Ordning och reda på laddningen? Tips, inspiration och elsäkerhet.

Freddie L

Aktiv medlem
Hej Happy,

Jag behöver tips och inspiration för att få bättre ordning på min batteriladdning av cykelprylar. Just nu är det akut att styra upp laddningen av batteripack till hjälm- och styr-lampor. Men om nån har inspiration kring tex laddning av AXS-batterier, 3d-printad laddstation som passar på Ikeas verktygstavla?, så kör bara. Och vad ni vill, i vanlig ordning…

Har en plastback full med lampor, batterier, laddare, gummiringar och övrigt bös. Inga fina grejer, utan Kina-lampor (från p7:an och framåt) och några MS. När jag tog en lamptur en gång i månaden (och hade hälften så mycket lampor) gick det att ha lite ordning. Nu när vissa i familjen envisas köra ibland 2-3-4 turer i veckan, och är tonåring, så blir det en enda sladdhärva av allt. Oladdat antagligen också.

Tänkte mig en lite större plåtlåda med en 4-vägs-grendosa under en falsk botten, i grendosan 4st laddare där sladden går upp genom botten. Ja, ni har nog sett typen för mobil/padda-laddning.

Men:
- Hur viktigt är det att jag laddar ett batteripack med orginalladdaren? Jag har fler än fyra sorters batterier.
- Om jag kan välja laddare, vilken ska jag välja? Högst laddström? Lägst laddström? (Jag har inte kollat om det ens är någon skillnad).
- Finns det bättre laddare än orginalladdarna? Nåt med någon inbyggd intelligens eller extra säkerhet eller nåt? Min magkänsla säger mig att det inte fungerar så med batteripack, men jag har inte koll. Bara att erkänna.

Vad säger ni? Vad har jag inte alls tänkt på?

det viktiga som jag ser det är att fysiskt skilja laddat från oladdat.

när det gäller laddare och laddning pågår det på ytterligare ett ställe. allt för att undvika förvirring i flödet.

har där en viss mängd options. två underbart bra laddare miboxer c8 sköter enkelceller, sex 2s-laddare sköter batteripackarna med standardplugg, ett par ikea usb-klumpar är försedda med diverse generationer usb-kablar, även ett par cateyeladdare är andlutna till dem.

när det gäller verktygsbatterier har jag begränsat mig till makita 18v och metabo. har sedan adapters för att kunna köra övriga fabrikat i maskinparken

Stäng absolut inte in elprylar som det går ström genom i en låda, flera hus har brunnit upp på grund av det. Grendosa under en falsk botten är ingen bra lösning.
Normalt sett ska det inte vara några problem med att blanda laddare och prylar så länge som det är samma typ av kontakt. Du kan alltså använda en laddare från t ex ClasO med flera utgångar och ladda tre prylar samtidigt.

IMG_3525.webp

IMG_1554.webp

Inköpte en sån här på Clas Ohlson. Går att stänga av/sätta på med knapp till vänster, så man slipper dra ut hela dosan ur väggen när man inte ska ladda mer. Som du ser finns det gott om USB-uttag, ett USB-C. Finns säkert andra modeller med bara USB-C om du har modernare apparater. Jag har lite äldre USB-lampor och sånt som gjorde att jag tog den med äldre USB-uttag också. Har man inte katter som äter på sladdar som jag så var tanken iallafall att ha alla kontakter inkopplade hela tiden så att laddningen för diverse apparater gick smidigt.

Normalt sett ska det inte vara några problem med att blanda laddare och prylar så länge som det är samma typ av kontakt. Du kan alltså använda en laddare från t ex ClasO med flera utgångar och ladda tre prylar samtidigt.
Jag hade en Philips Hue-brygga-elkontakt och en bärbar dammsugare (vit) med laddare som hade samma kontakt (rund). I en flytt förväxlades dessa, och det stod inte riktigt något på kontakten jag hittade. Chansade och satte kontakten i Hue-bryggan. Knastrade till i en halv sekund och efter det funkade inte bryggan mer. Oops!

Edit: Men ja, de flesta laddare idag (iallafall USB) har microchip som begränsar flödet av ström till exakt vad apparaten frågar efter.

Runda kontakter till tex laptop, router osv. är inte standard Det kan brinna som ovan. Om det är watt eller nåt annat vet jag inte men det funkar inte bara för att det passar.

Vad gälller USB-C så har jag på sistone haft problem med att tex min telefon inte längre accepterar random skitladdare utan måste vara 45w+

det viktiga som jag ser det är att fysiskt skilja laddat från oladdat.

när det gäller laddare och laddning pågår det på ytterligare ett ställe. allt för att undvika förvirring i flödet.

har där en viss mängd options. två underbart bra laddare miboxer c8 sköter enkelceller, sex 2s-laddare sköter batteripackarna med standardplugg, ett par ikea usb-klumpar är försedda med diverse generationer usb-kablar, även ett par cateyeladdare är andlutna till dem.

när det gäller verktygsbatterier har jag begränsat mig till makita 18v och metabo. har sedan adapters för att kunna köra övriga fabrikat i maskinparken
Nu är jag lite trög, vad är en 2s-laddare? Är det den vanliga laddaren man får med lampan och batteriet?

Hej Happy,

Jag behöver tips och inspiration för att få bättre ordning på min batteriladdning av cykelprylar. Just nu är det akut att styra upp laddningen av batteripack till hjälm- och styr-lampor. Men om nån har inspiration kring tex laddning av AXS-batterier, 3d-printad laddstation som passar på Ikeas verktygstavla?, så kör bara. Och vad ni vill, i vanlig ordning…

Har en plastback full med lampor, batterier, laddare, gummiringar och övrigt bös. Inga fina grejer, utan Kina-lampor (från p7:an och framåt) och några MS. När jag tog en lamptur en gång i månaden (och hade hälften så mycket lampor) gick det att ha lite ordning. Nu när vissa i familjen envisas köra ibland 2-3-4 turer i veckan, och är tonåring, så blir det en enda sladdhärva av allt. Oladdat antagligen också.

Tänkte mig en lite större plåtlåda med en 4-vägs-grendosa under en falsk botten, i grendosan 4st laddare där sladden går upp genom botten. Ja, ni har nog sett typen för mobil/padda-laddning.

Men:
- Hur viktigt är det att jag laddar ett batteripack med orginalladdaren? Jag har fler än fyra sorters batterier.
- Om jag kan välja laddare, vilken ska jag välja? Högst laddström? Lägst laddström? (Jag har inte kollat om det ens är någon skillnad).
- Finns det bättre laddare än orginalladdarna? Nåt med någon inbyggd intelligens eller extra säkerhet eller nåt? Min magkänsla säger mig att det inte fungerar så med batteripack, men jag har inte koll. Bara att erkänna.

Vad säger ni? Vad har jag inte alls tänkt på?
Vissa batterier skapar knallgas vid laddning i ett större utrymme märks det inte men i små utrymmen/lådor kan koncentrationen bli hög nog gör explosion.
En mindre låda höjer tempen och det kan bli varmt vilket inte är bra.

Idag kör man mycket med litium batterier. När och om dom tänder då blir det jobbigt, brandsäkert material i 5 riktningar och fritt från brännbart tillräckligt långt framför den 6 sidan.

"- Hur viktigt är det att jag laddar ett batteripack med orginalladdaren? "
Att batterierna inte blir laddade felaktigt är viktigt. Vad det står på laddaren säger inget

"- Finns det bättre laddare än orginalladdarna?"
Finns standard för elektronik allt från driftsäkerhet till mer miljövänliga komponenter.

"Nåt med någon inbyggd intelligens"
Det Brukar stå bredvid det wifi uppkopplade toalett papperet med inbyggd AI.

Det är små batterin i mycket små kvantiteter.
Vad du än räknar med att upp nå kommer du misslyckas.
Det närmaste är usb som har ic kretsar för att kommunicera med enheten för att bestämma standar, hastighet mm.

Man kanske kan tänka sig en liten så att säga verktygstavla för sladdarna.
Grejen är väl där, som här, att principen att lägga tillbaka där man tog det, inte kom med moders- eller fadersmjölken, hihi!
Litet off: När det är kallt fungerar batterier inte på samma sätt som i värme. Oftast svagare, men räcker längre.

