Lackborttagningsmedel

JBogevik

Aktiv medlem
Lackborttagningsmedel
Fråga som jag inte blir klok på hur mycket info jag än söker....

Finns det något riktigt bra lackborttagningsmedel i Sverige, spray eller gel spelar ingen roll?

På senaste bygget så använde jag Biltemas gel, den gör jobbet men inte som medel man ser att folk använder på nätet. Reglementet kring detta verkar ställa till det lite.

Tacksam för goda svar. :)

Lackborttagningsmedel
Jag har kört med biltemas med lite varierande resultat.
Bäst gör den om du smetar på rejält, plasta in och låter den stå, helst i ett varmare rum några dagar.
Ibland krävs det att du gör om de hela igen innan ramen blir helt ren.

Lackborttagningsmedel
Jag har kört med biltemas med lite varierande resultat.
Bäst gör den om du smetar på rejält, plasta in och låter den stå, helst i ett varmare rum några dagar.
Ibland krävs det att du gör om de hela igen innan ramen blir helt ren.

Precis så har jag gjort och lacken släpper men det är inte i närheten lika lätt som man ser att den gör av andra alternativ på nätet.

Lackborttagningsmedel
Jag köpte något på lokala färgaffären som jag tyckte fungerade helt okej. Torkade av färgen med diesel sedan.
Få inte för er att ta färgborttagning på Kolfiber bara :P

Det finns betydligen bättre grejer än Biltemas på bla webbutiker som säljer lackeringsprodukter till bilar och båtar.

Lackborttagningsmedel
Precis så har jag gjort och lacken släpper men det är inte i närheten lika lätt som man ser att den gör av andra alternativ på nätet.
Nä, jag har också sett nån video från östeuropa där lacken mer eller mindre pulveriseras på några minuter och man kan sopa bort det med borste...
Men sånna kemikalier är nog inte tillåtna i Sverige.

Jag hade problem med en Surlygaffel där lacken vägrade släppa, den blev mer som en seg gegga som satte igen allt från borstar till sandpapper. Fick ta en kniv och skrapa bort det tillslut.

Annars tycker jag nog att det lossnar fint. Hemligheten är värme, har du möjlighet att ställa den i pannrum eller liknande går processen mycket snabbare. Och som sagt, glöm gärna bort den i en vecka...

Lackborttagningsmedel
Får kanske leva med att våra trygga miljöregler gör det lite tuffare att få bort lack, men jag tror att jag ska testa något bättre än biltema version iaf ?

Tillbaka
Topp