Kungshamn mtb eller lvg?

ambientzz

Aktiv medlem
Kungshamn mtb eller lvg?
Finns det nån med lokalkännedom som kan tipsa mig? Ska med familj och bo i stuga en vecka nära Kungshamn. Frågan är vad som passar bäst för att lufta lungorna lite...En mtb eller lvghoj? Föredrar mtb men finns det ingen längre runda skog( +5km) i rimligt avstånd så blir det ett säkert kort med landsväg.

Kungshamn mtb eller lvg?
Ska du köra lvg så se till att vara uppe med tuppen. I semestertider är det mycket trafik på vägarna i Sotenäs, vägar som är ganska smala dessutom. Men kommer du bara upp i tid så rekomenderar jag det, det är kul att se hur naturen skiftar mellan kusten och inåt landet.

Kungshamn mtb eller lvg?
Ska du köra lvg så se till att vara uppe med tuppen. I semestertider är det mycket trafik på vägarna i Sotenäs, vägar som är ganska smala dessutom. Men kommer du bara upp i tid så rekomenderar jag det, det är kul att se hur naturen skiftar mellan kusten och inåt landet.
Det brukar bli tidiga rundor innan familj vaknar till så gissar på att trafiken kan undvikas. Men cykelvagn kanske inte rekommenderas för att ta sig runt med barn under dagarna?

Kungshamn mtb eller lvg?
Finns många småvägar med mindre trafik: kolla i vägarna mot Örn - Stensjö - Tossene - mm, lättare att få till Lvgrundor än med MTB om du inte har bra lokal koll... Undvik 171:an och, frampå dagen kustvägen mot Hamburgsund - Fjällbacka. Vägen Kville - Tanum och gamla E6 bjuder däremot på fin asfalt och mycket mindre trafik

Kungshamn mtb eller lvg?
Jag har dålig koll på just området runt Kungshamn men om du är mer norrut så rekommenderar jag att ta med dig LVG-cykeln då de inte direkt finns några uppmärkta MTB-spår/slingor, men som tidigare skrev, mycket trafik så här års så ta ett tidigt morgonpass. Använd dig utav roadfinder.se som guide på bra vägar!

Har du däremot någon bekant som kör MTB i områdena Fjällbacka-Kämpersvik-Tanumsstrand-Grebbestad så finns de extremt fina spår.

(Värt att nämna är att jag bor större delen av årets lediga dagar i Grebbestad)

Kungshamn mtb eller lvg?
Haha, du hade köpt boken, men aldrig tittat i den?

Det finns också en länk till GPX i boken, vet inte om den är bättre.

Malmön, som också är med, är också otroligt fint. Jag hade boken, men inte cyklen, med när jag var i Kungshamn.
Hehe. Vissa partier skummade jag bara igenom. Just detta område lockade inte så mycket för själv cyklingens skull.

Kungshamn mtb eller lvg?
Ramsvik är fint, går att sy ihop fina rundor där.

Hunnebostrand finns också en massa fina slingor man kan sy ihop, blandning av löpslinga och vandringsled. Mycket sten och rötter men fint och kul.

Från Kungshamn går en fin tur som börjar vid motionsslingan, går vidare förbi Väjern, i en loop och kommer ut i Hovenäset och så samma väg tillbaks. Blir ca 12-14 km

Kungshamn mtb eller lvg?
Förutom stigtipsen ovan vill jag också slå ett slag för landsvägscyklingen. Undvik allt som har ett tresiffrigt vägnummer som pesten. Men däremellan går ljuvliga små lågtrafikerade asfaltvägar upp mot Norge. Siktar du mot nordöst blir det väldigt glest mellan bilarna även semestertid. En favorit är klättringen från Bärfendal och upp mot Bottnelycke är riktigt härlig, på rätt cykel.

Kungshamn mtb eller lvg?
Mycket bra idéer. Vi får se lite var det tar vägen. Sambon cyklar lite då och då, så fiskar vi med hennes racer så kör jag kanske det samma. Dock känns det kanske lite vanskligt att köra med bred dubbel-thule i trafiken...så vi kanske ändå inte kör samtidigt..ojoj vilka härliga i-landsproblem :)

Kungshamn mtb eller lvg?
Jag körde trailforks Ramsviksrundan för några veckor sedan. Det är en fantastisk plats och du kan i princip spendera hur mycket tid som helst där om du gillar att skutta runt mellan klippor.

Södra halvan är öppet klipplandskap, mitten och norra är mer blandat med åkrar, grusvägar, mer klippor, och en del single track.

Kungshamn mtb eller lvg?
Hade aldrig cyklat landsväg sommartid på dom vägarna. Mkt trafik o de saknar dessutom vägren.

Soteleden (MTB) är bra att hoja runt på. Finns många o långa slingor även om en del bitar är svårt att ta sig fram på. Soteleden går även ut på Ramsvik som helt klart är unikt.

Vill du har trevlig guidning kan du få det för ynka 200 kr inkl kaffe o glass här: https://tumlaren.com/outdoor/mountainbike/ Ingår nog t o m entré till gym o bad i priset så det är ju ganska oslagbart.

Kungshamn mtb eller lvg?
Om du tar dig en bit norrut kör ett gäng glada motionärer i Fjällbacka. Lvg lördagar kl 09.00 och mtb söndagar kl 09.00 (mest grus ala CV). Se facebookgruppen sommarcykling i fjällbacka.
I Strömstad kör klubben sommarcykling på onsdagar kl 18 i ca 25-fart på i princip helt bilfria vägar öster om E6.

