Lådcykel/flakcykel

Peppeluns

Medlem
Lådcykel/flakcykel
Jag har blivit helt såld på tanken med lådcyklar! Söker därför efter ett billigt alternativ, tänker mig trehjuling med låda fram. Finns det billigare än Trampen 2 (http://www.trampa.nu/Information.html) ?

Allmän kravspec ser ut ungefär såhär i fallande ordning: Billigt inköp, stor låda, "riktigt" styre, ingen låda med någon form av stång man håller i, fungerande bromsar och gärna pakethållare.

Några tips?

Senast redigerad av en moderator:
Lådcykel/flakcykel
Trevliga cyklar på alla länkar, men priserna är typ det dubbla mot den jag själv länkade till och uteslutet på studentbudget, även om en fullutrustad nihola skulle vara smaskigt...

Lådcykel/flakcykel
med tanke på att en begad monark kostar 6 lök på blocket så blir det nog svårt att hitta en i studentprisklass. Kolla efter en begad svets istället.

Lådcykel/flakcykel
Jag tog mitt förnuft till fånga, insåg mina ekonomiska begränsningar och är numera en (än så länge) lycklig ägare av en cykelvagn från Jula. Kändes rätt stabil, själva fästanordningen till cykeln kändes dock vansklig, ska se om det går att förstärka på något vis.

På lite sikt ska jag spara ihop till en riktig flakcykel, men ska se till att köra skiten ur den här vagnen först, tack för tips dock!

Såhär se dom ut om någon funderar:
cykelk.jpg ht=700

Lådcykel/flakcykel
Köpte en lådcykel från www.cargobike.se och kan säga att jag e supernöjd med den.
Har precis som många andra inte råd med en lådcykel för 25000 och tyckte att min
cykelkärra var fullkomligt livsfarlig.
Jag och mina barn tar oss fram på vår cargobike och är överlyckliga att slippa åka buss mer.:)

Bilagor

• 2281.jpg
    2281.jpg
    41.4 KB · Besök: 97
Lådcykel/flakcykel
Hur tycker du att det känns med en trehjuling? I en annan tråd upplevdes det lite märkligt att behöva luta "åt andra hållet" i svängar bland annat. Upplevde du samma sak?

Lådcykel/flakcykel
Beeblebronx skrev:
-------------------------------------------------------
> Darkforce hade flera läckra cylar där (en cykel
> har två hjul)
>
> Hur är Long John?
> http://www.sportfritid.se/default.aspx

Long John är bra. Den känns betydligt mer som en "vanlig" cykel än vad en trehjulig hoj gör. Det tar några sekunder innan man vant sig vid känslan i styrningen, men sedan är det en mycket vettig transportmaskin.

bild4.jpg ht=544

Det här är förra veckans största lass, 12 kvadratmeter trätrall från Ikea + ett par påsar kattmat och lite annat småplock som ligger i ryggsäcken. Andra tyngre lass jag har fraktat på cykeln den här våren har varit till exempel 45 kilo migsvets & 25 kilo kompressor, eller en liten bilmotor.

Ju mer jag lastar desto stadigare går den, och det enda stora problemet är att den är lite underdimensionerad vad gäller växlar och bromsar eftersom det bara sitter ett vanligt oväxlat nav med fotbroms på den just nu.

/s-o

Lådcykel/flakcykel
En stor fördel med en transportcykel är att man kan ha med sig utrustning för att fånga medtrafikanternas uppmärksamhet på ett ganska effektivt sätt: :-)

ny-on.jpg ht=338

Tyvärr hade jag inte några missiler på min Long John i går morse. Jag blev mer eller mindre påkörd av en äldre herre i en Volvo S80 när jag styrde cykeln över ett övergångsställe. Gubben träffade som tur var bara mitt framhjul, och skrapade det grusiga däcket längs hela sidan på sin bil. Sedan fortsatte han som om ingenting hade hänt.
Jag blev så förvånad/arg/rädd att jag inte ens kom mig för att ta bilnumret.

/s-o

Lådcykel/flakcykel
s-o skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyvärr hade jag inte några missiler på min Long John

Det där var lite överdrivet tycker jag .... den hade ju skjutit ÖVER den man vill rikta sin ilska mot.

Skönt att turen var på din sida idag.

Tillbaka
Topp