Kungsleden nu!

J.mika

Ny medlem
Kungsleden nu!
Äntligen är allt packat och klart. Imorgon tar vi tåget till Abisko för våran andra cykelresa. Från Abisko via kungsleden över fjällen ner till Hemavan, en tur på ca 45 mil. Om vädret tillåter kommer vi även att bestiga Kebnekaise.Ca 4mil extra plus en dag för klättringen.

Vi räknar med en heldel knixiga partier, mycket bärandes av cykel, korsande av många många jokkar och en del fina utförslöpor. Tiden vi har på oss är 13 Dagar.

Hoppas bara att vädret blir bättre då vi ska tälta. Senaste rapporterna visar minusgrader och en del nederbörd....

Bilder och en liten blogg kommer att läggas in på hemsidan. www.offroadadventures.se

Önska oss lycka till nu för fan!!!

Edit av the_TnT: Jösses vad göteborgare GAPAR.

Senast redigerad av en moderator:
Kungsleden nu!
Coolt :)
Har funderat på liknande strapatser. Men hur stora ryggor har ni med er? Med tanke på att ni ska tälta antar jag att det är ungefär lika mycket packning som för vandring, men blir det inte väldigt "klumpigt" på cykeln?
Hur gör ni? :)

Kungsleden nu!
Denna gången testar vi olika system. Men vi har med oss lika lite, packlite...
Jag kör med en 30-liters väska på ryggen, maxfylld med frystorkat= Lätt. Även extra kalsonger, t-shirt och strumpor.

En liten styrväska för slangar och verktyg + regnjacka. Har en pakethållare man fäster på sadelröret, därpå har jag tält och sovsäck hårt bundet. Packningen är mycket lätt och smidig. Tvättmedel istället för kläder mm. Det går att komprimera packningen om man bara vill...

Om det är klumpigt? Vet inte, har inte testcyklat... imorgon vet jag! Men det verkar smidigt..

Kungsleden nu!
Skoj, då kommer vi kanske åka samma tåg? Jag ska med veolia upp till Narvik idag. Har garanterat mer packning, men jag kommer hålla mig till asfalten, förhoppningsvis hela vägen ned till smygehuk i skåne!

Kungsleden nu!
J.mika skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör med en 30-liters väska på ryggen,
> maxfylld med frystorkat= Lätt.

Är det inte lättare att lämna det hemma och ta med sig cash och handla det frystorkade på plats (i Stf-stugorna)?

Grym 13-dagarstur, lycka till med vädret. Är extremt avis.

Kungsleden nu!
Låter lockande. Ska bli intressant att se hur mycket som är cykelbart. Jag har bara en gång gått från Abisko till Nikkaluokta via Vistasvagge och Stuor Räitavagge. Vad jag minns fanns det en hel del partier som inte passar värst bra för cykling, men också ställen där det vore härligt att susa fram på en mtb.

Kungsleden nu!
Förra året gick vi från Abisko till Keb fast mestadels utanför led. Vi vek dock (misstag, en jäkla massa folk!) in på Kungsleden längs med Alesjauresjön. Nere vid Alesjaure-stugan träffade vi en kille som cyklat från Abisko, hans pakethållare hade dock pajat och han skulle bara tälta där för att vända tillbaka..

Jag hade nog siktat på att köra med minimal packning, dvs vare sig tält eller mer än en dags mat. Om man ändå ska köra på Kungsleden så finns ju alla möjligheter..

När jag går föredrar jag mindre trafikerade leder eller utanför led insåg jag under den korta sejouren på Kungsleden :-)

Kungsleden nu!
Hade för avsikt o göra samma resa för ett antal år sen. Tyvärr så blev den aldrig av, av flera anledningar.
Härligt o se att ni tar er an Kungsleden på mtb. Kommer följa er blogg.
Lycka till

Kungsleden nu!
Hoppas ni inte har en sådan här pakethållare, höll en dag.....10 kg skall den klara, hade 700 gram.....uuuups!
P7190701.JPG ht=544

Kungsleden nu!
hah, var det din som satt i staketet mot alesjaure? inte ska man lämna den där väl? :/
mötte två cyklister på heldämpade uppe i Abisko med ett bra tempo, någon här?

Tillbaka
Topp