Läckande bromsok - Shimano M8120

hambli

Medlem
Behöver råd och erfarenheter från den samlade expertisen.
Min bakbroms har efter bara 2 år börjat läcka olja från oket. Har inte plockat isär det men kan konstatera att det läcker olja och när jag pratade med cykelverkstaden så tyckte de att det var lika bra att byta oket. Känns tråkigt att kasta ett ok som bara är två år men verkar svårt att hitta reservdelar och flera andra verkar ha upplevt problem med läckage på utländska forum.

Har jag haft otur och ska man bara köpa ett nytt ok och hoppas det håller, eller bör man kika på ett annat fabrikat/modell.

Det är inte helt ovanligt tyvärr att kolvarna på Shimano spricker och är inte lätta att få tag på som reservdel.
Om du är nöjd med bromsarnas prestanda i övrigt så leta efter ett begagnat ok eller köpt ett nytt, du får ju nya belägg på köpet, kan ju vara värt något.

Ska du byta till andra bromsar så blir det ju en helt annan summa som ska till.

Enklast är väl att bara köpa ett nytt Shimano-ok från bike24.de / bike-discount.de / bike-components.de precis som maRRtin nämner ovan.

Vill du vara lite mer exotisk kan du göra lite research på ”Shigura”, dvs Shimano-handtag med Magura-ok, t.ex. MT5. Inte kört det själv, men finns en del som anser att det är en killer-combo.

Vill man smyga in en uppgradering köper man Zee-ok som är billigare och genom sin lite större kolvarea ger mer bromskraft på köpet. Man behöver köpa en annan skruv också men banjon passar.

Tack för svar, känns inte så motiverande att köpa samma typ av bromsok när nuvarande bara höll i 2 säsonger. Är inne på att uppgradera till något annat inom Shimano och har sneglat lite på zee men verkar svåra att få tag i. Saint känns annars ganska prisvärda och rejäla, kanske något tunga eller finns det några andra nackdelar?

Tack för svar, känns inte så motiverande att köpa samma typ av bromsok när nuvarande bara höll i 2 säsonger. Är inne på att uppgradera till något annat inom Shimano och har sneglat lite på zee men verkar svåra att få tag i. Saint känns annars ganska prisvärda och rejäla, kanske något tunga eller finns det några andra nackdelar?
Saint och Zee-oken är mekaniskt identiska, de har bara olika lack och levereras med olika belägg (metall resp. organiska).

Köper du oket: https://www.bike-discount.de/en/shimano-saint-br-m820-post-mount-h03c-brake-caliper
eller motsvarande Zee som ibland också dyker upp löst fast då för ca 70-75 euro istället

Så behöver du också den här skruven istället för den du har nu:

Slang osv passar. Beläggen är samma. De nyaste med nyaste kylflänsen passar eventuellt inte men de utan passar fint.

Downhill-oken har något större diameter på kolvarn, så det blir större bromskraft, men jag upplever också som nackdel då att det blir en liten gnutta viktigare att det är ordentligt luftat för att kännas helt bra eftersom det behöver flyttas lite mer olja.

Hållbarheten är nog identisk, och Shimanos ok är kända för att börja läcka ibland om man har otur, men det är lite otur och eventuellt hur våldsamt man tryckt in beläggen vid byte till nya och sånt som kan spela in. Jag har bara behövt byta ett läckande ok och ett eller två handtag sen jag började cykla 2011.

Saint och Zee-oken är mekaniskt identiska, de har bara olika lack och levereras med olika belägg (metall resp. organiska).

Köper du oket: https://www.bike-discount.de/en/shimano-saint-br-m820-post-mount-h03c-brake-caliper
eller motsvarande Zee som ibland också dyker upp löst fast då för ca 70-75 euro istället

Så behöver du också den här skruven istället för den du har nu:

Slang osv passar. Beläggen är samma. De nyaste med nyaste kylflänsen passar eventuellt inte men de utan passar fint.

Downhill-oken har något större diameter på kolvarn, så det blir större bromskraft, men jag upplever också som nackdel då att det blir en liten gnutta viktigare att det är ordentligt luftat för att kännas helt bra eftersom det behöver flyttas lite mer olja.

Hållbarheten är nog identisk, och Shimanos ok är kända för att börja läcka ibland om man har otur, men det är lite otur och eventuellt hur våldsamt man tryckt in beläggen vid byte till nya och sånt som kan spela in. Jag har bara behövt byta ett läckande ok och ett eller två handtag sen jag började cykla 2011.
Tack så mycket för ditt utförliga svar! Om jag tolkar ditt inlägg rätt så tycker du ändå att ett byte av ok ger bättre bromskraft när systemet väl är luftat och fungerar som det ska?

