Lacka om ram diy med 2k lack på burk, tips tack!

borstar_micke

Aktiv medlem
Ska lacka om en beg mtb till dottern och blinga med lite nya dekaler, handtag o pedaler färgmatchat!

Vill ha så slitstark färg som möjligt utan att behöva pulverlacka.

Nån som kan tipsa om prisvärd färg?

Har klarlackat fälgar med 2k lack på burk o de har hållt sig bra, tyvärr inte mot mina kantkörningar dock... :)

Senast ändrad:
Inte säker men tycker man mig minnas att jag läst här att Biltema har 2komp. färg i sortiment.

Lackman i Uddevalla. Köpte 2-komponents färg till kolfiberram, funkade bra, hade fungerat bättre om jag läst på hur man skulle innan jag börjat , men nästa gång blir det inga rinningar.

Jacoba sa:
Lackman i Uddevalla. Köpte 2-komponents färg till kolfiberram, funkade bra, hade fungerat bättre om jag läst på hur man skulle innan jag börjat , men nästa gång blir det inga rinningar.

För en oinvigd som tänkte pröva samma sak, vad är tricket?

Eh, ja. Jag skulle säga att du ska jobba med väldigt tunna skikt. Håll ca 30 cm ifrån. Lägg på ett tunt, icke täckande lager. Dvs om du missar och det blir fläckar som inte täcks så gå bara vidare. Låt torka och upprepa. Men det lär ju finnas någon som jobbar som lackerare här som kan säga hur det egentligen ska göras. :-)

Tittade själv på det här men då blev priset det dubbla mot pulverlack (1500-2000 mot 800). Men du kanske har andra syften än pris med att lacka själv.

Ursäkta frågan men vad kostar det att lämna in ramen och gaffeln på en lackverkstad?

Att kunna rotera ramen under lackering är ingen dum idé. Runt sadelstolpen t.ex. Lättare att komma åt från alla håll.
Sluta inte rotationen bara för att lackeringen är klar. På så sätt kan man lägga ett tjockare lager som flyter ut, men samtidigt undvika rinningar.

Jonatan F sa:
Tittade själv på det här men då blev priset det dubbla mot pulverlack (1500-2000 mot 800). Men du kanske har andra syften än pris med att lacka själv.

Låter sjukt saftigt med 2000kr på lite sprayburkar även om det är 2k lack?

Ang Spray.bike har jag testat det ett gäng gånger. Är trevligt och lättjobbat med mycket pigment och kort torktid.
Upplever också att den är mer slagtålig än annan färg på sprayburk.

/Willie

Lackade om min ram med 2k mattsvart för ca 3 veckor sedan, ett tips är att lägga en matt klarlack med härdare!
Jag gjorde INTE det, har åkt på lite skav och små små färgsläpp

Tror guson gör underarbetet men inte säker.

1500-2000kr var vad diverse bilmekar med flera runt Halmstad skulle ha för några burkar.

Väldigt spännande tråd för övrigt! Jag går ju själv i samma tankar.

Har själv blästrat och pulverlackat flera stålramar med bra resultat och pris. Men en polare lackade om med sprayfärg och fick problem med att få den att härda. Ytan fortsatte att vara mjuk och repade lätt troligen pga att han lackade utomhus i svalt väder och saknade en värmekälla typ starkt solsken eller värmelampa. Så temperaturen är nog viktig att tänka på. Ämnet har varit uppe flera ggr förut så prova även sökfunktionen.

Tillbaka
Topp