Ladda elcykel under cykeltur med solceller?

*Sam

Medlem
Hej,
pga av sjukdom cyklar jag nu med el. Problemet är att jag inte kommer så långt jag önskar. Sista åren verkar det dykt upp (hemma-) lösningar för att ladda cykeln med solceller när en är ute på tur. Något som verkligen skulle vara en dröm att kunna göra för mig. Sökt runt på nätet men vet inte hur jag ska lyckas förstå all el och fysisk kring detta som fungerar för mitt batteri och svenska uttag.

Undrar om någon annan hittat lösning och kan tipsa hur jag kan gå till väga?
Eller ni, likt jag, som vill försöka hitta en lösning så vi kan tänka ihop?

Elcykelförsäljare i Sverige verkar inte fokusera på frågan men det verkar ju som att det finns de som hittat sätt som fungerar.

Hej,
pga av sjukdom cyklar jag nu med el. Problemet är att jag inte kommer så långt jag önskar. Sista åren verkar det dykt upp (hemma-) lösningar för att ladda cykeln med solceller när en är ute på tur. Något som verkligen skulle vara en dröm att kunna göra för mig. Sökt runt på nätet men vet inte hur jag ska lyckas förstå all el och fysisk kring detta som fungerar för mitt batteri och svenska uttag.

Undrar om någon annan hittat lösning och kan tipsa hur jag kan gå till väga?
Eller ni, likt jag, som vill försöka hitta en lösning så vi kan tänka ihop?

Elcykelförsäljare i Sverige verkar inte fokusera på frågan men det verkar ju som att det finns de som hittat sätt som fungerar.

Inte svar på frågan men hur långt cyklar du egentligen? Räcker det inte med t ex 1000 Wh (d v s drygt 10 mil)?

Solceller är ju en vacker tanke men för att ladda några 100 Wh behövs en stor manick o lång tid vilket gör det ganska opraktiskt.

Hello,
due to illness I now cycle with electricity. The problem is that I don't get as far as I want. In recent years, it seems that (at-home) solutions have appeared to charge the bicycle with solar cells when one is out on a trip. Something that would really be a dream to be able to do for me. Searched around on the net but don't know how to manage to understand all the electricity and physics around this that works for my battery and Swedish outlet.

Wondering if anyone else has found a solution and can advise how I can proceed?
Or you, like me, who want to try to find a solution so we can think together?

Electric bike sellers in Sweden don't seem to focus on the issue, but it seems that there are those who have found ways that work.

Let's make it short
There is NO existing solution that will allow you to charge your ebike with solar pannel and we are years (at a minimum) before this is even remotely possible.
At least not with anything you would want to carry on a bike.
At best, you need a 500wh (at least) battery bank and 100W minimum solar pannel will all day in the sun to recharge said power bank after draining it once.
This is a cumbersome 10kg+ set up
Now if you have a campervan as base and are confident that your expensive solar panels will still be there if you left them out to charge the bank while you are out riding, then maybe on a very sunny day can you come back to a recharged power bank that then will recharge your bike over night... Maybe.
Everything else is wishful thinking, false advertising or a plain scam. The lack of efficiency in solar pannel at current technology level just make the impossible (then again you could buy a 3000wh battery bank and 1000w solar panels array but you would be financially better off buying 10 extra batteries for your bike)

Ja, en panel som ger 100W peak (dvs i princip aldrig) är ca 100x50 cm. Har du ett 500Wh batteri skulle det ta fem timmar i optimalt fall att ladda, i verkligheten antagligen minst 10, med en så liten panel.

Av exakt samma orsak är solpaneler på elbilar också bara en gimmick, det get i praktiken inget.

Jag tycker ni avfärdar det hela alldeles för lätt. Det är ju inte alltid det finns möjlighet att ladda i vägguttag och då spelar det ingen roll hur många batterier man än har med sig. (Och i så fall behöver man även lika många laddare som batterier med sig.)
Det är inte heller säkert man har bråttom. 10 h laddtid kanske är ok.
Att jämföra med solceller på bilar är trams. Min egen plugin-hybrid har 8,9 kWh batteri, dvs 22 ggr mer än mitt elcykelbatteri. Alltså skulle det krävas 22 ggr större yta för att uppnå samma sak.