Tack så mycket för ditt utförliga svar! Om jag tolkar ditt inlägg rätt så tycker du ändå att ett byte av ok ger bättre bromskraft när systemet väl är luftat och fungerar som det ska?
Ja, men inte riktigt natt och dag utan mer på det där sättet att när man bromsar nästan max där det är jäktigt brant, så finns det ändå lite mer broms att hämta än med originaloken.

Sambon har också haft läckande OK även fast dom var rätt nya och går inte på höst/vinter. Men har insett att det verkar vanligt problem. Rätt tråkigt faktiskt.

Gärna blir skivan och belägg kontaminerat oavsett om du slipar värmer och har sig kan det vara svårt att få det tyst. Bara handla nytt.

Jag har Tektro bromsar aldrig haft problem med läckande ok har gått flertalet år, året om.

En delförklaring kan ju vata att man trycker in skitiga kolvar i oken när man byter pads. Men konstigt att shimano fortfarande har detta problem. Kom ihåg att oken på min första mtb med hydrauliska bromsar läckte som ett såll. BRM-965 från typ 2007. Har dessutom haft många läckande shimano-ok sedan dess.

Fast XT bromsarna på min nuvarande hoj har faktiskt överlevt 4 år. I alla fall bakbromsen, Frambromsen fick bytas efter närkontakt med en tall. ?

Har alltid rengjort oken noggrant när jag luftat och servat dem.
Jag köpte piratkolvar av någon obskyr metallegering till mina ok när originalkolvarna sprack. Har fungerat prima skinka efter det, inget mer keramiskt trams. Vill minnas att det var via ebay alt amazon

Inte metal men exempel: https://www.fruugo.se/bike-hydrauli...8kpjCKh31ss_cdDTaKtGVMlQRIQbhvnhoCTtAQAvD_BwE
Har forskat lite i det men är svårt att få tag i och att betala 600:- känns som ett rejält överpris då ett helt nytt ok kostar ca 1000:-

Gav upp efter två läckande bak-ok. Det ena tog jag isär, gjorde rent och satte ihop igen. Började läcka efter några veckor igen. Ingen av dem hade sprickor i kolvarna.

Har alltid rengjort oken noggrant när jag luftat och servat dem.

Har forskat lite i det men är svårt att få tag i och att betala 600:- känns som ett rejält överpris då ett helt nytt ok kostar ca 1000:-
Ja det hjälper/avhjälper generellt problem att göra rent sina komponenter med jämna mellanrum.

Enligt länken jag bifogade finns dom i lager så det är nog inte svårare än att klicka hem. Mja, 400kr mer för delar man redan har och är problemfria är ju upp till var och en om man vill betala. Operationen att dela ok och byta kolvar inkl rengöring rör sig ju om ungefär 15min. Är kolvarna sprickfria är det tätningen/o-ringen mellan kolv och ok som läcker, mer finns inte bortsett från o-ringarna mellan okhalvorna.

Tycker att 2 år är "normalt" på Shimano-ok.

Insåg rätt nyss att mitt 8020 bak är 4 år gammalt, och det är nog personligt rekord.
Det fram skrotades* för 2 år sen..

*hamnade i "ska försöka laga sen" lådan med alla andra ok.

Väcker tråden till liv igen. Jag har två läckande Shimano-ok som har läckt från start. Tyvärr har jag inget kvitto kvar så jag kan inte lämna tillbaks dom.
Så... Finns det nåt fett som man kan smörja in kolvarna med så att de håller tätt? Eller är det som Makten skriver ovan... så att de ändå ger upp ett tag senare?

Och då tänker jag mig alltså helservice och ploppa ur kolvarna och sen smörja dom.

Stalle

Väcker tråden till liv igen. Jag har två läckande Shimano-ok som har läckt från start. Tyvärr har jag inget kvitto kvar så jag kan inte lämna tillbaks dom.
Så... Finns det nåt fett som man kan smörja in kolvarna med så att de håller tätt? Eller är det som Makten skriver ovan... så att de ändå ger upp ett tag senare?

Och då tänker jag mig alltså helservice och ploppa ur kolvarna och sen smörja dom.

Stalle
Jag har samma fråga. Jag hade två trasiga ok (jag hade spräckt kolvarna pga klantighet) som jag satt ihop till ett fungerande. Men jag glömde smörja när jag satte ihop det igen. Bör jag ta isär det, smörja och sätta ihop det igen? Eller räcker det att smörja lite från utsidan?

