Ladda batterier, hjälp!!

puffen78

Ny medlem
Ladda batterier, hjälp!!
Hej

Har precis fixat en pannlampa för vintermörkret , denna tänkte jag driva med ett biltema blyack (12V 4,5 ah). Jag har läst mig till att laddströmen inte bör överstiga 4,5A/3 = 1,5A. (Tack, Happy)

Jag har denna laddare (37-727 Biltema), i bruksanvisningen står det att den är till 12v syrafyllda blybatterier och GEL-batterier

Max laddström 300ma
Urladdningström 100ma

Max tolkar jag som bra, eftersom laddströmmen inte bör översiger 1,5A

I bruksanvisningen till laddaren står det också att Laddkapaciteten är 10-250Ah (mitt batterie är ju bara 4,5ah??)

Detta gör mig osäker på om jag kan använda denna laddare ihop med blyacken, kan någon med mer kunskap berätta för mig om jag kan använda laddaren (37-727 BT) ihop med batteriet (80-409 BT)

Ladda batterier, hjälp!!
Provade precis min lampa, riktigt bra sken. Ett litet problem bara, kabeln som jag använde smälte... Jag tror att kabeln ursprungligen kommer från mina kökspottar, som är 12v dock 10w max, såg jag. Någon som är elektronik kunnig som kan förklara varför min kabel smälte?.

Tänkte prova med en "vanlig" lampsladd om inte acken pajade pga. av kortslutning. (Jag tror inte det för det började ryka ganska snabbt och jag drog bort kablarna). Jag har byggt en multilampa som lyser upp stigen och värmer ryggen samtidigt:).

Ladda batterier, hjälp!!
Kabeln var helt enkelt för tunn för att överföra den höga ström din lampa drog ur acken, låter iofs konstigt om du inte har en extremt kraftig lampa? eller en väldigt tunn kabel. Om du kör med en lampa på 30W så drar den 30/12= 2,5A vilket inte är speciellt mycket. Kolla först så du inte har någon form av kortslutning vid lampan och testa sen med en kraftigare kabel. (0.75mm2 räcker gott och väl för strömmar under 5A)

Ladda batterier, hjälp!!
Provade med igen med en vanlig lampsladd 0,75 det gick fint, kopplade sedan in min strömbrytare som jag har köpt, den ska tåla 12v 10A fick samma problematik men eftersom den nya kabeln var grövre så smälte den aldrig men den blev jävligt varm.

Det måste vara strömbrytaren som ställer till det, har kollat kablarna fram till sockeln och det ser bra ut.

På kabeln som jag provade med satt det också en vanlig lampströmbrytare som måste ha smält för nu går det inte att rubba knappen. Ser fram emot att ha den här sladden i ryggan och upp mot huvudet..

Ladda batterier, hjälp!!
Det låter som att du plockar ut en hel massa ström om kablarna och strömbrytarna blir så varma att dom smälter.
Jag antar att du inte har en mutlimeter. Då hade du kunnat mäta hur mycket du plockar ut. Det låter som kortis någonstans.
Tänk dig att en halogenlampa från ikea på 25 watt inte blir i närheten så varm.
Så något knas är det.

Ladda batterier, hjälp!!
25 W innebär en ström på 25/12 dvs. typ 2,1 A. Låter konstigt att du ska lyckas smälta isoleringen på en sladd som är gjord för 10W-lampor med det. Att en vanlig 0,75 mm2 lampsladd skulle bli rejält varm låter också skumt.

Jag kör en 20W-halogen från ett likadant batteri med vanlig lampsladd (tror det är 0,75) och den blir aldrig märkbart varm (förutom själva lampan såklart).

Om det bara blir varmt på sladden fram till strömbrytaren låter det som att du fått en kortslutning inne i brytaren. Försök lösa det innan du använder lampan, annars kommer du om inte annat att tömma batteriet väldigt fort.

Ladda batterier, hjälp!!
Tack allihopa för bra info, jag har felsökt det och det var en brytare som det är kortis i. Jag har gjort min lampa av ett vp rör (inspiration från läsvärt). Visste ni att det är ett lock i locket på colaflaskor, (Vilken petflaska som helst antar jag) som passar perfekt som stopp på ett 20mm vp rör. Klipp/karva bort gängorna på korken så har ni ett perfekt lock till baksidan på lampan.

Nåväl jag hade borrat ett hål i locket och satt en strömbrytare (43-029 BT såg riktigt snyggt ut men funkade desto sämre)det var den som ställde till det. Har tagit bort strömbrytaren nu och det funkar perfekt.

En säkring ska jag sätta dit, har för mig att den ska sitta på plus och att ganska nära batteriet är att föredra. Är det någon som har formeln i huvudet för vilken säkring man bör ha får ni gärna tipsa mig?

Ladda batterier, hjälp!!
Säkring: 25W/12V = 2.1A ström drar lampan, ta gärna lite marginal för kabelresistans osv så en 4A eller 5A säkring skulle nog bli fint

Ladda batterier, hjälp!!
- pow

Såg ditt namn när jag kollade happyriden idag på forumet, har funderat långe på att vara med å köra någongång. Vad är det för tempo ni håller?? Är det något för nästan nybörjare, hyfsad kondition om jag själv får säga det.

Jag bor granne med CJmax förresten, träffade på honom i hans garage när jag skulle ut å köra en sväng.

Ladda batterier, hjälp!!
pow skrev:
-------------------------------------------------------
> Säkring: 25W/12V = 2.1A ström drar lampan, ta
> gärna lite marginal för kabelresistans osv så
> en 4A eller 5A säkring skulle nog bli fint

Snabb eller långsam säkring?

Tillbaka
Topp