Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Om jag skulle vilja ladda mobilen under cykling, vad för teknik/apparat/utrustning behöver jag då?
Har ni testat någon?
pedalcell.com
Nu finns det dessutom moderna fälgdynamos om man inte vill bygga ett nytt hjul. Har ingen aning om hur bra de är, men säljsnacket är fint
![]()
PedalCell - Bicycle Powered USB Charger
PedalCell converts your bike's wheel motion into continuous USB power. It it has 3X the power output of any rim or hub dynamo. PedalCell mounts on nearly any bicycle in minutes, and is weather-resistant.pedalcell.com
Hade gärna läst någon som provat det, fördelen är att man kan köra helt obelastat. 15-20W låter dock lite jobbigt när den väl ligger till.
Vad finns det för övriga bra laddlösningar? Ihop med dynamonav.
Laddning via dynamo ger onekligen en större känsla av self support (utöver ljus i mörkret) men ladda mobil/gps med batteripack funkar IMHO lika bra även för längre turer på 40-50 timmar. Stannar man för planerade övernattningar inomhus kan man ju passa på att ladda batterier både bildligt och bokstavligt.
Hur lång tid tar det att ladda en 20kmAh powerbank?
24 timmar ungefär kanske. Om man räknar med att powerbanken är ca 73 Wh och du kanske drar 3 Watt ur dynamon.
Det är ju några mil, då får den vara på i princip hela tiden.
Om du stannar till i civilicerade trakter med eluttag, kan du stödladda med en pytteliten Anker Powerport III Nano på 20 W, den väger inte många gram att ha med.
En powerpank som hanterar QuickCharge behövs såklart för snabbladdning. De flesta power banks som marknadsförs som QuickCharge handlar ju primärt om att leverera ström till telefonen snabbt så dubbelkolla så att det även omfattar powerbankens laddning.
Hur långt man hinner ladda på pizzarasten beror lite på hur laddad powerbanken/telefonen är. QuickCharge trycker ju på mest ström i början, när batteriet är tomt, sen avtar farten. Fokus är ju på att nå 25-50% snabbt.
Stämmer, men oftast så stödjer de QC in också. Ibland kan man kolla i manualen om den ligger onlineVäldigt svårt att hitta info om att ladda powerbanken, det handlar mest om vad den kan leverera.
Fixar kabel och powerbank att ta emot 20W? Hur lång kommer man på en pizzarast då tro, 4-5000mAh typ?
Hej! tack för svar!
Går det att byta ett nav utan möjlighet att ladda tekniska utrustningen till ett nav som kan gör att jag kan ladda tekniska grunkorrna?
Ja, men frågan är om det är lönt att köpa ett (SON?) nav löst och betala arbetstid och nya ekrar mot ett komplett hjul.Hej Pfaff. Hjulet är färdigt och använt sedan ett par år. Byggt i i cykelverkstad ( inte av mig). Men går det att bara be cykelverkstaden att byta ut det nuvarande navet och sätta dit ett dynamonav för laddning av teknisk utrustning?