Man skulle kunna få det att funka med en campervagn täckt med t.ex. en 200W solpanel. En elcykelladdare laddar ändå inte mer än runt 150W. Får man ut hälften från solpanelerna så vore det säkert tillräckligt.
Har man fler än ett batteri så kan man dessutom ladda under färd.
Det blir en relativt enkel konstruktion. Är man inte så bevandrad i elektronik så kan man ju prova med regulator, inverter och originalladdare.

Är man inte så bevandrad i elektronik så kan man ju prova med regulator, inverter och originalladdare.
Om jag inte är bevandrad alls i elektronik... Vad innebär regulator och inverter? Och hur hittar jag igen det som passar?

Uppskattar din positiva inställning! Vet inte vad du tror om möjligheten för mig att hitta en lösning med min kunskapsnivå? Jag har svårt att bedöma hur svårt det du beskriver är eftersom jag just saknar kunskapen.

Tack för alla svar och engagemang i frågan!

Jag förstår att det är osmidigt att försöka ladda med solceller för en dagstur. Jag menar alltså för längre turer med tält. För att slippa försöka tajma in eluttag och behöva göra stopp där. Skulle vara en stor frihet att kunna ladda vid tältet eller längs vägen. Dock skulle jag vilja få plats med solcellerna på cykeln, vagn är himla bökigt att ha med.

Men ja kanske är det optimistiskt att tro att det utvecklats ännu. Blev bara så hoppfull när det ändå verkar vara på gång. Får kanske ha tålamod 10 år till....

Tack för alla svar och engagemang i frågan!

Jag förstår att det är osmidigt att försöka ladda med solceller för en dagstur. Jag menar alltså för längre turer med tält. För att slippa försöka tajma in eluttag och behöva göra stopp där. Skulle vara en stor frihet att kunna ladda vid tältet eller längs vägen. Dock skulle jag vilja få plats med solcellerna på cykeln, vagn är himla bökigt att ha med.

Men ja kanske är det optimistiskt att tro att det utvecklats ännu. Blev bara så hoppfull när det ändå verkar vara på gång. Får kanske ha tålamod 10 år till....
Ok om du ska stanna o tälta så finns ju solpaneler man kan veckla ut .Har för mej de kostar rätt mycket

Om man släpar på en kärra med ett par kvm solceller som laddar ett extra batteri så går det nog, när det är sol. Det är bara att stoppa in parametrarna i den beräkningen jag gjorde ovan så ser man.

Det är för övrigt inte så konstigt att dylika lösningar inte säljs eftersom de knappast är kommersiellt gångbara. De funkar ju bara när det är rejält med sol under lång tid.
Regulator: reglerar spänningen till 12 v.
Inverter: Omvandlar 12 v till 230 v.
Det är simpelt, men är verkligen en gå-över-ån-efter-vatten-lösning.

Det är inga problem att fixa. Men panelen är stor även om den är vikbar.

Forskade lite i det och köpte själv:

Sen kan du köpa typ pelago front rack och sätta panelen på.
Ska du ladda medans du cyklar behöver du en vagn som är special.

Har ej använt den ännu, men räkna att det tar lång tid att ladda med den.

Kolla in dessa cyklar:

Senast ändrad:
Några reflektioner:

En inverter har ganska stor effektförlust. Om du kan hitta en billaladdare för 12 volt som passar din cykel så kan allt byggas för 12 volt, vilket blir bättre på alla sätt.

Solcellsregulatorn anpassar elektriciteten från solcellerna så att inte batteriet skadas.

Om tanken är att ladda vid tältplatsen på kvällen handlar det om ett begränsat antal timmar med lågt stående sol. Tror att det blir knepigt att hinna ladda batteri på det solljuset.

Om du ska ladda under dagen, på kärra eller liknande behöver du ha ett extrabatteri i vagnen, eller sladdar dragna fram till motorn.

Ett alternativ är att ha med extrabatteri med laddare och svänga in på camping med jämna mellanrum.

Jag har såna här till båten, det är väl de smidigaste jag sett som man skulle kunna få med på en cykel:
Regulatorn till att ladda 12v-batteriet är också smidigt. Men att ta med ett bilbatteri är kanske lite klumpigt :-). Med elektriska kunskaper skulle du säkert kunna fixa en laddare till cykelbatteriet som drivs av den. Men tror inte det går att köpa färdigt?
Sen är det ju 50w, 2 såna ger alltså 100w topp. Vilket alltså behöver ladda hela dagen en vacker dag om du flyttar runt efter solen…

Tillbaka
Topp