokala loppisen idag till ett löjeväckande lågt pris..Ramen är i titan, men jag har inte lyckats hitta någon märkning, vore kul om någon kan identifiera! En hel del roliga delar, inte minst styrlagret från WTB som är urprototypen till Chris King-lagret. Någon som känner igen vevar, sadelstolpe eller styrstam? Växlar är Deore Xt rakt igenom.
A3B06FF4-0171-4216-93FA-E0FFDAFFFE32.jpeg
B2BBEBB0-B3EA-4F8A-96B8-0A36125655E4.jpeg
4E9917F3-1601-4282-9829-E63C552C872C.jpeg
690CE4C7-E019-49CE-9B73-EC528792DBE7.jpeg
DAD0E6F1-E54C-434F-8865-C5AFE39E06B4.jpeg
68A63DC6-F209-44B8-9527-809D62A439C1.jpeg
9BE48253-8421-4046-9A2E-EA7D6C5FB296.jpeg
17EAD697-16A7-404C-8B6F-8E8ABD020D21.jpeg

Kan vara en tidig Merlin, med tanke på vevlagret och drop-outen. Stolpen tror jag är en tidig Syncros, jag har en sån på en hoj. Otroligt cool cykel! WTB-broms bak och Cook-vevar, som sagts tidigare.
R är nog den bästa källan här när det gäller gamla titanramar.
Så säger han tidig Merlin så är det det.

(edit: sökte lite snabt på nätet och såg den här sidan: https://bikerecyclery.com/1987-merl...elfrich-grease-guard-bb-u-brake-small-medium/)

//j

Senast ändrad:
Kan vara en tidig Merlin, med tanke på vevlagret och drop-outen. Stolpen tror jag är en tidig Syncros, jag har en sån på en hoj. Otroligt cool cykel! WTB-broms bak och Cook-vevar, som sagts tidigare.
Ja, ångrar mig om use ang sadelstolpe. Sätter också mina pengar på syncros.

Jag tycker att det står Merlin på ramen, på första bilden, som att någon tagit bort dekalerna och det oxiderat annorlunda där.

Om någon är sugen på en Merlin så har brorsan en ram liggandes på vinden, blir inget loppisfynd pris dock.

Min gamla härk,tog hem den från BC USA i Los Angeles, tävlad med 1st Desert Classic i Mohave öknen, mina gamla goda CQP 181 vevar,hjul bytta var ny med bullseye, litespeed TI ekrar och Mavic MA 40,fyrkorsat XT baknav, tät kaka, 71/71, WTB cambrake bak vilket har sin historia, satt original Merlin Gusset styre på den,White Industries TI vevaxel med SRP bult. LITESPEED 3graders TI steg med gravyr på. Ett namn, mycket villig att köpa tillbaka under rätt premisser. Och så frågorna, äkta Chris King litiumlagrade styrlager de orange tätringarna saknas, och och jag kan intyga sällskapet att den gått fruktansvärt hårt under min tid, vikt på min tid 7,3 kilo, har många galna minnen med den. Så nuvarande ägaren får gärna höra av sig till mig.

härligt ögongodis.

ja, eftersom det står merlin på ramen är ju det en god gissning:)
.Visa bilaga 651049Visa bilaga 651050
Den var svart på på den, och en waterslide fick byta den två gånger under mitt ägande ingick en skrubb att hålla ramen blank och dekalerna försvann vips. Men som sagt, ägaren får gärna kontakta mig saknar den där lilla bomben. Men ge fan i dämpgaffel,varför häkta på en gaffel som väger mer än ramen, som väger cirka 1,3 kilo

Tompas gamla?, vet en till i Borås som en Hannu hade. En mer touring inriktad hoj. Jag testade Tompas i Södertälje och sedan hämtade jag min en i Los Angeles, specialbyggd för mig. Ps: #2412 har satt stödhylsa på vevaxeln då de ÅT kullager på löpande band 35×17×10 helkapslat SKF på min tid.

Något djävulskt servicekrävande bytte lager 6‐8 gånger om året på den. Är INTE att anse som en cykel för den som hatar att meka

Något djävulskt servicekrävande bytte lager 6‐8 gånger om året på den. Är INTE att anse som en cykel för den som hatar att meka
30x17×10 om jag minns rätt, kostade multum per gång, tills jag hylsade vevaxeln på båda sidorna samt mellanhylsa, då höll de längre, men inte så mycket längre.... tror sent 91-92 sattes det dit riktiga vevlager

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp