Lackering av ram - har det blivit dyrare?

tmz016

Aktiv medlem
Tjena!
Jag är sugen på få min aluminiumram omlackad i vinter och har därför ringt runt till lite firmor för att få en ungefärlig prisbild. När jag gjorde detta för ett antal år sedan fick jag betala 800:- om jag inte minns fel, vilket jag tycker är väldigt bra pris. Jag förväntar mig inte att det ska kosta lika lite nu, men när alla firmor säger 2500-3000 blir jag lite chockad. Är det verkligen så dyrt, eller vill ingen ta sig an mitt jobb?
Jag är inte ute efter något spektakulärt, jag vill ha en mattsvart färg som håller bättre än vanlig sprayfärg. Om det generellt sätt kostar runt 2500-3000 överallt kan jag likväl få billack nedblandad i en sprayburk och göra jobbet själv.

Vad säger ni - har ni andra erfarenheter? Om någon har tips på en firma som tar på sig ett sånt här jobb för en rimlig peng runt Mälardalen är jag väldigt tacksam :)

Gissa hur många timmar det tar med prep och målning så ser du varför det kostar som det gör.
Jag ifrågasätter inte arbetsinsatsen. Jag har tidigare betalt betydligt mindre, och utifrån det jag läst här verkar folk ha kommit undan lindrigare.

Om 2500-3000 är standard får jag helt enkelt finna mig i det. Dock måste jag få fråga om andras erfarenheter då jag är för snål för att lägga dom pengarna på en cykel som kommer misshandlas i parkerna :)

Jag som har lackat i många år tycker 3000kr är riktigt bra med allt jobb och eventuellt garanti från firman. 800kr betyder oftast sönder blästrade och lackade lager ytor och gängor. Dom flesta lackerare jobbar med försäkringsbolag och bilar/mc inte cyklar.

Jag som har lackat i många år tycker 3000kr är riktigt bra med allt jobb och eventuellt garanti från firman. 800kr betyder oftast sönder blästrade och lackade lager ytor och gängor. Dom flesta lackerare jobbar med försäkringsbolag och bilar/mc inte cyklar.
Tack för svar!
Då jag inte är speciellt rädd om ramen eller utseendet och planerar på att byta ut den inom ett par säsonger kanske jag ska försöka slipa och lacka den själv isåfall.

Slipa ner den själv, maska allt som inte ska ha färg.
Sen går du till en firma som pulverlackerar.
Snacka direkt med dom som jobbar med lackeringen. Är man snäll och trevlig brukar dom ta den när dom ändå kör den färgen.
Pulverlack håller bäst.

Slipa ner den själv, maska allt som inte ska ha färg.
Sen går du till en firma som pulverlackerar.
Snacka direkt med dom som jobbar med lackeringen. Är man snäll och trevlig brukar dom ta den när dom ändå kör den färgen.
Pulverlack håller bäst.
Ne. Pulverlack kräver 100% fritt från färg och rätt rengöring och speciell maskering som tål värmen. Pulverlack är ett plastpuder man smälter fast på ramen.

Jag har lämnat in flera ramar till pulverlack. Det är ett jobb att få dom rena men resultatet blir mycket bättre än sprayfärg. Mycket tåligare.

Jag betalade 1500 kr för blästring och pulverlack på naken ram och gaffel för 2 år sen. Sen dess har allt blivit dyrare så 2000 låter inte helt orimligt.

3000 inkluderar väl inte att slipa ned befintlig ram till rå kolfiber och sen lackera? Jag misstänker att de flesta bara lackerar över befintlig lack = lager på lager = TUNGT!

De jobb han ETOE i Tyskland gör är inga 3000kr utan snarare 30 000kr :ROFLMAO:

3000kr känns förövrigt som ett bra pris? Jag har två ramar som ska lackas när pengar finns. Jag räknar kallt med 8-10 000kr per ram.

Då jag jobbar nära en lackerare så är 3000 inte omöjligt om man vill ha kvalitet på lacken och prep är det största jobbet innan.
Om man vill ha det runt tusenlappen. Köp 1k färg o 2k klarlack i burk. Det går att få det hyfsat men förarbetet är viktigt. Sticker lätt iväg några timmar där.

3000 inkluderar väl inte att slipa ned befintlig ram till rå kolfiber och sen lackera? Jag misstänker att de flesta bara lackerar över befintlig lack = lager på lager = TUNGT!

De jobb han ETOE i Tyskland gör är inga 3000kr utan snarare 30 000kr :ROFLMAO:

3000kr känns förövrigt som ett bra pris? Jag har två ramar som ska lackas när pengar finns. Jag räknar kallt med 8-10 000kr per ram.
Ramen är aluminium och som jag förstått det har det inkluderat blästring/slipning.
Pengarna i sig är inget större problem, men med tanke på hur cykeln ska användas och dens livslängd är jag inte säker på att jag vill pynta dom pengarna för något kosmetisk, av ren princip.
Anledningen till att jag vill lacka den är helt enkelt för att det vore kul med något nytt.

Eftersom jag trodde det var billigare handlar det nog mycket om förväntningarna, men nu när jag vet att det kostar däromkring kanske jag helt enkelt får finna mig i det och hosta upp stålarna om jag vill ha en annan färg :)

Pratade med en billackerare igår som sa att priserna på färg, härdare, sandpapper osv stuckit iväg som tusan sista 2åren. Pratade inga exakta prisbelopp, men de ligger nog endel där. Sen att el och därmed driften av lackboxen blivigt dyrare gör väl säkert sitt för att ”grundtaxan” ska höjas

Tillbaka
Topp