Ladda ner gps-routes

Stojje

Aktiv medlem
Ladda ner gps-routes
Hejsan
Finns det någon teknisk gps-nörd som är villig att dela med sig av sina kunskaper till en annan nörd så skulle jag bli glad.
Jag har precis nyköpt en gps. Närmare bestämt en Garmin Etrex 30 om det nu spelar någon roll. Nu bär det sig inte bättre än att jag ska åka till Gran Canaria på lördag och jag tänkte att jag skulle få nytta av min nya manick. Jag har inte blivit vän med funktionen riktigt ännu så jag måste drista mig till att fråga: Hur fungerar det där med att ladda ner rutter egentligen? Jag har hittat en sida där man kan ladda ner rutter men hur får jag dom till gpsen? Går det om jag inte har en karta över området eller blir det några pilar som visar riktningen?
tex
http://www.bikemap.net/route/14905#lat=27.833851855673&lng=-15.61252&zoom=11&maptype=terrain

Behöver jag nåt speciellt program för att ta emot den?

Jag frågar lite i kväll så ska jag sätta mig och pilla med det där i morgon
Tack så mycket i alla fall.

Ladda ner gps-routes
[Edit] Enklast är som beskrivs i senare postningar.

Ett sätt är att använda Garmin's Mapsource. Detta är om du vill planera, göra egna spår och använda kartor gjorda för Garmin til det.

Här är en kortfattad steg-för-steg-beskrivning. Antar Windows.

Ladda ner och installera en av de gratiskartorna över ön som finns här:
http://www.elsinga.net/maps

Ladda ner och installera sista Mapsource:
http://www.gawisp.com/perry/mapsource/MapSource_6163.exe

Starta Mapsource och kolla så att du kan se kartan.

Här kan det bli fel beroende på hur installationen är uppsatt. 64-bitars Windows är en felkälla. Avinstallera kartan och installera igen, om det inte funkar så får man pilla lite.
JaVaWa GMTK kan hjälpa till.
http://www.javawa.nl/gmtk_en.html

På bikmap välj GPS Export (ikon i höger kolumn) och ladda ner GPX-filen.
http://www.bikemap.net/route/14905#lat=27.833851855673&lng=-15.61252&zoom=11&maptype=terrain

Öppna filen i Mapsource och kolla så att det ser bra ut.

Koppla in GPS. Den ska dyka upp som en eller två enheter.

I Mapsource: Välja kartan, markera kartbiten du vill ha (zoom:a ut och använd Map Tool), markera spåret i tracklist och send to device.

Senast ändrad:
Ladda ner gps-routes
Bra att veta är att det man brukar kallar för rutter som man laddar ner oftast är det man Garmins värld kallar tracks.

* En rutt är en samling punkter (waypoints) som är ihopbundna. I GPS:n guidas du till punkt efter punkt, länges vägen eller fågelvägen beroende på GPS och inställning. Typ varje vägkorsning är en waypoint.

* En track är ett spår där någon har kört innan. Man följer spåret med brödsmulorna på GPS:n.

Med kartor enligt inlägget ovan brukar det fungera bra att följa men det kan vara värt att ta med ett fungerande GPS-fäste för cykeln (Garmins egna brukar fungera bra men beror på hur styre/styrstam ser ut naturligtvis). Är man ovan vid GPS är det skönt att följa kartan hela tiden, och den dubblera som cykeldator också.

/Andreas

Ladda ner gps-routes
katten skrev:
-------------------------------------------------------
> * En rutt är en samling punkter (waypoints) som
> är ihopbundna. I GPS:n guidas du till punkt efter
> punkt, länges vägen eller fågelvägen beroende
> på GPS och inställning. Typ varje vägkorsning
> är en waypoint.

Om kartan är rutt-bar/routable så kan man följa vägen mellan två "punkter" på en rutt och även skapa en rutt i Mapsource genom att välja start och slut.

> * En track är ett spår där någon har kört
> innan. Man följer spåret med brödsmulorna på
> GPS:n.

Finns "follow track" på etrex X0-serien. Har för mig den ger instruktioner som att nu svänger det lite åt höger, skarpt åt höger, ditt andra höger, osv, samtidigt som den visar spåret på kartan. Så länge du inte följer brödsmulorna från frukostfrallan så brukar det gå bra.-)

Ladda ner gps-routes
Jag gör såhär med min oregon: Koppla den till datorn där jag sparat filen. Leta upp mappen som heter garmin i GPSen via utforskaren i datorn och lägger filen där, klart. Har aldrig riktigt förstått vad mapsource kan förenkla mer.
MVH
Magnus

Ladda ner gps-routes
Anledningen till att jag varnar för routes är att man inte kan lita på att det man såg på skrivbordet i tex Mapsource är det samma när man laddar ner i gps. Särskilt för nybörjare är det klurigt att sätta sig på cykeln och upptäcka att gps:n tycker att man skall ta motorvägen för att den är inställd på bilruttning. När det man såg på datorn hemma var framräknat för cykling.

Med tracks ser det likadant ut på datorn som på gps:nu. Alla gps stöder inte tracks men din är en friluftsmodell så det är inget problem.

Längtar gpx-filen med drag'ndrop på gps i din dator och se vad som händer.

/A

Ladda ner gps-routes
tropfrog skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gör såhär med min oregon: Koppla den till
> datorn där jag sparat filen. Leta upp mappen som
> heter garmin i GPSen via utforskaren i datorn och
> lägger filen där, klart.

Bra sätt. Har inte ens det behovet själv utan jobbar alltid i Mapsource.

Tillbaka
Topp