Lackering + blästring cykelram Stockholm med omnejd?

glitch

Aktiv medlem
Hade i princip bestämt mig för att skicka min Bob Jackson till UK för att låta lackeras om på fabriken när det stod klart att de inte skulle lägga ner. Nu verkar det dock bli som att sagan slutar i alla fall då investerarna dragit sig ur.

Har mailat med coffee på forat som figurerat i lackeringstrådar tidigare men han hade inte möjlighet att ta sig an min ram så kom gärna med tips på andra aktörer för ett bra lackjobb.

Finns en del ytrost så jag tänker mig blästring först.

Har inte bråttom och åker regelbundet mellan Stockholm och Östhammar men kan även ta mig enkelt till andra platser runtom på nån timmes avstånd från Stockholm.
Är inte ute efter en 10.000 kr avancerad motivlackering men vill ju så klart att det blir bra gjort gärna av någon med lite erfarenhet av att lacka cyklar så att det håller många år framöver :)

Kanske kanske kanske skulle orka ta tag i det själv men då vill jag att ramen blästras professionellt först då jag verkligen inte ids slipa rost :) så har ni tips på blästringsställen för en cykelram så skicka på.

Tycker du är inne på rätt spår att låta någon göra det på riktigt. Jag lackerade min Pole med sprayfärg och avslutade med 2k klarlack vilket blev väldigt bra för att vara en hemmalack. Så om du ändå bestämmer dig för att göra det själv så är 2k klarlack ett måste om du använder sprayburkar. En bekant håller på att bygga en HD där han fått ramen lackad hos nån gubbe som tycker sånt är kul, kan kolla vem det var!

Hade i princip bestämt mig för att skicka min Bob Jackson till UK för att låta lackeras om på fabriken när det stod klart att de inte skulle lägga ner. Nu verkar det dock bli som att sagan slutar i alla fall då investerarna dragit sig ur.

Har mailat med coffee på forat som figurerat i lackeringstrådar tidigare men han hade inte möjlighet att ta sig an min ram så kom gärna med tips på andra aktörer för ett bra lackjobb.

Finns en del ytrost så jag tänker mig blästring först.

Har inte bråttom och åker regelbundet mellan Stockholm och Östhammar men kan även ta mig enkelt till andra platser runtom på nån timmes avstånd från Stockholm.
Är inte ute efter en 10.000 kr avancerad motivlackering men vill ju så klart att det blir bra gjort gärna av någon med lite erfarenhet av att lacka cyklar så att det håller många år framöver :)

Kanske kanske kanske skulle orka ta tag i det själv men då vill jag att ramen blästras professionellt först då jag verkligen inte ids slipa rost :) så har ni tips på blästringsställen för en cykelram så skicka på.
Kör på pulverlack om du vill ha något som håller många år framöver.

Passa dig lite för blästring. Jag lämnade in en ram som iof var i titan för många år som skulle få en matt finish. Jag var väldigt tydlig med att man skulle blästra den väldigt lätt med plaskulor eller glas ist för sand då rören var mkt tunna. De sket fullständigt i det å körde på som vanligt när de blästrade lastbilsunderreden visade det sig några år sedan när jag fick sprickbildningar på konstiga ställen pga att de blåst bort för mkt material. Svårt att reklamera......Tuff läropeng

Vet inte hur Isaxsons Pulverlackering är nu för tiden, men för 20+ år sedan var dom grymma på mc-ramar. Ligger i Ursvik.

@roskai, kolla gärna!

Är pulverlack verkligen grejen? Jag tänker om man vill ha lite finish på grejerna och urval av färger är pulverlack rätt begränsat?

Sen ska man bestämma sig för färg osv. också.....

Där finns en del inspiration att hämta :)

@roskai, kolla gärna!

Är pulverlack verkligen grejen? Jag tänker om man vill ha lite finish på grejerna och urval av färger är pulverlack rätt begränsat?

