kylning till lampa

siven

Ny medlem
kylning till lampa
jag skall bygga en lampa med 3 styck cree 1000mA dioder och har för avsikt att bygga
det mesta av lampan med fiberkomposit (lätt + lätt att arbeta med) problemet är kylningen som måste till. vill ju inte
släpa runt en massa extra kylning dioderna kommer sitta på en L-profil i alu i framkant på
lampan och läppen på L-et kommer ligga uppepå lådan och förhoppningsvis ha luft på bägge sidor. Likaså på famsidan planerar jag ha en mm mellan alut och compositlådan jag har köpt ett par kylflänsar men de verkar överdrivet stora och dessutom höga i profil så frågan är om någon har erfarenhet av hur mycket mer kylning jag behöver. för att inte bränna dioderna

kylning till lampa
Vill du inte testa så får du allt räkna. Du borde ju veta ungefär vilken förlusteffekt du har och dessutom har väl kylflänsarna någon spec så att du kan se om de är överdrivet stora? Du kanske behöver kylning till drivdonet oxå?

Jag kommer veta hur mycket kylning fyra dioder behöver om inte alltför länge, men till dess...

kylning till lampa
jo visst kan man räkna och trotts att jag enligt examens beviset är elektroingengör så är jag praktiker inte teoretiker och framförallt programmerare framför elektronikkonstruktör. Jag tänkte så här. Kylfläns är antagligen beräknad efter stillastående i minst rumstemp därför borde man när man susar fram i vintermörkret kanske inte behöva ha fullt så stora flänsar som man enigt teorin borde fast så är det så klart farligt att tänka.

kylning till lampa
siven skrev:
-------------------------------------------------------
> Kylfläns är antagligen
> beräknad efter stillastående i minst rumstemp
> därför borde man när man susar fram i
> vintermörkret kanske inte behöva ha fullt så
> stora flänsar som man enigt teorin borde fast så
> är det så klart farligt att tänka.

Då behöver du kanske komma ihåg att släcka lampan när du stannar eller saktar ner...

kylning till lampa
siven skrev:
> jag skall bygga en lampa med 3 styck cree 1000mA
> dioder och har för avsikt att bygga
> det mesta av lampan med fiberkomposit (lätt +
> lätt att arbeta med) problemet är kylningen som
> måste till. vill ju inte
> släpa runt en massa extra kylning

Om du har mekaniken/kylflänsen klar borde du kunna testa mha tex motstånd med samma effektutveckling som LEDarna.

Men jag undrar vad du har tänkt dig för drivning?
Vilken strömgenerator alltså.
Det finns de med inbyggd tempsensor och styrning av strömen.
Tex MaxFlex hos TaskLed http://www.taskled.com/maxflex.html
Vid vilken temp strmmen skall sänkas är dessutom programerbart, vilket borde vara lätt för dig att få ordning på.

OBS
MaxFlex kan bara reglera strömen om den samtidigt höjer spänningen.
Dvs har du ett NiMH-batteri på 10-celler behöver du (troligen) minst 4 Cree LEDar.
Men temperturstyrningen kanske finns i flera av deras produkter, jag har bara erfarenhet av MaxFlex2.
maxflext.jpg

/Håkan

kylning till lampa
jag har köpt en 1000ma dimbar buck puck lät som det bästa alternativet för mig efterssom den max ger1000ma oavsett hur många dioder jag har på eller hur mycket batterispänning på så sätt kan jag med en strömbrtare välja hur många dioder jag använder efter behov och köra lampan med ett litet batteri om jag bara behöver 1 diod. Jag såg att några killar byggt hela metallskal som kylde tillräckligt. min ursprungliga plan var att bygga lampan som 3 kolfiberrör med diod och kylning i som satt uppepå en box med brytare och reglerare men jag är nu mer inne på att fästa dioderna framför boxen på en l profil och fästa eventuella kylflänsar uppepå boxen. Att få luft mellan box och l profil borde hjälpa men jag tror ej att det är tilräckligt men de flensar jag har är inte lika lämpliga till denna setup som till den ursprungliga så det får bli till att hitta en anan lösning. har lite alu profiler hemma så vi får se vad det blir

//Magnus

kylning till lampa
Jag byggde för några år sedan en 3xLED-lampa med LEDarna limmade på en alubox
LED_3x3W_framifr%C3%A5n.JPG

LEDarna är de gamla Luxeon 3W, strömmen är 100mA och utomhus räcker kylningen till.