Antar att är mineraloljan man skall smörja med...?

Eftersom mina läcker ut mineralolja så blir de ju smorda per automatik så att säga. Så min fråga är mer... kan man lägga dit nåt tjockare fett som gör att det håller tätt?

STalle

Stalle
Min gissning är att läckaget beror på kass tätning. Det är en "o-ring" (fast med kvadratiskt tvärsnitt) som sitter lite på sniskan i sitt spår med flit. Det gör att den kan flexa åt båda hållen när kolven rör sig, men kolven kan samtidigt arbeta sig utåt när belägget slits. För att trycka in den igen däremot, utsätter man tätningen för en rejäl skjuvning som antagligen kan skada den ganska lätt. Särskilt om kolvarna är skitiga.

Så, möjligen kan det räcka att ta isär, göra rent och sätta ihop. Akta bara för fasen så du inte repar spåret där tätningen sitter om du tar bort den. För oket är ju av relativt mjuk aluminium som inte mår bra av vassa petverktyg.

Edit: typ så:

20240229_115115.jpg

Edit 2: Fett har man troligen bara för att hindra tätningen från att åldras och inte få in massa skit. Det kommer knappast åtgärda en läcka med tanke på vilket hysteriskt tryck det är inne i oket när du bromsar.

Senast ändrad:
Min gissning är att läckaget beror på kass tätning. Det är en "o-ring" (fast med kvadratiskt tvärsnitt) som sitter lite på sniskan i sitt spår med flit. Det gör att den kan flexa åt båda hållen när kolven rör sig, men kolven kan samtidigt arbeta sig utåt när belägget slits. För att trycka in den igen däremot, utsätter man tätningen för en rejäl skjuvning som antagligen kan skada den ganska lätt. Särskilt om kolvarna är skitiga.

Så, möjligen kan det räcka att ta isär, göra rent och sätta ihop. Akta bara för fasen så du inte repar spåret där tätningen sitter om du tar bort den. För oket är ju av relativt mjuk aluminium som inte mår bra av vassa petverktyg.

Visa bilaga 683421

Edit 2: Fett har man troligen bara för att hindra tätningen från att åldras och inte få in massa skit. Det kommer knappast åtgärda en läcka med tanke på vilket hysteriskt tryck det är inne i oket när du bromsar.
Tack för en fin bild! :-)
Ja men då låter det ju som att det är lönlöst att försöka. Det är ju billiga ok så att hålla på å trassla med att köpa nya kolvar och stå i känns ovärt.

Stalle

Jag har samma fråga. Jag hade två trasiga ok (jag hade spräckt kolvarna pga klantighet) som jag satt ihop till ett fungerande. Men jag glömde smörja när jag satte ihop det igen. Bör jag ta isär det, smörja och sätta ihop det igen? Eller räcker det att smörja lite från utsidan?

Antar att är mineraloljan man skall smörja med...?
Det går bra att smörja det utifrån, bara tryck ut kolvarna lite och droppa på några droppar olja och sen trycka tillbaka kolvarna. Brukar vara det som behövs när kolvarna fastnat eller blivit tröga för övrigt.
Vad jag vet är det packningen som är sliten när det läcker och den som behövs bytas. Dem håller generellt längre på bromsarna med keramiska kolvar men alla shimano är benägna att börja läcka, speciellt om man kör på saltade vägar.

Om man har renoverat ett ok så kan man trycka i ett bleed block och spänna handtaget intryckt i några timmar så ser man om det läckt ut nån olja

Tycker att 2 år är "normalt" på Shimano-ok.

Insåg rätt nyss att mitt 8020 bak är 4 år gammalt, och det är nog personligt rekord.
Det fram skrotades* för 2 år sen..

*hamnade i "ska försöka laga sen" lådan med alla andra ok.
Har slx och xt ok från 2016 som fortfarande håller. Zee från 2014 och 2015 som också fortfarande håller. På en zee broms spräckte jag en kolv men det är av totalt 6st som i övrigt har hållt.

Om någon här sitter på två keramiska kolvar i ok skick till m8000-bromsar får ni gärna höra av er! Då kan jag sätta ihop ett ok till.

Bra att trycktesta, tack för tipset @MTBemil

Visa bilaga 683421

Inte exakt va? Eller jag inbillar mig att det fungerar precis som på en bil, där den ligger dikt an båda sidor så att flexet gör nån nytta.

