Lacket spricker - Nishiki Pro Air

jojosurf

Aktiv medlem
Jag upptäckte att lacket och grundfärgen sprack efter jag använt cykel 6 gånger och ca 2-3 gånger med axelfäste som man kopplar till Thule barnvagn. Lämnar och hämtar min 5 åring son dagis. Lacket ramlade på 2-3 platser också vid minsta lilla slag.

Det sprack runtom axelfäste (kolla bifogad bilden). När jag var och lämnade in cykeln hos Cykloteket där jag köpte av sa de direkt att det inte ska vara så! De sa att förarbetet för grundfärgen och lack inte har gjort rätt till.

Nishiki har slut på Pro Air cyklar i lagret och nästa produktion börjar juni och sen vet de inte när jag kan få dem.
De erbjöd omlackning av ramen, alltså skickas ramen tillbaka till Taiwan där den kommer att blästras och lackeras på nytt.
Tar ca 3-4 veckor sen får jag tillbaka cykeln. Ok för mig.

Jag har fråga till er:

Skulle ni tacka ja till erbjudandet för omlackningen? Eller tacka nej och få pengar tillbaka och köpa annat? De flesta cyklar är slut nu. Jag vill ha just den cykeln. Kanske ta kompensationen för besväret? Vad för typ kompensationen?

Jag hade tänkt ha två cyklar, en för snabb cykel (Nishiki Pro Air) för torra väder och en till cykel för blöt, snö väder och cykel semester så man kan ha packningen vid gaffel (Pro Air har kolfiber gaffel, rekommenderas inte att ha packning där framme).
Alltså ska cykeln för blötväder ha stänkskydd, bagagehållare, bättre däck, dobbar vid vinter så man inte behöver hålla på och byta däck utan bara ta cykeln som passar vädret.

Kanske be om rabatt på den andra cykel hos Cykloteket för besväret för Pro Air?.
Vad skulle ni själv göra?

/J

Bilagor

• 20210309_102547.jpg
    20210309_102547.jpg
    477 KB · Besök: 185
  • 20210309_082116.jpg
    20210309_082116.jpg
    441.7 KB · Besök: 176
Personligen skulle jag inte bry mig så värst över lite färgsläpp på en cykel som används till vardags. Om Cykloteket är schyssta och vill erbjuda dig kompensation så kör på det, att skicka cykeln över halva världen för att lackas om låter barockt.

Man kan ju se på märkena i ramen att axeln varit rejält åtdragen, inte konstigt att lacken spruckit tycker jag. Kan du få någon kompensation är väl det det bästa? Sen köper du lite bättringsfärg på någon bilverkstad/biltema/Volvo/Volkswagen/liknande och målar på.

Du har själv monterat en extra grej som gnager på lacken. Varför ska cykloteket stå för det? Nä bara cykla du istället :)
För att det är klart fel förarbetet av Nishiki när det gäller lackningen. Det ska INTE spricka utan bara yt repor ska synas men lacket och grundfärgen trillade av efter 2-3 ggr användning. Jag har en Miyata från 1991 och på den har jag använt extra grej i några år och inga sprickor av lack på den utan det är bara yt repor på den. Det sa Cykloteket själv när de tittade cykeln.

Kan det stämma att de skickar tillbaka till Taiwan för blästring och målning? Det hade jag inte gissat var möjligt men konstigt skit händer.

Nu vet jag inte vad det är för prisklass men kvaliteten verkar skilja enormt mellan märken så det är väl inte otroligt att det är korrekt kvalitet och att det blir likadant igen.

Kan det stämma att de skickar tillbaka till Taiwan för blästring och målning? Det hade jag inte gissat var möjligt men konstigt skit händer.

Nu vet jag inte vad det är för prisklass men kvaliteten verkar skilja enormt mellan märken så det är väl inte otroligt att det är korrekt kvalitet och att det blir likadant igen.

Cykloteket säger att Nishiki gör det och inte tror jag att de ljuger om sånt. Det skulle isåfall synas på lacket tror jag. Man får väl hoppas att lacket är bättre efter omlackningen.

Jag känner inte Cykloteket men det kanske går mängder med ramar för omlackeringen i Asien. Jag har även svårt att tro på att vi skickar fisk på rensning i Asien men så är det tydligen... Allt kan hända.

Det är märkligt att man ska behöva acceptera vad som helst för fel bara för att det är en cykel. Om du inte monterar och monterar av fästet varje gång så är det ett klart fel, kanske ändå. Att det släpper av slag är svårare att skylla på producenten.
Kan man inte lacka så ska man inte lacka nåt, "inte ens" cyklar.
Om utseendet egentligen inte stör dig så mycket så bättra själv med fästet monterat, det är bara du som kommer att se det.

Kolla över resten av cykeln noga så att du vet vad du förhandlar om!

Om Cykloteket ger dig kompensation så ta det, det är egentligen inte deras sak utan tillverkarens. Rabatt på nästa cykel är bra för dom har bra marginaler, om det på riktigt varit ett alternativ att få omlackat så kanske jag valt samma märke men tveksamt.

Tillbaka
Topp