Sen ska man bestämma sig för färg osv. också.....

Där finns en del inspiration att hämta :)
Njae. Om du vill ha en hållbar lack, då är det självklart med pulverlack.
Sedan så finns det en hel del rätt så lattjo pulverlacksfärger, men att hitta någon som har dessa är nog stört på omöjligt.
Där jag har lackat mina prylar så fanns det kanske 7 st färger att välja på.

Njae. Om du vill ha en hållbar lack, då är det självklart med pulverlack.
Sedan så finns det en hel del rätt så lattjo pulverlacksfärger, men att hitta någon som har dessa är nog stört på omöjligt.
Där jag har lackat mina prylar så fanns det kanske 7 st färger att välja på.

Precis, min uppfattning är att pulverlack lämpar sig fint för mer "industri" - välj mellan 8 basfärger och sen bakas det på en hållbar men ganska trist lack.

Precis, min uppfattning är att pulverlack lämpar sig fint för mer "industri" - välj mellan 8 basfärger och sen bakas det på en hållbar men ganska trist lack.
Detta var en grön ram med flakes så jag förutsätter att det är klassisk lackbox och tvåkomponenstfärg som användes. Ska prata med honom ikväll, återkommer!

Jag har inte testat själv, men fick tips om Stockholms industrilack i Högdalen. Pratade med nån där och dom lät vettiga. Blästrar inte själva men det kan nån firma i Länna tydligen fixa.

Jag fick min Kinesis Tripster AT blästrad och omlackad där i för ett par månader sedan efter den varit stulen och misshandlad. De verkar ha bra rutin på att lacka cykelramar - det stod ett par andra där både när jag lämnade och hämtade min.
Ram och styrstam (alu) pulverlackades och gaffeln (kolfiber) våtlackades.

Som ni varit inne på tidigare i tråden så är urvalet av pulverlacker rätt begränsat och jag lackade väldigt ljusgrått/nästan vitt.
Resultatet blev riktigt bra, men vill man ha en lite mer spännande lackering så kanske man ska vända sig till någon som i första hand sysslar med fordonslackering.

IMG_1548.jpg

Jag fick min Kinesis Tripster AT blästrad och omlackad där i för ett par månader sedan efter den varit stulen och misshandlad. De verkar ha bra rutin på att lacka cykelramar - det stod ett par andra där både när jag lämnade och hämtade min.

Som ni varit inne på tidigare i tråden så är urvalet av pulverlacker rätt begränsat och jag lackade väldigt ljusgrått/nästan vitt.
Resultatet blev riktigt bra, men vill man ha en lite mer spännande lackering så kanske man ska vända sig till någon som i första hand sysslar med fordonslackering.

Visa bilaga 463431
Fin! Vad kostade kalaset?

Visa bilaga 463431
Vet du vad notan landade på för din, eller var det försäkringsbolaget som pyntade?

2000:- gick det loss på.

Det var ett utköp från försäkringsbolaget efter den dök upp hos Polisen ett halvår efter stölden.

Fick du någon färgkarta att välja från? Frågade dem för ett bra tag sen och då menade dem på att jag skulle lämna ramen till allblästring i Länna först, men vore ju smutt att kunna lämna ramen på ett ställe så löser dem det med Allblästring.
Du fick ett "all inclusive" pris då?

Fick du någon färgkarta att välja från? Frågade dem för ett bra tag sen och då menade dem på att jag skulle lämna ramen till allblästring i Länna först, men vore ju smutt att kunna lämna ramen på ett ställe så löser dem det med Allblästring.
Du fick ett "all inclusive" pris då?

Ja, de har en liten färgkarta. Inte supermycket att välja på när det gäller pulverlack, betydligt mer för våtlack.
Gissar att man kan få mer att välja på om man betalar mer då det då även finns så kallade "effektlacker" (låter mer spektakulärt än vad det är).

Priset var all inclusive. De skickade bort ramen för blästring, tror det var till Blästrix i Jordbro.
Allt som allt tror jag det tog ca 3 veckor från inlämning till att jag kunde hämta ramen.

Om du har färgkartan digitalt får du gärna skicka den på PM Emil!
Tet har jag tyvärr ingen.

Jag googlade runt lite bland tänkbara RAL-färger och sen fick jag välja analogt på plats hos Stockholms Industrilack.
Min enda reflektion är att resultatet blev ett par steg ljusare än vad jag tänkt mig från det lilla färgprovet, men jag blev nöjd ändå.

Fick en offert på 1500 för blästring och lack hos Stockholms industrilack vilket känns som ett bra pris i valfri RAL kulör. Då ska man bara lyckas välja färg.
Framgår inte om det avser pulver eller våtlack dock.
Det där med att bestämma färg lär kunna ta ett tag haha.

Fick en offert på 1500 för blästring och lack hos Stockholms industrilack vilket känns som ett bra pris i valfri RAL kulör. Då ska man bara lyckas välja färg.
Ink. eller ex. moms? Själv fick jag 2000-2500 ex. moms av samma firma?. Oklart om blästringen ingick och är det kolfiber kan man inte blästra alls tror jag.

Gäller det både ram och gaffel?

Någon som har bra tips på firma som kan lackera om kolfiberram + kolfibergaffel? Önskar matt svart överallt, så ingen avancerad färg eller liknande. Ramen har inga större märken eller liknande så min grundtanke är nog att det bör vara ganska enkelt.

Hur gör ni med RAL? Har man inte kalibrerad skärm är det nog helt off? Jag jämförde printout med skärmen och det skilde flera nyanser. Tänkte skaffa en karta men slutade med random (vad kan gå fel i Peru)

Priset var ink. moms.
Jag frågade om ram + gaffel.
Så jag hoppas de håller sig till vad de lovat.

Så ska man lyckas välja en RAL färg bara....
Ok, intressant! Tänker att det ger en indikation på att priset skulle kunna vara något motsvarande för en heldämpad MTB om man nån gång vill göra den resan...

Ingen aning. Aldrig anlitat eller hört prisbilden.

Hej hallå!

Jajjmän, jag gav 8000kr för jobbet, och efter att ha lackerat tidigare och vet hur mycket jobb(och pengar) och tid det krävs för att få till liknande lackering tycker jag summan är okej. Det är bättre lack på den nu än när cykel var ny. Lackeraren vill gärna att lacken är orörd, eller om man gjort eget "fix/lagningar" på ramen att man inte grundlackerat eller liknande själv. Han varnade för att vissa grundlacker innehöll ej kompatibla komponenter som kunde fucka upp hans arbete själv.

Jag lämnade in ramen som på vissa ställen var lagad/moddad med kolfiber, och på några ställen fortfarande hade gammal lackering kvar.

Det som ingick i priset var:
-Grundlackering samt kontroll av lagningar på ramen, samt gaffel.
- Utskärning av mallar för att lackera in loggor(i stället för dekaler), jag bistod med ai filer.
- Lackering med vit grundfärg, samt färgstänk i fem olika färger.
- 4 lager klarlack

Måste verkligen poängtera hur fin den är i lacken, samt att det är gjort med riktiga prylar, det är som en billack helt enkelt.

Har också lämnat in på blästring samt pulverlack på Stockholm Industrilack ett flertal gånger. De är också extremt bra att ha att göra med, priset ligger på 1000-1500kr beroende på färg och vad man lämnar in. Pulverlack är skitbra, men det blir inte alls samma finish som med våtlack, vare sig man väljer matt eller blank lack. Du kan så klart be dem lägga en våt klarlack ovanpå pulverlacken för att få lite liv i den.

Rekomenderar båda alternativen, det är sjukt kul att fixa själv, men tid, klyddandet och ibland ett resultat som inte är 100% gör att det för mig är värt att lämna bort lackarbetet numera.

Tillbaka
Topp