Lacka om hjälm, säkerhet?

landen

Aktiv medlem
Har tillgång till färgspruta med tillhlörande kompressor och tänkte det skulle vara skoj
att öva lite på en hjälm. Förslagsvis min Fox Proframe. Blev uppmärksammad av en kompis som kört roadracing att
man ska absolut inte lacka om hjälmar då det påverkar säkerheten. Så frågan är om detta gäller cykelhjälmar med
och varför och hur påverkar det?

Det finns ju massor med proffs som har customlackade hjälmar. Både på MTB och RR. Så att det inte går är ju helt fel. Men man skall ha rätt färg med rätt lösningsmedel. Jag vet däremot inte vad det är för färg man använder.

Men hittar du nån som håller på med airbrush så kan hen säkert svara.

Stalle

Men för att sammanfatta. Ja det går men du skall veta exakt vilken färg och lack som fungerar (mao inte förstör din hjälm). :-)

Om du klurar ut vilka färger/färgtyper man kan använda så posta gärna här.

Det är inga problem att lacka hjälmar. Var noga bara med att inte få lösningsmedel på skummet då det smälter. En anledning är att dom vill inte att du tar bort deras loggor. I vissa fall så finns det vissa klistermärken i hjälmen som vissa sporter kräver att man ska ha med det tror jag inte finns innom cykling.

Vattenbaserad akrylfärg är ofarlig att använda på hjälmar.

Fascolor, exempelvis, finns i en uppsjö färger och effekter, hos många hobbyhandlare. Createx om man vill ha samma färger på större flaskor, och större utbud.

"Godkända" hjälmar är däremot inte längre just godkända om man målar dem, så pratar vi lagkrav, typ mopedhjälm osv, så får man strikt talat inte ens sätta en klisterlapp på hjälmen. Typgodkännandet gäller enbart för det omodifierade ursprungsskicket. Om det är för att man är rädd att färgen med hjälp av eventuellt lösningsmedel ska skada hjälmen, eller om det är för att man tror att man ska dölja gamla skador under lager av ny färg... fan vet.

Om det är en hjälm som har en märkning som krävs för den sporten så går det bra att maskera den. Ett tips till er som vill lacka en hjälm med gummilister på (fullface). Låt dom sitta och maskera runt dom. Dom vill inte passa som dom gjorde innan av någon jävla anledning.

Tillbaka
Topp