Lackskada på ny cykel, kompensation eller retur?

OskarBouvin

Aktiv medlem
Tjenaremors!

Fick äntligen hem nya cykeln idag efter lite strul med postnord. Möts av ett paket som uppenbarligen varit öppnat under resans gång (bruten tejp vid öppningen) men utan synliga skador eller defekter.
Inspekterar hojen noga och upptäcker ett par större skav på undersidan av överröret.

37B8C163-1384-4D1A-AAA0-B68BE9D5F14F.jpeg
BB417FCD-5892-4E33-9DF1-A58FB2AEB295.jpeg

Båda skadorna är igenom lacken ner till fibrerna, men verkar enbart vara kosmetiska.
Har kontaktat bikester och hoppas på någon form av kompensation, men har aldrig varit med om något liknande innan så vet inte riktigt vad jag ska kräva av dem?
Så länge det inte blir något tjafs vid en eventuell reklamation i framtiden kan jag nog leva med det eftersom det ändå inte syns ovanifrån, men jag vet i sjutton om jag tänker acceptera det utan att bli kompenserad för det. Är det någon som varit med om något liknande tidigare och har erfarenheter att dela med sig av?
Mvh Oskar

Jag tycker det är rimligt med kompensation, håller med om ditt resonemang.
Cykeln kommer ju få dingar med tiden.

kanske ett presentkort ger dig mer värde än kontant ersättning? Du kan ju behöva någon ny utrustning till nya cykeln.

Jag skulle nog kolla leveranstiden för en ersättare. Snackar vi ett par veckor hade jag tagit men som det ser ut nu hos de flesta LBS kanske vi är uppe i månader?

En rimligt butik ska erbjuda en bra ersättning, mindstens 1000 kr. Om du accepterar det eller skicka tillbaka cyklen ska du välja själva.

Tjenaremors!

Fick äntligen hem nya cykeln idag efter lite strul med postnord. Möts av ett paket som uppenbarligen varit öppnat under resans gång (bruten tejp vid öppningen) men utan synliga skador eller defekter.
Inspekterar hojen noga och upptäcker ett par större skav på undersidan av överröret.

Visa bilaga 467866Visa bilaga 467867
Båda skadorna är igenom lacken ner till fibrerna, men verkar enbart vara kosmetiska.
Har kontaktat bikester och hoppas på någon form av kompensation, men har aldrig varit med om något liknande innan så vet inte riktigt vad jag ska kräva av dem?
Så länge det inte blir något tjafs vid en eventuell reklamation i framtiden kan jag nog leva med det eftersom det ändå inte syns ovanifrån, men jag vet i sjutton om jag tänker acceptera det utan att bli kompenserad för det. Är det någon som varit med om något liknande tidigare och har erfarenheter att dela med sig av?
Mvh Oskar

Det kan vara delaminerat på insidan av ramröret, jag hade reklamerat ramen.

Jag tycker kompensation rent principiellt är rimligt. Men OM det skulle haverera pga detta, och orden "det ser bara kosmetiskt ut" yttrats av dig och inte av bikester själva, då kanske det inte är helt lätt att reklamera. Dessutom har du ju eventuella garantier från tillverkaren att ta i beaktning, dessa kanske är uppfuckade nu (fast om dropoutsen går av kan de ju knappast hävda att dessa dings är orsaken till det - tänker mer om ramen går av precis där)
Inte helt lätt läge.

Jag hade skickat tillbaka. Jag har returnerat en kolfiber-mtb till bikester efter att de packat den i en alldeles för stor kartong med styre/styrstam hängandes löst så de repade både ram och framgaffel-innerben ?

Nackdelen är väl leveranstiden på en ny.

Jag tycker kompensation rent principiellt är rimligt. Men OM det skulle haverera pga detta, och orden "det ser bara kosmetiskt ut" yttrats av dig och inte av bikester själva, då kanske det inte är helt lätt att reklamera. Dessutom har du ju eventuella garantier från tillverkaren att ta i beaktning, dessa kanske är uppfuckade nu (fast om dropoutsen går av kan de ju knappast hävda att dessa dings är orsaken till det - tänker mer om ramen går av precis där)
Inte helt lätt läge.

Men garantiärenden tar köparen med säljaren inte tillverkaren, eller? Då kan man visa på dokumenterad kommunikation med säljaren om skadorna vid leverans.

Årstiden som är nu, så kan man vänta lite, men om det är någon spricka som har skapats också, som visar sig senare, så dyker det alltid upp när det passar som sämst, mitt i säsong, event eller vad det nu är. Ny hoj, oskadd hoj, reklamera.

Jag tog precis emot två hojjar från bikester, helt oskadda, men cykelboxarna var inte ens igentejpade, bara kartogens stängningsflärpar, ingen tejp alls. Lite weird kan jag tycka.

Tack för alla svar! Jag kontaktar bikester asap och kollar leveranstiden på en ny cykel/ram. Skulle de erbjuda en skälig ersättning samt att de kan garantera att alla garantier fortfarande gäller överväger jag nog att ha kvar den, det lär ju som sagt bli fler märken.

Vågar man använda något så känsligt?
Sånt där tycker jag ofta uppstår vid användning av en MTB
Nja, får man en så stor lackskada som första bilden på en alu-ram så bucklar man nog ramen oxå (eller har en dålig lack). Jag upplever mina kolfiber-mtbs som mycket stryktåliga.

Nja, får man en så stor lackskada som första bilden på en alu-ram så bucklar man nog ramen oxå (eller har en dålig lack). Jag upplever mina kolfiber-mtbs som mycket stryktåliga.
Jag har mkt färgflagor på mina alu-ramar och tom grova repor. De är långt ifrån skrotfärdiga för det.

En liten uppdatering efter mitt samtal med bikester. De erbjuder 2500kr rabatt på cykeln, och lovar att alla garantier fortfarande gäller. Låter det som en bra deal enligt er happyiter eller ska jag komma med ett ”motbud” och kolla om de går med på högre ersättning?

En liten uppdatering efter mitt samtal med bikester. De erbjuder 2500kr rabatt på cykeln, och lovar att alla garantier fortfarande gäller. Låter det som en bra deal enligt er happyiter eller ska jag komma med ett ”motbud” och kolla om de går med på högre ersättning?

Det låter riktigt bra.

EDIT: Jag tänkte bara på en "billig" cykler där det är mer än 10% av värdet. Kanske är den här dyrare. Något som 15% som Emil777 visar upp för Canyon nedan låter rimligt.

Senast ändrad:
Bra jobbat med att du ligger i. Bikester verkar ju förhandlingsvilliga des
Jag vet inte vad priset var innan men som exempel så sänker Canyon priset på en lackskadad cykel från 43 till 37kkr. MEN då är det storl XL = svårsåld. Men kanske en fingervisning i vilken storleksordning eller procent som figurerar.
Jag hade även frågat vad jag kan få i motvärde som presentkort av bikester.

Det låter riktigt bra.

EDIT: Jag tänkte bara på en "billig" cykler där det är mer än 10% av värdet. Kanske är den här dyrare. Något som 15% som Emil777 visar upp för Canyon nedan låter rimligt.

Cykeln i fråga är en Giant Trance X 29 Advanced Pro 1 (förbannat långt namn) och den totala rabatten efter att jag använt min rabattkod och ersättningen blir runda slängar 15%. Vilket ändå känns absolut rimligt tycker jag.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp