Lackering

båtbensbudet

Aktiv medlem
Lackering
Känner ngn till en firma lr person som gör riktigt bra lackering av ramar i sverige (gärna stockholm)?

Vill inte ha pulverlack utan våtlack. Hellre bra kvalitet än billigt? Vart vänder man sig?

Tack för tips!

Senast ändrad:
Lackering
Beror ju helt på vad du vill göra och kvalitet.

Den lack jag funderar på kostar ca 1100 dollars (iofs av en erkänt bra cykel lackerare) och det är bara en färg för ram/gaffel och applicerande av dekaler. Visserligen pearl men ändå. Mer än jag vill lägga på lack :/

Kan säkert hitta ngn som gör jobbet för 1500:- här om man inte är så kinkig och letar runt lite.

Senast ändrad:
Lackering
båtbensbudet skrev:
-------------------------------------------------------
> Beror ju helt på vad du vill göra och kvalitet.
>
>
> Den lack jag funderar på kostar ca 1100 dollars
> (iofs av en erkänt bra cykel lackerare) och det
> är bara en färg för ram/gaffel och applicerande
> av dekaler. Visserligen pearl men ändå. Mer än
> jag vill lägga på lack :/
>
> Kan säkert hitta ngn som gör jobbet för 1500:-
> här om man inte är så kinkig och letar runt
> lite.

Vad är det för lack du tänker dig? (nyfiken)

Jag håller på att starta opp ett "garageförtetag" för kompositreparationer och lack.
Detta blev en följd av att jag repararat några ramar ifjol, har i vinter jobbat med att anpassa mitt garage för denna verksamhet, och det börjar bli klart så småningom.
Tyvärr låångt från Stockholm...

Lackering
Gå till närmaste billackering å fråga, ränka med minst 2500kr, beroende på om du har gjort underarbetet själv, men rekomenderar att nån som kan gör det istället. om du ska ha pearl blir sliprepor och andra småfel extremt synliga.

Senast ändrad:
Lackering
Har ingen erfarenhet av billsckerare på hoj men hört att d ska bli sådär.
Mc-lack tror jag mer på. Kinkigare klientel.

911012 skrev:
-------------------------------------------------------
> Gå till närmaste billackering å fråga, ränka
> med minst 2500kr, beroende på om du har gjort
> underarbetet själv, men rekomenderar att nån som
> kan gör det istället. om du ska ha pearl blir
> sliprepor och andra småfel extremt synliga.

Lackering
Sen är "billack" och "mc-lack" samma sak, vi använder i stort sett samma utrustning och färg, en del använder tinnerbas, andra vatten, men resultatet är lika. De är bara om du ska ha motivlackering osv. du ska gå till nån som är mer specialintriktad...

Lackering
Tack för tipsen!

Klart det finns bra billackerare. Menade nog mest att jag inte skulle bli nöjd bara för att jag fått lite färg på ramen. Finns inte många bilar med samma kvalitet i lacken som de lite bättre lackjobben jag sett på cyklar. Vill ha ett djup o lyster jag inte sett på annat än show/custom bilar osv.

Lackering
Passar på att utveckla frågan.

Om man har en ppg kod för en färg. Blir det alltid exakt samma kulör då eller finns det nyanser lr andra aspekter som inte redovisas i en sådan kod. Typ hur mkt pearl effekt lr metallic känsla den ska ha? Lr e allt inbakat i denna kod?

Senast ändrad:
Lackering
Jag tror att om man har höga krav som du verkar ha och vill ha något utöver det vanliga måste man nog träffa lackeraren i fråga alternativt vända sig till någon som har dokumenterat bra historik.

Det finns ju en del som jobbar med motivlack, de brukar ha fin finish på sina jobb och kan man motivlacka kan man nog enkelt lägga på en kulör. Vad tror du om dessa: http://www.motivlack.se/?

Lackering
Varje färgkod brukar nästa alltid finnas i flera nyanser ibland uppemot 10-15 nyanser av "samma" färg, det finns för att man ska kunna få fram en färg så nära orginal kulören som möjligt, eftersom tillexempel bilar är målade i olika fabriker i världen fast det är "samma" färg och färgkod så skiljer dom sig alltid lite i nyansen.
Om du åker till en billackering får du hjälp att ta fram en kulör du tycker om. Dom kan måla upp färgprover på små "plåtar" så att du får se hur resultatet blir innan dom målar objektet du vill ha målat.

Om jag vore dig skulle jag kolla upp nån firma i närheten som har gott rykte och ringa eller åka dit och höra dig för om pris osv. Låt dom ge kostnadsförslag, det är alltid gratis.

Lackering
Med tanke på hur många fina cyklar du byggt tidigare så blir man ju väldigt nyfiken. Hoppas på en byggtråd vad det lider!
Rödvin i motljus låter ju classy...

Lackering
Mm håller med att det nog är bäst att gå och ta personlig kontakt.

Ja vi får väl se vad som händer. Har ingen ram ännu men har ett par aspiranter. Blir det en ny hoj så blir det en byggtråd. Det här var en färg jag snöade in på för flera år sedan som jag gått o tänkt på då o då så blir den ny ram så blir det iaf den här färgen.

Tillbaka
Topp