Senast ändrad:
Jag behöver tips och inspiration för att få bättre ordning på min batteriladdning av cykelprylar. Just nu är det akut att styra upp laddningen av batteripack till hjälm- och styr-lampor.
@Tant_Trek postade för ~1,5 år sedan om en lösning hon skulle fixa, hon kanske har ngt att tillföra
https://happyride.se/forum/threads/...or-laddning-av-mobil-mm.3699444/#post-4427406

Nu är jag lite trög, vad är en 2s-laddare?
En laddare för två(2) Seriekopplade LiIOn-celler

precis. en 2s-laddare brukar stänga av laddningen vid pass 8,4 volt. ansluts vanligast med en rundplugg.

@Tant_Trek postade för ~1,5 år sedan om en lösning hon skulle fixa, hon kanske har ngt att tillföra
https://happyride.se/forum/threads/...or-laddning-av-mobil-mm.3699444/#post-4427406

En laddare för två(2) Seriekopplade LiIOn-celler
Ja, det blev en hopmontering av min pryllista. Jag var och är fortfarande nöjd med helheten rent funktionsmässigt, men... fick underkänt på det estetiska av husrådet, eftersom riggen inte blir så snygg. Särskilt inte där den fortfarande är tillfälligt placerad i hemmet, för att vara central och åtkomlig. Fortfarande bara stående, inte monterad på vägg som tänkt... och Anker-laddaren visade sig passa nästan perfekt tillfälligt klämd mellan väggfästets konsol och baksidan av frontplattan...

Faktiskt, senast igår hörde jag mig själv säga högt att "innan den här veckan är slut, ska jag ha hittat en bättre permanent placering"...
(Men det är lite avhängigt bostad med två boplan varav ett mest sovs på (vill man ha tillgänglighet de flesta vakna timmarna eller kunna höra telefonerna vid nattladdning om man skulle behöva nås mitt i natten), och inte extremt många vägguttag överhuvudtaget.)

Bilagor

• 20251201_184806.webp
    20251201_184806.webp
    191.8 KB · Besök: 64
Senast ändrad:
Inventerat beståndet av batteriet och laddare. Jag har färre laddare än batterier av någon anledning. Det mesta är uppmärkt.

Jag har laddare märkta 8,4V 1000mA, 8,4v, 8,5V 1800mA och +4,3V 1,0A.
Batterier märkta (input) 8,4V 1A, 5V 2,0A samt några där input inte framgår.
Redan här går det ju att lista ut ett och annat. Dioderna är nästa steg, vill ju att de lyser rött vid laddning och grönt vid färdigt. Och matchar man enligt ovan fungerar det nästan. +4,3V laddaren blir oanvänd och de två allra äldsta batteripacken. Men 3 laddare till 6 batteripack (eller 4 laddare, dubblett av en) så är det mycket mer överskådligt och lätthanterligt! Bara märka upp med färg så man väljer rätt kombo.

Istället för stängd låda tänker jag nu några öppna plastbyttor för att sortera oladdat, laddat och övrigt bös. Kan bli bra!

Det blir inte riktigt som man tänkt sig, men det kan bli bra ändå. En stor sortimentlåda med plats för de batterier och laddare som används, och batterier och laddare uppmärkta. Laddningen får fortfarande ske utanför lådan, på golvet, och inget system för att skilja på oladdade och laddade batterier (fast om jag bara lägger ned laddade batterier i lådan är det ändå ett system).
IMG_2304.webp

Och så fick jag upp AXS-laddningen på verktygstavlan.
IMG_2303.webp

Tack för tips och inspiration!

Ladda i serie? Det låter lite galet, om ett batteri går mot kortis får det andra mer spänning och brinner det med. Det låter nästan olagligt.
Självklart är det bättre med balanseringskretsa i batteripacken, men serieladdning av LiION-batteripack har varit vanligt länge.
Här på Happy har det varit uppmärksammat och vanligt sedan över 16 år sedan. Det var åtminstone då som det blev vanligt med kinaimporterade lampor med 2S(2P)-batterier

Tillbaka
Topp