Kunniga sökes - MTB spec råd/Canyon

orsla

Ny medlem
Hej, igen!

Velarns pöjk här. Nu har jag börjat titta på en 29'er som verkar passa mina behov lite bättre än en 26:a.

Jag har tittat på den här:
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2545

Vad jag nu behöver hjälp med är lite expertråd huruvida det är bra växlar/gaffel etc på den här cykeln. Sitter det bra grejer på den? Har försökt sitta och googla på alla delar och vad jag kan utläsa så verkar det vara bra saker.

Den första cykeln jag funderade på var den här, en 26:a
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2542

Vad tror ni? Vet inte vilken av cyklarna som har den bästa bestyckningen.

Sen en idiot fråga till! Hur fan många växlar är de på den? 10kasetter bak och 2 klingor fram? 20-vxl? Aldrig hört. Eller hur utläser man det här.

Tack på förhand!

MVh

Senast ändrad:
Du får vad du betalar för, och som synes är både pris och komponentval mer eller mindre identiska de bägge cyklarna emellan. AL8.0 har ju tre klingor fram så den får teoretiskt trettio växlar och den andra tjugo.. men den slutliga utväxlingen skiljer ju sig i praktiken då de större hjulen ger en högre utväxling, även om antalet tänder på klingor och kassett är samma på papperet.

Den avgörande frågan är vilka egenskaper du vill att din cykel ska ha.. gärna baserat på tidigare upplevelser. Det svämmar ju över med trådar om 29ers, så sök lite först och återkom med en preciserad frågeställning om du klurar på något.

+1 skulle inte stirra mig bild på komponenterna där (de är i princip lika bra), utan fundera på om du ska ha 26 eller 29. Sid gaffeln är ganska bra, någon skulle kanske säga Maguran är bättre. Men av dessa som säger att Maguran är bättre finns det minst tio personer som aldrig kört en säsong eller två på en, och därmed bara sitter och "tycker" saker.

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> +1 skulle inte stirra mig bild på komponenterna
> där (de är i princip lika bra), utan fundera på
> om du ska ha 26 eller 29. Sid gaffeln är ganska
> bra, någon skulle kanske säga Maguran är
> bättre. Men av dessa som säger att Maguran är
> bättre finns det minst tio personer som aldrig
> kört en säsong eller två på en, och därmed
> bara sitter och "tycker" saker.

Menade du kanske DT??

Hursomhelst, så gillar jag min Durin massor.

Senast ändrad:
Tack för svar och att ni tar er tid att svara.

Jag har funderat mycket på det här med 20 eller 30-vxl. Förlorar jag något på att köpa en cykel med 20-vxl? Vad är det jag missar gentemot en med 30? 10 växlar hit eller dit låter ju mycket. "Vilka" växlar är det jag går miste om? Lättaste, tyngsta?

Ursäkta mina nybörjarfrågor men frågar man inget får man ingenting veta! Svar har jag heller ej lyckats hitta via mina sökningar.

Mvh

Det blir dom "tyngsta" växlarna som försvinner med 29:ern. Men som dom andra har skrivit så handlar ditt val om vad du har tänkt använda cykeln till.

orsla skrev:
> Ingen som har en tanke runt det här med
> växelantalet?

Man snackar sällan om hur "många" växlar man har.
De flesta moderna kassetter är 10-delade nuförtiden, dvs man har 10 kuggar bak.
Hur många kransar man sen kör med fram är en smaksak och även beroende på vilken cykling man sysslar med. Personligen kör jag med singelklinga och kedjestyrare fram. Jag kör stigcykling och gillar hopp och lek och undviker uppförsbackar... ;) Men kör man mer "riktig" cross country och gillar att klättra är väl minst 2 delat fram att föredra.

bucklan skrev:
> Det blir dom "tyngsta" växlarna som försvinner
> med 29:ern. Men som dom andra har skrivit så
> handlar ditt val om vad du har tänkt använda
> cykeln till.

En stor del blir ju bland annat till pendling och då är det asfalt. Jag vill inte riskera att behöva trampa som en skållat troll när det väl rullar utan kunna ha en "trög" växel så att det biter lite.

Jag har tredelat fram (3x9) på en 26" HT och har aldrig någonsin känt behov av att använda storklingan i skogen. Vid fortkörning på asfalt och framförallt med slicks (mindre dia) är det nödvändigt. Men jag skulle gärna gå över till 2x10 och då ta bort den största.

Ja och hur blir det då utan storklingan på asfalt. I skogen kan jag förstå att du aldrig använt den. Det jag mer är nyfiken på är hur "trögt" det blir med två klingor eftersom jag även kommer använda cykeln som pendlingsverktyg till och från jobb. Där det är asfalt, nedförsbackar osv och vill då inte beställa en cykel över nätet, som jag inte kunnat provcykla, och veta att jag kommer ha en kadens på 300, förstå mig rätt.