/Håkan

kylning till lampa
HåkanC skrev:

> Tex MaxFlex hos TaskLed
> http://www.taskled.com/maxflex.html

EDIT: fick svar!

I should be able to process/ship drivers around the 24th of Oct - I am currently out of the country. I will email you when I am able to ship units.

10+ pieces is 5% discount. Shipping to Sweden is US$5.

Senast redigerad av en moderator:
kylning till lampa
siven skrev:
> jag har köpt en 1000ma dimbar buck puck lät som
> det bästa alternativet för mig efterssom den max
> ger1000ma oavsett hur många dioder jag har på
> eller hur mycket batterispänning på så sätt
> kan jag med en strömbrtare välja hur många
> dioder jag använder efter behov och köra lampan
> med ett litet batteri om jag bara behöver 1 diod.
> Jag såg att några killar byggt hela metallskal
> som kylde tillräckligt. min ursprungliga plan var
> att bygga lampan som 3 kolfiberrör med diod och
> kylning i som satt uppepå en box med brytare och
> reglerare men jag är nu mer inne på att fästa
> dioderna framför boxen på en l profil och fästa
> eventuella kylflänsar uppepå boxen. Att få
> luft mellan box och l profil borde hjälpa men jag
> tror ej att det är tilräckligt men de flensar
> jag har är inte lika lämpliga till denna setup
> som till den ursprungliga så det får bli till
> att hitta en anan lösning. har lite alu profiler
> hemma så vi får se vad det blir
>
> //Magnus

Magnus,

Har själv en plug&light-modul från led-tech med 3 st P4 som jag driver med 1000mA via en Li-Po ack på 14,8V/5Ah eller 14,8V/11Ah beroende på hur länge man skall vara ute.
LT-984-1169565770.jpg ht=250

Den blir knappt ljummen när jag rör på mig ute. I stillhet inomhus så blir den mellan 50-55 grader varm men sedan ökar inte temperturen mer. Det kylelementet väger 100g.

Eftersom du har reglering via buck pucken så kan du ju dra ner strömmen när du står stilla och inte har så bra kylning. Skulle dock rekommendera dig att ha ngn bättre (och lättare) kylning än en L-profil. På www.led-tech.de så har dom t.ex de här (24g/st): http://www.led-tech.de/en/High-Powe...e-Heat-Sink-round-28.5mm-LT-1384_106_114.html
LT-1384-1212658843.jpg ht=302
.

Håkans förslag med taskled-drivarna med inbyggd temperarturreglering verkar ju vara en bra och smidig lösning det med.

Det som kan hända med LED:ar om de körs med för dålig kylning är att de åldras snabbare och därmed tappar en del av sin kapacitet snabbare.

Här är ett exempel för kapaciteten över tiden på en 5W Led:
Decay.JPG ht=429

/Henrik

kylning till lampa
har faktiskt just de där kylflänsarna och det är dem jag tycker är förklumpiga. i alla fall för att sätta uppepå själva lampan men jag har hittat en u profil och har funderat på att se till att den är nästan helt omjärdad av luft + att sätta extra alu platta limmad med värmeledande lim och med brickor som distans för att på så sätt dubbla kylande ytan frågan är bara om tillräckligt mycket värme hittar fram till det övre/bakre lagret. som ligger parallelt med u profilen det skulle i vilket fall som hellst bli den cleanaste lösningen.

Får nog strunta i fåfängan och bulka upp med mina bautaflänsar

//Magnus

kylning till lampa
Fråga ang. MaxFlex, står att inte får matas med mer än 3A. Betyder det att jag måste ha en annan drivare innan som skickar konstant ström på säg 1A, låter väldigt fel så hur ska jag tolka det?

kylning till lampa
Ohlsson skrev:
> Fråga ang. MaxFlex, står att inte får matas med
> mer än 3A. Betyder det att jag måste ha en annan
> drivare innan som skickar konstant ström på säg
> 1A, låter väldigt fel så hur ska jag tolka det?

