Lacka om cykel, plast dip

Cogo

Medlem
Hej hej.

Sonen har en orange Scott 24 tums cykel. Han vill nu ha den svart. Jag har inte lust att skruva bort allt på cykeln ut tänkte att man skulle kunna lacka om den med plastidip färg, någon som gjort detta? Fungerar det bra och har någon en bild på resultatet?

För några år sedan köpte jag en ny ram som endast fanns i någon typ av lila (Genesis vagabond 2016) och tänkte att jag inte hade något att förlora på att göra ett experiment med gummifärg, så jag sprejade på några lager Maston rubbercomp i svart innan jag monterade ihop den. Det blev en lite skrovlig finish som såg ut som vilken mattsvart färg som helst på lite avstånd. Fick vara lite extra varsam då jag monterade vevlager, sadelklämma osv eftersom större bitar verkade lossna ganska lätt om de fick en början. Färgens hållfasthet ligger i själva färglagret, inte i vidhäftningen med underlaget.

Färgen höll över förväntningarna en hel sommar av pendling, resande med cykeln och lätt bikepacking. Den revs förvisso upp nästan direkt just vid sadelklämman, bromsoken och dropoutsen men med ett mörklila underlag var det inte så synligt. Smuts verkade även fastna lättare på den och den var allmänt jobbig att hålla ren.

När jag slutligen bestämde mej för att ta bort den gick det snabbt och enkelt och ramen såg splitterny ut igen.

Gör det om du vill men det är ganska många nackdelar jämfört med fördelarna och gör du det inte ordentligt finns risken att cykeln ser hemsk ut efter en kort tid, speciellt med orange som underlag. Men det slår vanlig sprayburk alla dagar i veckan.

Halvt OT men jag har lackat bilfälgar med plastidip förut med helt ok resultat. Dock lite skillnad med en cykel gissar jag på.

Det går men är pilligt. Du behöver kvallitets folie, kolla med någon lokal firma om du kan få köpa ett par meter. Bra med kanalfolie. En hårtork eller värmepistol. Du behöver ett monteringsverktyg med microfiber yta. Skalpell. Folie beskärnings tape. Blomspruta en droppe yes.

Öva öva öva

Tillbaka
Topp