Därav min fråga. Om någon nu har en cykel med två klingor, likt canyonen, och som är villig att försöka svara på min, kanske idiotiska, fråga. :)

Mvh

36/22 i fram och 11/36 i bak på en 29" ger samma höga utväxling i förhållandet kadens/fart som den 26" du tittar på. Men den lättaste växeln är väl aningen tyngre om jag räknat rätt.

Det är inte antalet växlar som är avgörande utan omfånget. Du nyttjar inte 30 växlar, det är bara ett sätt att få större omfång. Du nyttjar garantrat fler av växlarna på en 2x10 har det sagts mig då de blir mer tillgängliga med t klingor. Hat just beställt en cykel med 2x10 och är helt trygg med att kunna åka både snabbt i lätta partier och sakta uppför branta klättringar.

Med vänlig hälsning,
rickard

Sorry orsla jag var lite korkad och missade din rad om pendling. 2x10 med rätt stegning (11-36 eller 12-36 kassett) , vilket de flesta 29" har idag räcker utan tvekan till för de flesta behov. (för några år sen var det rätt så vanligt att man lyfte en 26" rätt av och pss fick en generellt för hög utväxling pga hjuldiametern)

Hursomhelst, tyskarna hade en bra artikel med fina bilder för ett litet tag sen som även finns online längst ner på sidan: (du kanske måste regga dig)

http://www.bike-magazin.de/test_tec...1--die-grosse-schaltungsuebersicht/a3755.html

Jag tycker du fått god vägledning orsla och hoppas du går stärkt ur diskussionen här. Mot bakgrund av att du efterfrågar en mtb som tillika ska brukas som pendlarcykel så skulle jag rekommendera AL 29 8.9 till följd av att de större hjulen gör att du färdas snabbare på asfalt. Skulle utväxlingen vara för låg (marginell skillnad modellerna emellan) för dig kan du dreva om cykeln något, men den blir ju aldrig någon landsvägsracer.

Bry dig inte om det totala antalet möjliga växlar. Fler ger förvisso finare gradering av utväxlingens omfång, men därmed inte sagt användbarheten i skog och mark. För första gången har jag personligen nu en hoj med endast en klinga fram och nio kransar bak ..och är toknöjd. Min åsikt är inte helt ogrundad då jag köpte min första riktiga mtb 1993 tror jag och har betat av sisådär sex rena skogscyklar och sju andra.

En kort summering av egenskaperna är att en 29" mtb flyter bättre över småstök i skogen med hyfsat bibehållen fart och är spårstabil. Vice versa blir en mtb med 26" hjul bättre lämpad för teknisk åkning och accelerationssnabb. Jag noterar att Canyon kompenserat för de större hjulen och styrtrögheten med 70 graders gaffelvinkel samt kort styrstam.. och det känns väl okej för xc bruk.

Lycka till!

Ingen fara där Kristoffer R! :) Tackar för ditt svar.
Ni ska ha tack för all er hjälp. Många visa ord och tankar.

En liten fundering Henrik M. Det här med kort styrstam och vinkeln på gaffeln. Skulle du kunna utveckla det där lite mer?

Mvh

På sätt och vis tycker jag det är dumt att jämföra två cyklars egenskaper på papperet för att utröna vilken man bör köpa. Ett visst mått av känslomässigt styre och någon testrunda är att rekommendera.

Med det sagt så kan vi göra ett grundantagande att nästan oavsett vilka mått på cykeln du börjar ändra och laborera med så förändras cykelns egenskaper.

För att få plats med de större 29"-hjulen måste ramens kedjestag vara längre än på en ram anpassad för 26"-hjul. Dessutom tenderar 29ers att ha långa överrör eller "reach". Sammantaget ger detta en längre hjulbas och en mer trögstyrd cykel. För att motverka detta sätter fabrikanter dit korta styrstammar vilket ger möjlighet till större styrutslag och dessutom högre moment, men samtidigt flyttas kroppens tyngdpunkt bakåt / uppåt. Ramen förses även ofta med brantare styrrör för att bibehålla någorlunda tekniska lågfartsegenskaper.

Dessutom kan man beakta styrets bredd, då ett smalare styre ger snabbare styrutslag, medan ett bredare ger ökad stabilitet (högre moment) och kroppens tyngdpunkt flyttas framåt / nedåt när du tvingas hålla händerna brett.

Förespåkare av 29ers hävdar ju de större hjulens överlägenhet till följd av längre markkontakt och mindre inverkan av småstök i skog och mark. De må vara hänt, men jag som relativt liten och lätt person föredrar en kortare och mer teknisk cykel. Dessutom har ju trenden på cyklar som är ämnade att gå utför gått emot flackare styrrör de senaste åren och då känns det lite vrångt att göra tvärt om, hur stabil hojen än är i övrigt, men det är väl bara ut och prova som gäller?!

Som sagt, lycka till!

Tillbaka
Topp