Lackskador efter skogstur

Hadder

Medlem
Tja!
Upptäckte idag när jag tvättade av cykeln ordentligt för första gången att jag har en massa små lackskador baktill. Jag har kört 4 gånger i skogen sen jag köpte den, kanske 7-8 mil totalt. Mestadels rätt snäll stig men en del lite mer brötigt och stenigt. Tycker ändå inte att det känns riktigt rimligt med den mängden islag på samma ställe, har inget nån annanstans på cykeln. Flera sitter dessutom nästan på insidan mot hjulet. Har inget att jämföra med dock eftersom jag inte cyklat MTB innan.

Tror ni det är nåt man kan reklamera till Wiggle eller är det normalt slitage?
(Lackskadorna är alltså de vita prickarna på den blå lacken)

Bilagor

• IMG_20190426_132401471.jpg
    IMG_20190426_132401471.jpg
    487 KB · Besök: 52
Hm,

Det kanske är dåligt grundat och färgen börjar släppa?
Känt efter med handen om du känner mer "bubblor" på väg?

Hade det på en gammal cykel när jag var liten, upptäckte det för sent och all färg på staget släppte.

Ah tack! Det är så klart kedjan, rätt uppenbart när ni säger det. Märkligt att man inte sätter någon form av skydd där direkt från fabrik kan jag tycka.

Ska genast leta upp någon form av lämpligt skydd. Tack för input!

Hadder sa:
Märkligt att man inte sätter någon form av skydd där direkt från fabrik kan jag tycka.

Det är faktiskt ganska vanligt på lite dyrare cyklar. Jag förstår om det kan kännas lite irriterande, men köp ett neoprenskydd för en hundring så behöver du aldrig mer se eländet :-)

Ytterligare ett tips är att använda en billig styrlinda, jag tycker personligen att den blir lite snyggare än en slang.

Jag kan ha fel men... Om det hade varit kedjan som gjort märkena så hade de väl varit mer samlade på ovasidan. Några av märkena sitter ju rentav på utsidan där kedjan inte kommer åt lika lätt. Ser väldigt konstigt ut, tycker jag. Är det bara märken på drivsidan?

Tack för alla tips! Ja det är enbart märken på drivsidan, ingen annanstans. Nu när ni säger det så är det ju rätt uppenbart att det är kedjan eftersom jag hört hur den strutsat och smällt i när jag cyklat över rötter och stenar.

Cykeln är en Nukeproof Scout. Fick med ett litet blått lackstift så jag får ta och fixa det där så gott det går och sen skaffa ett skydd eller en linda att sätta på!

Dubbelkolla så att din "clutch" på bakväxeln är låst. Den gråa spaken, ska stå i läge uppåt.

Lite kedjeskav kommer man alltid ha vid rolig åkning, men den ska hålla det nere lite iallafall.

Nukeproof känns ju som ett märke man borde få med skydd av. Det ligger inget i lådan och skräpar?

Tack! Underst i lådan under manualer, ringklocka, reflexer och plastpedaler som jag fick med, så hittade jag det här!

Rookie mistake.

Clutchen (du menade den grå spaken alldeles under boost-texten på bilden va?) var inte låst. Det kanske är förklaringen till att kedjan har hoppat av framklingan för mig tre gånger med? Åtgärdat nu. Tack för all hjälp!

Bilagor

• IMG_20190426_151359553.jpg
    IMG_20190426_151359553.jpg
    257.1 KB · Besök: 34
SLI sa:
Jag kan ha fel men... Om det hade varit kedjan som gjort märkena så hade de väl varit mer samlade på ovasidan. Några av märkena sitter ju rentav på utsidan där kedjan inte kommer åt lika lätt. Ser väldigt konstigt ut, tycker jag. Är det bara märken på drivsidan?

Du borde ställa dig vid sidan om en cyklist som brötar igenom ett stökigt parti och kolla hur ledjen rör sig, det är inte bara upp och ned.

glitch sa:
SLI sa:

Du borde ställa dig vid sidan om en cyklist som brötar igenom ett stökigt parti och kolla hur ledjen rör sig, det är inte bara upp och ned.
Jo, jag fattar. Tyckte bara att prickarna var konstigt jämnt fördelade runtom.

SLI sa:
glitch sa:
SLI sa:

Jo, jag fattar. Tyckte bara att prickarna var konstigt jämnt fördelade runtom.

Nja, det är ju.inga prickar vid närmare drevet eller kassetten utan bara där kedjan sladdrar som mest. Trist dock att inviga sin nya cykel så :)

Tillbaka
Topp