Lacka om gaffel

Lacka om gaffel
jag har lackat om en rockshox gaffel..

gick sisådär.. halva blev bra.. andra mindre bra.

öhm.. riktig färg.. ingen crap burkfärg á biltema.. varmt 20+, damfritt och torrt.. typ ett garage eller liknande.

sedan så är det bara att lägga på färgen i tunna lager 4-5 lager med 5-10mins mellanrum.. då blir det bra.

Lacka om gaffel
ja, först lär man ju skruva isär allt.så man får den del man ska lacka löst. avlägsna färg, möjligen kan man nöjja sig med att bara rugga upp det, men ja skulle sdå ta bort all färg. detta kan ske med t.ex. färgborttagning. elelr så kör man me sandpapper. sen sanpaprar man med fint sandpapper, kanske våtslipa lite. om man nu vill vara seriös :D gör rent ytorna efter slipningen, lacka i önskad färg, många och tunna lager precis som tim nämnde. vill man göra det noga kan man lägga på primer först.
sist med inte minst lägger man på några lager klarlack. man kan i välsorterade färgaffärer få 2 komponents färg i önskad färg blandad o intryckt i spejburk (om man nu inte har kompressor o färgspruta hemma). håller bättre.

o som sagt, gör arbetet i minst 20+ och i torr o dammfri miljö :D

nått mer o tilläggas?

Lacka om gaffel
Precis vad jag ska göra... gaffel och ram ska bli fina...

Är glasblästring att rekommendera för bästa resultat? Någon som har erfarenhet av det? har hört att andra blästringsformer tar för mkt och hårt...

MVH

Lacka om gaffel
Någon som har några bra tips på lack/primer/klarlack och vart man köper det? Tänkte lacka om min framgaffel.

Någon som vet någonspecialsite för att hita dekalkit för Marzocchi? Jag har hittat till MZ AM1 och AM2 men jag har en AM3... :-/

Lacka om gaffel
Varför var det rövsvårt? Har bara ful-lackat om en dyktub en gång och det blev helt ok även om förarbetet var noll och grundlackeringen glömdes bort...

Lacka om gaffel
kommer inte ihåg om det var nått speciellt konstigt material i ytterbenen eller vad jag gjorde fel, men det var svårt och få det att sitta, jämfört med vanligt alu.

Lacka om gaffel
Jag lät en billackerare lacka om min RS Judy SL som jag har på min Klein. Det jag gjorde med den gaffeln var att demontera den och våtslipa den. Jag fyllde även igen en del lättningar på underbenen för att göra den lite jämnare.. Sen lämnade jag in den och blev några hundralappar fattigare. Volvo nr442 (?) Lazerblå blev färgen och jag hade inte kunnat göra det bättre själv. jag tyckte att det var värt några kronor för att få det bra. Härdningen av lacken sabbade bussningarna, men det var jag redan medveten om och hade beställt nya i förväg, det är bra att veta så att man inte bara plockar ihop gaffeln och kör...

Lacka om gaffel
Jo, det gjorde det, men jag har för att det var värmen från torkugnen som gjorde att bussningen blev sträv som sandpapper. Hmm, lackeraren kanske tog bort tejpen för att komma åt bättre...?

Lacka om gaffel
Vad kostar det att göra det i verkstad? Vill egentligen inte lägga ut mycket alls på en omlackning eftersom det är en gammmal gaffel och endast kosmetiskt...

Lacka om gaffel
Skall du ha en yta som tål att köra mer än en gång i skogen så är det pulverlack el riktig billack som gäller. Sök på pulverlack i din hemstad på eniro eller hitta .se Ofta kan de blästra till dig också så slipper du slipa.

Kostar inte så mycket att få lackat och skall du inte ha en ovanlig färg kan du ju vänta till lackeraren skall använda din önskade färg till annat så blir det billigast. Så slipper han köra enbart din gaffel. Jag fick min gaffel och ram fixad för 400-500 kr, glasblästrad och sen pulverlackad. Blir som ny.

Att packningarna blir dåliga beror inte på att han fuskat och tagit av tejpen utan att pulverlack härdar i typ 260 graders ugn.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp