Kungsleden, Abisko - Hemavan

AndreasC

Ny medlem
Hej

Har funderingar på att cykla mtb längs Kungsleden i sommar. Tror det skulle vara en enormt härlig upplevelse både för kropp och själ.

Någon som har liknande planer? Kanske man skulle kunna planera något tillsammans och åka upp ett gäng? Min tanke är att man skulle kunna starta i Abisko, Nikkaluokta eller däromkring och sedan ta sig längs Kungsleden etapp efter etapp och planera allt eftersom. Fjällstugor och fjällstationer finns ju så man kan övernatta och/eller köpa proviant, och kanske tälta de sträckor där inga stationer eller stugor finns, beroende på hur snabbt vi tar oss fram.

Vi skulle också kunna komma överens hur vi tar oss dit, med tåg eller bil etc.

Skulle vara väldigt kul att göra en sådan grej, om inte hela sträckan så iallafall en större del av den. Dels för naturupplevelsen och naturligtvis cyklingen, men också för att stifta nya bekantskaper.

Hur ser era planer ut, någon som har liknande funderingar inför sommaren?

Senast ändrad:
Mmmm minnen.

IMG_0109.JPG

Finns väl roligare ställen att cykla på?

Åk upp och vandra där i stället; är det dåligt väder (vilket det sannolikt är minst halva tiden)lär underlaget vara så tufft långa partier att du får fokusera helt på det tekniska; och med de vyerna vill du väl njuta lite också. Det är ju liksom inte bara bedriften det handlar om.

Underskatta inte fjällcykling, helt underbart och klart värt det. och det finns gott om tid att njuta av vyerna även på en cykel :-)

Cyklade jämtlandstriangeln i sommras och det var fint. Det jag sett av kungsleden verkar cykelbart men lite skumpigt. Tror dock på att köra lätt lätt lätt. Sova och äta på station och bara ha med sig lunch och ombyte i ryggan.

Jag skulle rekommendera södra delarna av Kungsleden för mtb. Ex Hemavan - Ammarnäs är mer eller mindre singeltrack hela vägen med jmf med stenskravlet längst i norr. iof ska
Abisko - Treriksröset också vara mindre stenskravligt.

Tillbaka
Topp