Kvalitet på centurioncyklar?

T68

Medlem
Hej!
Letar efter en "vanligt enkel cykel" för kortare turer på vanliga vägar (asfalt o kanske nån grusväg ibland). Behöver inte hysteriskt många växlar och vill gärna ha fotbroms.
Sist jag hade cykel var det en enväxlad gammal Crescent. Nu tänkte jag kanske våga mig på en ny men blir lite matt av utbudet...
Har kikat lite på märket Centurion och deras modell Ultimate som verkar passa min kravbild och plånbok.
Har dock dålig koll på om det är är ett bra märke som kan hålla över tid.
Tack på förhand för input!

Enligt dom själva: https://centurioncyklar.se/om/om-centurion
Centurion var från början var ett japansk märke och verkar finnas kvar även i Tyskland.

Så frågan är vem som tillverkar just den modellen du är intresserad utav. :-)

Jag hade en. Centurion av någon modell i slutet av 70-talet. Japansk om jag minns rätt. Den var uppenbart såpass bra att den var värt att stjälas.

Gissningsvis är ramen tillverkat i Taiwan eller Kina av någon av de stora legoföretagen och plockat ihop i DK eller SE så den är nog lika bra som allt annat i samma prisklass.

Skulle även säga att om du - som många andra - vill ha en cykel du kan lämna ute hela somrarna utan bekymmer - köp en gammal crescent eller liknande från 60-70-80-tal. Max 3 växlar. Dagens cyklar är lättare, snabbare, billigare och känsligare.

Enligt dom själva: https://centurioncyklar.se/om/om-centurion
Centurion var från början var ett japansk märke och verkar finnas kvar även i Tyskland.

Så frågan är vem som tillverkar just den modellen du är intresserad utav. :-)

Jag hade en. Centurion av någon modell i slutet av 70-talet. Japansk om jag minns rätt. Den var uppenbart såpass bra att den var värt att stjälas.

Gissningsvis är ramen tillverkat i Taiwan eller Kina av någon av de stora legoföretagen och plockat ihop i DK eller SE så den är nog lika bra som allt annat i samma prisklass.
Tack för svar!
Jag är inte så petnoga med var den är tillverkad. Mer intresserad av hur bra den håller ihop under normalt användande över lite tid och hur lätt/svårt det är att hitta reservdelar när det är dags.

Tack för svar!
Jag är inte så petnoga med var den är tillverkad. Mer intresserad av hur bra den håller ihop under normalt användande över lite tid och hur lätt/svårt det är att hitta reservdelar när det är dags.

Den är hopsatt av standardkomponenter så just det blir nog inte särskilt svårt.
Alu rostar ju inte så ram och gaffel lär ju hålla ett tag.
Investera i bra lås om du skall förvara cykeln utomhus!

Tillbaka
Topp