Kungshamn mtb eller lvg?
Jag körde trailforks Ramsviksrundan för några veckor sedan. Det är en fantastisk plats och du kan i princip spendera hur mycket tid som helst där om du gillar att skutta runt mellan klippor.

Södra halvan är öppet klipplandskap, mitten och norra är mer blandat med åkrar, grusvägar, mer klippor, och en del single track.
Aha. Vad skulle du säga passar bäst. 26"-100mm-HT med RaceKing eller 29"-140mm-FS med Minions?

Kungshamn mtb eller lvg?
Hade aldrig cyklat landsväg sommartid på dom vägarna. Mkt trafik o de saknar dessutom vägren.

Soteleden (MTB) är bra att hoja runt på. Finns många o långa slingor även om en del bitar är svårt att ta sig fram på. Soteleden går även ut på Ramsvik som helt klart är unikt.

Vill du har trevlig guidning kan du få det för ynka 200 kr inkl kaffe o glass här: https://tumlaren.com/outdoor/mountainbike/ Ingår nog t o m entré till gym o bad i priset så det är ju ganska oslagbart.
Verkar prisvärt. Men min tanke är nog att ta ett par tidiga rundor runt kl 6-7 på 1-1,5h.

Kungshamn mtb eller lvg?
Om du tar dig en bit norrut kör ett gäng glada motionärer i Fjällbacka. Lvg lördagar kl 09.00 och mtb söndagar kl 09.00 (mest grus ala CV). Se facebookgruppen sommarcykling i fjällbacka.
I Strömstad kör klubben sommarcykling på onsdagar kl 18 i ca 25-fart på i princip helt bilfria vägar öster om E6.
Verkar trevligt, men lite sent för mig.

Kungshamn mtb eller lvg?
Sotenäs kommun, där Kungshamn ligger, har verkligen satsat på just denna fråga.
Ett par eldsjälar har förhandlat med markägare och diskuterat med kommun för att kunna publicera stigar och vägdragningar i näst intill perfekt format.
Beskrivningar av rundan, gps filer, tips på stop.

Så mitt tips är att köra någon av dessa rundor.. ha på strava.. och ser du andra som kört där du kört kan du ta lärdom av deras rundor.

Kungshamn mtb eller lvg?
Aha. Vad skulle du säga passar bäst. 26"-100mm-HT med RaceKing eller 29"-140mm-FS med Minions?
Tveklöst heldämpad 29"

1624542401206.png

1624542419016.png

1624542439041.png

Kungshamn mtb eller lvg?
Oj, du hittade verkligen de värsta ställena! ?

Det finns även stigar där HT passar oxå men vill man vara på den säkra sidan när man åker vilse så är väl 29 FS att föredra.

Kungshamn mtb eller lvg?
Jo, speciellt den sista skakade rätt bra även på heldämpad :D

På södra Ramsvik får man räkna med lite hike-a-bike på sina ställen, såna där stenrösen isen lämnad efter sig går inte att ta sig över om man inte heter MacAskill.

Bilagor

• 1624544325729.png
    1624544325729.png
    1.6 MB · Besök: 47
Kungshamn mtb eller lvg?
Min son säger hardtail!
Vi har bara vandrat, och inte cyklat, Ramsvikslandet och Malmön, men jag skulle också föredrar stig-HT. Jag föredrar dock också HT i Hellasgården medan de flesta föredrar FS.

Kungshamn mtb eller lvg?
Sotenäs kommun, där Kungshamn ligger, har verkligen satsat på just denna fråga.
Ett par eldsjälar har förhandlat med markägare och diskuterat med kommun för att kunna publicera stigar och vägdragningar i näst intill perfekt format.
Beskrivningar av rundan, gps filer, tips på stop.

Så mitt tips är att köra någon av dessa rundor.. ha på strava.. och ser du andra som kört där du kört kan du ta lärdom av deras rundor.

Kul. Någon som har kört dessa och har ett omdöme? :-). Är det något man överlever på en 150mm stighoj?

Kungshamn mtb eller lvg?
Det är bara första kilometrarna bort från kungshamn som det är mkt trafik, sen finns det hur mkt bilfria småvägar som helst, ända upp till Norge om du vill. Grymt bra lvg-cykling.

MTB-cyklingen är också ok, men stigpartierna är lite utspridda med grus/asfaltstransporter mellan. Mest sammanhängande stig finns runt Hunnebo. Slickrocks på ramsvikslandet och bohus malmön får man inte heller missa.

Kungshamn mtb eller lvg?
20210715_063528.jpg

Det blev en morgontur idag. Tog 26"-HT mest för att inte behöva släpa in fincykeln i en redan supertrång stuga:). Det var också ett bra val då den är lättare att bära, vilket det blev en hel del på turen...

Senast ändrad:
Kungshamn mtb eller lvg?
Värst vad dimmigt det var imorse. Har väl lättat nu.

Det finns leder där du inte behöver bära cykeln men nu har du väl redan lärt dig var man inte ska åka. ?

Kungshamn mtb eller lvg?
Det var superdimmigt på morgonen. Ja, jag kom nog rätt fel många gånger. Skulle nog vara bra att följa en guide/kunnig. Första typ 4km var rätt segt utan bra flow.

Tillbaka
Topp