Läckande skivbroms

HugSeal

Medlem
Läckande skivbroms
Hej! Jag vänder mig återigen till expertisen för hjälp och råd kring en cykelservice.

Bromshandtaget är ett Shimano BL-M365

Jag har problem med min bakbroms. Handtaget är svampigt och tar väldigt långt ner, ibland blir det bättre efter en bromsluftning men det blir svampigt och tar för långt ner efter en tid ändå.

Om jag "pumpar" handtaget några gånger får jag upp verkan och bromsen tar tidigare i det ögonblicket.

Jag har någon typ av läckage. Luftar jag bromsen så är oljan väldigt skitig även om jag gjort en luftning bara några månader tidigare, nu såg jag att det är några droppar olja vid "spetsen" till vänster på det högra topplocket. Blåsan under locket är nog också sliten, sprucken vid "ringen" som sitter vid luftningsskruven. En av skruvarna tar itne helt heller, går inte att dra åt hela vägen.

Så jag tänker att höger bromsreglage är dåligt och behöver fixas/bytas.

Då till den stora frågan: Vad ska jag göra?

-Det går att köpa lock+blåsa för några tior, men då tillkommer frakt så att totalen landar över hundringen och det är ju inte säkert att det kommer lösa problemet.
-Jag har aldrig demonterat slangar och sånt men som jag förstått det kan oliv+stift också vara dåligt, och då är det sånt jag behöver. Som jag förstått det så är det BH59 jag skall matcha för om jag har M365-bromsar?
-Ska jag bara ge upp på småfixet och helt enkelt köpa ett nytt bromshandtag? Och vad behöver jag i så fall tänka på för att hitta något som fungerar? Jag är rätt sugen på att skaffa en ny cykel så då kommer denna bara sitta som reservcykel, så jag vill inte lägga alltför stora pengar på en bra broms, något enkelt som funkar bra nog är gott nog för denna cykeln :)

Tack på förhand!

Tillbaka
Topp