Kvaddat bakhjul - behöver tips på nytt inköp

joaan

Ny medlem
Jaha. Denna i övrigt perfekta dag lyckades jag bånga till bakhjulet beyond repair (enl. LBS i alla fall). Nu behöver jag tips på nytt hjul. Kör en Mongoose Teocali och är väl nånstans mellan XC och AM i min stil (det är åtminstone dit jag vill). Vilka tips har ni på nav/fälg och butik? Är Shimanos XT-nav bra eller ska man satsa på nåt dyrare á la DT? Mavic verkar ha fina fälgar, är XC717 ett säkert kort?

/Jocke.

jag har båda två.Xt är jätte prisvärt,men kräver mycket under håll. DT 340 har jag på nu går så otroligt lätt så det knappt märks...maskinlager, mulligt ljud,men kostar en del:)Hitils ser det ut som det är helt service fritt...Trots att min dags vikt ligger på styva 90pannor och kör ganska hårt.
mors matte

Tack för svaret. Vad för slags underhåll behöver XT-naven? Att man plockar isär, smörjer/fettar och har sig? Det låter inte så värst lockande i så fall. Hopes nav då? Verkar ligga mellan Shimano och DT prismässigt i alla fall. Typ.

ÄH! Underhålla ett Shimano-nav behövs bara om man doppar navet i bäckar och liknande. Eftersom tätningarna mest är för syns skull på ett Shimano-nav behöver man då ta isär, göra rent, smörja och montera ihop. Det är skitlätt men väldigt sällan nödvändigt. Jag har bara kört Shimano-nav och har aldrig haft problem men några har haft problem med XT och havererad body har jag hört. Deore är mest prisvärt tycker jag. XT rullar lite lättare när hojen hänger i mekstället men det är inget man märker i skogen.
Mitt tips till nytt hjul blir Doere-nav, valfria DT-ekrar och Mavic XM719-fälg. Den håller för hur mycket som helst och väger bara 40 gram mer än XC717 som KAN vara i klenaste laget. Det beror ju lite på hur du använder grejorna... XM317 är en grymt bra fälg också. Vill du komma riktigt billigt undan köper du grejorna på Poison-bike.de Där hittar du Deore/DT/XM317 för 108€ inkl frakt för TVÅ hjul.

joaan skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svaret. Vad för slags underhåll
> behöver XT-naven? Att man plockar isär,
> smörjer/fettar och har sig? Det låter inte så
> värst lockande i så fall. Hopes nav då? Verkar
> ligga mellan Shimano och DT prismässigt i alla
> fall. Typ.

Jag har kanske haft otur vad vet jag,fått byta kulor och lager banor ett par ggr.sen är det bara ok typ ett par månader.
mw

Jag vet Joaan. Det finsn lite risk att bli köpgalen när man ser de utländska priserna efter att ha vant sig vid de idiotiska överpriserna här hemma. Synd att vi har så dålig konkurrens och bara två importörer =/
Det skulle inte skada om de två importörerna gick i konkurs så den Svenska marknaden fick en chans att starta om från början....

Tillbaka
Topp