Läckande bromsok, Shimano RS-405

zinkpasta

Aktiv medlem
Min pendelhoj har blivit stående en längre tid nu under föräldraledighet, och nu tar bromsarna riktigt kass och tjuter, klassiskt kontamineringsbeteende. Jag tvättade skivorna, brände och slipade beläggen och blev av med problemet, dock väldigt temporärt: När jag efter fem dagar (VAB osv..) hoppade på cykeln igen så var problemet tillbaka vilket gjorde resan till jobbet både spännande och antagligen ganska störande för folk i närheten.

Frågan är om det är värt att fortsätta (göra om ovan procedur och sen se till att cykeln står still max 2-3 dagar i stöten?) eller om det bara är att ge upp ooch köpa nya ok? Nån med erfarenhet..? (Och bör jag köpa nåt annat än RS-405 isåfall..)

(Här får jag, även om det tar emot, erkänna att mekaniska bromsar har en liten fördel.. men jag skulle givetvis aldrig gå tillbaka till det.)

Inte exakt samma ok, men jag har Mt501 på min mtb och hade exakt samma problem. Mer bak än fram, tror min rotorsak var att jag inte spännt luftningsnippeln hårt nog så den läckte minimalt och det rann ner på beläggen.

Jag delade oken och rengjorde allt, smorde upp kolvarna med bromskolvsfett från brembo(legat sen gammalt och jag använder det på KTMn).

Enkelt gjort, enda pilliga var ett par små oringar mellan halvorna. Sen i med nya belägg och nu är det helt tjutfritt.

Läcker det så läcker det. Väl?

Jag bytte ok och belägg samt gjorde rent skivan när det läckte. Första gången, innan jag förstod att det läckte, höll jag på att göra rent och byta belägg, utan framgång. Cykeln användes varje dag.

Från början satt det några basic shimano prylar på, jag uppgraderade till SLX och 180 mm, men egentligen inte för att jag tror att det skulle tåla salt bättre, utan för att ha samma reservdelar till pendlarhojen som till MTBn

Går det verkligen att ha isär det där oken och få ihop täta igen? O-ringarna har förmodligen gett upp. Hade nåt liknande på mitt pendlarhärke när jag bodde i storstan med salt och skit på vintern. Bytte ok efter varje vintersäsong...

Går det verkligen att ha isär det där oken och få ihop täta igen? O-ringarna har förmodligen gett upp. Hade nåt liknande på mitt pendlarhärke när jag bodde i storstan med salt och skit på vintern. Bytte ok efter varje vintersäsong...
Nej inte först men sen spridde jag lite fairy dust på mina så bara löste det sig

Nej inte först men sen spridde jag lite fairy dust på mina så bara löste det sig
Schysst, skicka en burk tack, jag swischar ;) Allt går väl om man är en händig meck och har rätt o-ringar... jag försökte få isär mina men gick bet utan att ta till massor av våld och sen var det omöjligt att få ihop igen.

Tillbaka
Topp