Lådcykel +barn, säkerhet och regler?

MrsM

Ny medlem
Hej!
Jag har just blivit med lådcykel, en trehjulig bjässe från babboe som jag genast blev kär i. Kul att köra och så himla praktisk när vi ska handla, åka på långfärd och så vidare. Trotts det har jag fått lite ångest över den, för jag har absolut ingen aning om hur jag ska tänka med att köra ungarna, säkerhetsmässigt. Jag vill bland annat köra min lilla 8 månaders bebis.

Det finns ju andra märken tex bellabike, som har en massa olika barnstolar och färsten, och så har jag sett sådana här bebiskydds-färsten: http://www.urkai.com/product/car-seat-adapter-for-cargo-bike-long/ Thule Chariot har ju värsta stötdämpande, stöttande supersitsarna... Men vad behövs egentligen? Och vad finns det för regler? Måste en bebis ha hjälm om vi använder ett babyskydd från bilen tex?

Ni som kör bebisar i chariot och så hela tiden, det verkar ju gå bra? Har de minsta hjälm däri?

Nej, ingen hjälm behövs om man har bakvänt barnskydd av bilmodell. Min vän Magnus Johansson, ordförande i Uppsala cykelförening och förälder, fick i alla fall detta svar av polisen för ca 1 år sen. Hjälm eller likvärdigt går bra.
En vanlig sådan bakvänd stol (som är tänkt att sättas fast med säkerhetsbältet i bilen) går att sätta fast i en Bakfiets.nl / milano i alla fall med ett ordentligt spännband (ej elastiskt) ersättande bilbältet. Har inte kollat på Babboe, men om du skruvar fast öglor för lastspännen (sådana där uppfällbara) i golvet borde det gå. Finns inget på Babboes hemsida annars? Finns ju till exempel denna: http://www.lastcykel.se/store/p/dynor,-kuddar,-stolar-224656/babboe-småbarnstol-477322

Vad vettigt! Jo, jag tänkte nog skruva fast några öglor och band. Tänkte kanske köra med lite liggunderlag eller så under, som stötdämpning, också. Jag såg att det där babyskydd-fästet dykt upp som babboetillbehör nu också, men det blir ju så oflexibelt och så hamnar babyskyddet läskigt högt upp, tycker jag.

Tillbaka
Topp