Läckande ok Formula Cura, nån med erfarenhet?

zinkpasta

Aktiv medlem
Köpte ett par begagnade Formula Cura (2-kolvs) här för ett bra tag sedan, som bara blivit liggande. Nu när jag kört med dem lite så är det uppenbart att de läcker nånstans från oken. Detta är inget jag varit med om på de jag har i aktivt bruk på andra cyklar, så antingen har de blivit så av att legat nåt år, eller så såldes de defekta.

Hur som helst, det verkar finnas ett o-ringkit att köpa (https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/formula-cura-caliper-o-ring-kit/137188907/p), någon med erfarnhet av att öppna upp Cura och ev samma problem som jag har ovan, och om det då hjälpte att byta o-ringar? Några svårigheter med operationen eller nåt annat man bör känna till?

En idé är ju att montera isär oket först för att titta. Nu var det ju förvisso inte jättedyrt, men då kanske du ser om det är något annat fel eller om packningarna ser felaktiga ut. Återmontering och rengöring kanske räcker.

Jag och en annan happyit hade väldigt många skumma problem med våra Cura4 som jag tror kan bero på läckage. Efter byte till Shimano resp Magura har ingen av oss haft problem längre.

Mina läckte bland annat i slanganslutningarna. Trodde det var oken men hittade sedan den riktiga boven.
Det var så pass lite att bromsen efter luftning och rengöring först alltid funkade bra och sen började sunka till sig så började man om igen....
Så kolla det också för säkerhets skull.

@AX3L Mm, det kan jag ju göra, har ingen direkt brådska att få ordning på dem. (Har fö två par Cura4 och ett par Cura2 på andra cyklar och de funkar felfritt.. iaf ett par av varje har gått många mil och år nu. :-)

@glitch Bra tips, tackar. Fick du ordning på det sen, och isåfall, hur? Det är samma för min del fö, funkar bra ett tag efter rengörning.. så läcker lite nånstans ifrån gör det ju helt klart.

@AX3L Mm, det kan jag ju göra, har ingen direkt brådska att få ordning på dem. (Har fö två par Cura4 och ett par Cura2 på andra cyklar och de funkar felfritt.. iaf ett par av varje har gått många mil och år nu. :-)

@glitch Bra tips, tackar. Fick du ordning på det sen, och isåfall, hur? Det är samma för min del fö, funkar bra ett tag efter rengörning.. så läcker lite nånstans ifrån gör det ju helt klart.
Ordning och ordning, bromsarna byttes på garanti och sen blev det Shimano istället :)

Ett kanske halvrelevant svar kring att öppna och byta packningar för övrigt. Det verkar ju fullt görbart iaf.

Tillbaka
Topp