Dock delar jag slutsatsen att det nog är kört att försöka smörja en läckande hydraulpackning.

1709218350246.png

Inte exakt va? Eller jag inbillar mig att det fungerar precis som på en bil, där den ligger dikt an båda sidor så att flexet gör nån nytta.

Dock delar jag slutsatsen att det nog är kört att försöka smörja en läckande hydraulpackning.

Visa bilaga 683469
Det ser ut ungefär sådär men tätningen lutar. Däremot är det möjligt att hela ytan ligger emot kolven, vilket i så fall mest innebär att den är olika spänd i bakkant och framkant.

Det finns ju faktiskt packningar att köpa från Aliexpress. Osäker på funktionen såklart men det kanske är värt att testa?

Problemet om det inte funkar är ju att man kanske måste byta belägg samtidigt. Och då blir det inte lika billigt längre.
Jag ledsnade på läckande bromsok och köpte packningar från Aliexpress, det har fungerat över förväntan, tror jag är inne på 3:e säsongen nu. Cykeln som tjänstgör som åretrunt pendlare.

Jag ledsnade på läckande bromsok och köpte packningar från Aliexpress, det har fungerat över förväntan, tror jag är inne på 3:e säsongen nu. Cykeln som tjänstgör som åretrunt pendlare.
Grymt!
Jag har ett ok jag tror läcker på min pendlare. Har ett nytt som skall på i helgen. Då kan jag renovera upp det jag tar av, alltid bra att ha reservelar hemma.

Någon som vet om Shimano fixat problemen på nya ok? Mitt bakok har läckt hela förra säsongen o är trött på det så tänkte beställa ett nytt.

Jag har bara haft problem med de allra billigaste Shimano. (Och 15 år gamla XT). I övrigt fungerar Shimano bra för mig. Köpte SLX nu som får ersätta de läckande.

Ha ha! Jag köpte ett kit med ok och förmonterad slang Deore XT MT8120. Satte det på cykeln och när jag var redo att lufta och fylla på med mineralolja uppe vid bromshandtaget i den trogna litta tratten kom mycket riktigt luftbubblor upp genom oljan. Gott så. Precis som ni andra skriver kom oket med förmoterade bromsbelägg samt en röd plastspacer för att hålla isär beläggen. Men strax efter att det började bli motstånd i bromshandtaget (som väntat) "pyste" det till i oket och olja börja droppa ut ur någon av kolvarna ner på beläggen som blev indränkta.
Otroligt! Helt nya prylar. Jag är i alla fall glad över att jag alltid tar av båda hjulen när jag skall jobba med bromsarna för att inte kontaminera någon bromsskiva med olja. Bara att reklamera och börja om.

Ha ha! Jag köpte ett kit med ok och förmonterad slang Deore XT MT8120. Satte det på cykeln och när jag var redo att lufta och fylla på med mineralolja uppe vid bromshandtaget i den trogna litta tratten kom mycket riktigt luftbubblor upp genom oljan. Gott så. Precis som ni andra skriver kom oket med förmoterade bromsbelägg samt en röd plastspacer för att hålla isär beläggen. Men strax efter att det började bli motstånd i bromshandtaget (som väntat) "pyste" det till i oket och olja börja droppa ut ur någon av kolvarna ner på beläggen som blev indränkta.
Otroligt! Helt nya prylar. Jag är i alla fall glad över att jag alltid tar av båda hjulen när jag skall jobba med bromsarna för att inte kontaminera någon bromsskiva med olja. Bara att reklamera och börja om. Det verkar ju onekligen som att det inte är ovanligt.

@StigStefan om det pyste vid oket så är det kanske en delförklaring - det var gas/luft bakom kolven, och det tätas väl inte lika bra av oken som olja. Kanske nån del av packningen tappat oljefilmen. När man väl har fått gas att passera så kanske det inte blir tätt för olja igen.

Jag har kanske haft lite tur med mina Shimano. Har haft tre par sen 2011, sålde ett par med en hoj efter sex års felfri stigcykling. Ett ok började läcka, fyra år gammalt efter ett par års vinterpendling. Luftar ett par gånger om året genom att trycka in ny olja från oket upp till tratten.

tror minsann dem måste ändrat något i produktionen nånstans efter 2015. gällande alla deras bromsar. både av egen erfarenhet och kunders cyklar jag meckat på. bromsar från innan 2015 verkar tuffa på helt utan problem medans om man köper nya kan man räkna med att oken håller i kanske 2-3 säsonger innan dem går läck.

Tillbaka
Topp