Du behöver ingen annan spänningsbegränsare. P=UI. Så om matningsspänningen är lägre blir strömmen högre. Men eftersom han specar utström oberoende av inspänning (vilket är hela poängen) så måste man på något sätt sätta lite gränser. Det är ungefär som att säga att man inte kan höja spänningen mer än tre gånger vid så stor ström. Typ.

kylning till lampa
Kung Stalle skrev:
> Håkan... fick du fart på Fatmanen?

Inget ännu.
Jag hade tom glömt bort den, fram tills jag blev påmind av ditt inlägg....

/Håkan

kylning till lampa
Johan T skrev:
> HåkanC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Tex MaxFlex hos TaskLed
> > http://www.taskled.com/maxflex.html
>
> EDIT: fick svar!
>
> I should be able to process/ship drivers
> around the 24th of Oct - I am currently out of the
> country. I will email you when I am able to ship
> units.
>
> 10+ pieces is 5% discount. Shipping to Sweden is
> US$5.

För den som funderar men inte redan har lagt en beställning så är MaxFlex3 på gång.
http://www.taskled.com/maxflex.html
De funktionella skillnaderna är små
-If an optional 3mm or 5mm status LED is connected, the user can configure the status LED 
  to warn when the voltage reaches Medium (status LED lights constant) or Low (status LED flashes).
  Now with on-board 100 ohm series resistor. 
-Onboard pullup resistor on switch input to provide reliable performance of external momentary 
  action switch when used with longer wires. 

Men den ser snyggare ut
max3t.jpg

jmf med MaxFlex2
max2bot.jpg

Den skall finnas framme om c:a två veckor enl http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=211144

/Håkan

kylning till lampa
Åhå,
Tack HåkanC för uppdateringen. Då väntar jag ett tag till.

(Men först ska jag se om det kanske funkar med två 7.4V-ackar i serie och fyra dioder men en low-drop 700mA reg. Blir spännannde, ackarna har 8,3V tomgångsspänning när de är nyladdade... Men Maxflex blir det nog på sikt.)

kylning till lampa
tillbaks till kylningen. Min lampa är klar och går som tåget skulle dock inte behövt extra kylning den kylning u profilen ger är fullt tillräckligt har iofs inte provat i bastun men u profilen blir inte varm ens inne.

hittar jag bara en 2,8 A buckpuck och en bra lins till en p7:a blir det nytt bygge

// Magnus

kylning till lampa
Varför inte en Cree MC-E, kör de 4 dioderna i serie och du kan mata på med en vanlig buckpuck utan krav på de höga strömmarna som P7an kräver?!

Kylning är överskattat vid körning utomhus :-)

kylning till lampa
siven skrev:
> jag skulle snarare vilja ha en buckpuck till
> någon av de nya multidioderna från cree eller
> seol att köra en p7a eller en mc-e

Enl mig är MC-E bättre än P7 eftersom det går att koppla de enskilda chippen i en MC-E

LT-1451-1224582906.jpg

http://www.led-tech.de/de/High-Powe...-Serie/CREE-MC-E-Emitter-LT-1451_120_133.html

Genom att koppla tex 2p+2s (parallell och serie) med tex en av ondisc billiga 1A BuckPuckar borde ett 12V batteri räcka till utan problem.

Med 500mA/chip borde det bli >500 lumen ljus. Räcker inte det får du väl koppla ihop fler MC-E och driva dem med fler batterier.

Det elektriska ser jag alltså inte som ngt problem, åtminstone om du väljer MC-E, men finns det passande optik/linser till MC-E/P7?
Eller har du tänkt att modda ngt befintligt?

/Håkan

kylning till lampa
jo jag har kollat på mc-e och det ser väldigt trevligt ut Jag har tänkt i precis samma banor som du men jag är en riktig klåpare när det gäller lödning så jag är utlämnad till de varianter som finns färdiga på stjärna och den enda jag hittat var parallelkopplad så det blir till att vänta ett tag till. vad gäller linser så har jag inte heller hittat något ännu men tids nog så

kylning till lampa
HåkanC skrev:
> För den som funderar men inte redan har lagt en
> beställning så är MaxFlex3 på gång.
...
> Den skall finnas framme om c:a två veckor enl

" maxflex3 drivers are now in stock & available for shipping."

Tillbaka
Topp