Ladda mobil på cykeln

Ladda mobil på cykeln
Ladda mobil på cykeln
Nu finns det dessutom moderna fälgdynamos om man inte vill bygga ett nytt hjul. Har ingen aning om hur bra de är, men säljsnacket är fint

Hade gärna läst någon som provat det, fördelen är att man kan köra helt obelastat. 15-20W låter dock lite jobbigt när den väl ligger till.

Vad finns det för övriga bra laddlösningar? Ihop med dynamonav.

Ladda mobil på cykeln
Har en AXA Plus 70-någonting lampa med liten acc och USB-utgång. Den drivs av min SP-dynamo. Funkar alldeles utmärkt att plugga i vad laddare du vill.

Ladda mobil på cykeln
Hade gärna läst någon som provat det, fördelen är att man kan köra helt obelastat. 15-20W låter dock lite jobbigt när den väl ligger till.

Ja, jag är inte helt säker på det där för att cykla runt i Europa. Men för att ta sig till och från jobbet så kan det kanske vara en halv-okej lösning?

Vad finns det för övriga bra laddlösningar? Ihop med dynamonav.

Igaro D2 är det många som snackar om, men jag är lite sugen på Cinq Plug5 för att slippa bygga själv.

Ladda mobil på cykeln
Laddning via dynamo ger onekligen en större känsla av self support (utöver ljus i mörkret) men ladda mobil/gps med batteripack funkar IMHO lika bra även för längre turer på 40-50 timmar. Stannar man för planerade övernattningar inomhus kan man ju passa på att ladda batterier både bildligt och bokstavligt.

Ladda mobil på cykeln
Plug5 såg ju smart ut, synd där är upptaget på min cykel.

Laddning via dynamo ger onekligen en större känsla av self support (utöver ljus i mörkret) men ladda mobil/gps med batteripack funkar IMHO lika bra även för längre turer på 40-50 timmar. Stannar man för planerade övernattningar inomhus kan man ju passa på att ladda batterier både bildligt och bokstavligt.

Hur många mil för att ladda en 20 000mAh powerbank?

Hittar jag rätt så har t ex en Garmin 1030 3300mAh i kapacitet, en Gvolt70 3400mAh och en Sony Experia 4000mAh.

Så två dygn på en powerbank, det ger en hel del vingelutrymme ändå.

Hur lång tid tar det att ladda en 20kmAh powerbank?

Ladda mobil på cykeln
På Kust-till-kust förra året hade jag två 5 Ah power banks för att ladda Garmin 830 + 520 + ajfån. Kommer tyvärr inte ihåg hur mycket som var kvar i dem men de tog iaf inte slut. Laddade också mobilen en 30 minuter vid "halvvägsstoppet" i Södertälje. Lampmässigt körde jag med en Lupine Neo med 3.5 Ah + Gvolt 70 (på lägsta nivån) fram. Dessa behövde inte laddas på 9+6h

Senast ändrad:
Ladda mobil på cykeln
En powerpank som hanterar QuickCharge behövs såklart för snabbladdning. De flesta power banks som marknadsförs som QuickCharge handlar ju primärt om att leverera ström till telefonen snabbt så dubbelkolla så att det även omfattar powerbankens laddning.

Hur långt man hinner ladda på pizzarasten beror lite på hur laddad powerbanken/telefonen är. QuickCharge trycker ju på mest ström i början, när batteriet är tomt, sen avtar farten. Fokus är ju på att nå 25-50% snabbt.

Ladda mobil på cykeln
En powerpank som hanterar QuickCharge behövs såklart för snabbladdning. De flesta power banks som marknadsförs som QuickCharge handlar ju primärt om att leverera ström till telefonen snabbt så dubbelkolla så att det även omfattar powerbankens laddning.

Hur långt man hinner ladda på pizzarasten beror lite på hur laddad powerbanken/telefonen är. QuickCharge trycker ju på mest ström i början, när batteriet är tomt, sen avtar farten. Fokus är ju på att nå 25-50% snabbt.

Väldigt svårt att hitta info om att ladda powerbanken, det handlar mest om vad den kan leverera.

Ladda mobil på cykeln
Det där spelar så stor roll hur batteriet är utformat. Laddning är inte linjärt utan du får prova själv på de batterier du tänker använda. Reklamen säger att den där Ankern fyller en IPhone 12 till 50% på 25 minuter. Det är 1,4Ah. Men det säger ju inte så mycket.

Ladda mobil på cykeln
Väldigt svårt att hitta info om att ladda powerbanken, det handlar mest om vad den kan leverera.
Stämmer, men oftast så stödjer de QC in också. Ibland kan man kolla i manualen om den ligger online

Kjell skriver ju rätt bra om QC

Ladda mobil på cykeln
På tal om Kjell så kan jag tipsa om deras Linocell på 20.000 som de nu säljer för 250:-

Jag köpte en själv i Julas för 299.- den har dock inte fått vara med på några turer än. Trippla portar, QC och PD. Den laddar snabbt och laddas snabbt. Har dock inte tagit tiden på hur lång tid det tar

Den stödjer tyvärr inte passthrough vilket kan vara najs om man vill ladda telefon och powerbank samtidigt på pizzerian, men det är ju inte supervanligt på enklare PBs. Lösningen är en liten laddare med två portar, varav minst en i all fall har QC ut.

Senast ändrad:
Ladda mobil på cykeln
Fixar kabel och powerbank att ta emot 20W? Hur lång kommer man på en pizzarast då tro, 4-5000mAh typ?

Min PB klarar upp till 65 Watt både in och ut. Många är begränsade till 18Watt, men det förhandlar PB och laddare om så det blir rätt med om dom har USB-C anslutningar.

Kablar med USB-C i båda ändar ska klara som minst 60 Watt (20V/3A), kablar med elektronisk märkning i kontakterna klarar 100 Watt (20V/5A). Laddare och PB känner av vilken kabel du har så att dom inte skickar ut mer än kabeln klarar av.

Senast ändrad:
Ladda mobil på cykeln
Hej! tack för svar!
Går det att byta ett nav utan möjlighet att ladda tekniska utrustningen till ett nav som kan gör att jag kan ladda tekniska grunkorrna?

Ladda mobil på cykeln
Hej Pfaff. Hjulet är färdigt och använt sedan ett par år. Byggt i i cykelverkstad ( inte av mig). Men går det att bara be cykelverkstaden att byta ut det nuvarande navet och sätta dit ett dynamonav för laddning av teknisk utrustning?

Ladda mobil på cykeln
Hej Pfaff. Hjulet är färdigt och använt sedan ett par år. Byggt i i cykelverkstad ( inte av mig). Men går det att bara be cykelverkstaden att byta ut det nuvarande navet och sätta dit ett dynamonav för laddning av teknisk utrustning?
Ja, men frågan är om det är lönt att köpa ett (SON?) nav löst och betala arbetstid och nya ekrar mot ett komplett hjul.

Ladda mobil på cykeln
Ahha, så det blir ändå så pass dyrt för att byta till inbyggd dynamo + arbetskostnad , att det kanske är lika bra at be cykelverkstaden bygga ett nytt framhjul?
Mitt hjul är från 2015, kostade 2200kr, byggt i cykelverkstad, fungerar perfekt ännu och inga problem har det varit.
Tack för dina tips!

Tillbaka
Topp