"ladfynd" Vicini mtb.

Genius60

Ny medlem
"ladfynd" Vicini mtb.
Inte riktigt ett klassiskt ladfynd, men nästan. Hemma hos en bekant hittade jag långt inne bland bråten denna "mtb" av märket Visini. Den såldes nog en gång som mtb även om jag med dagens mått skulle kalla den mera "hybrid" eller citybike. Dessvärre var den nedlusad med diverse skärmar, lampor, STÖD!!! etc. men efter en rejäl striptease så stog där snart en rätt ball stålrörshoj i princip i nyskick med gjutnabbarna kvar i däcken som på grund av tidens tand dock är fulla med torrsprickor.

Det bästa med allt är att nu har jag troligtvis med en ny kompis på lite stigåkning då det väcktes en gnutta intresse tack vare mitt engagemang i hans gamla cykel!

Vi gissar att hojjen är minst 20+ år gammal, men är det någon i kollektivet som skulle kunna berätta lite mer om denna? Var det ett "uddamärke" eller var (är) det ett ok. cykelmärke, kanske inte i Sverige? Vad kan växeln (Shimano STX) 3 x 7 med "grip shift" reglage motsvara i dagens nivå, lågpris eller medel?

Kul att få veta lite mer om denna. Finishen är "borstad". Kanske någon som har/har haft något liknande?

Bilagor

• cykel1.jpg
    cykel1.jpg
    159.3 KB · Besök: 200
  • cykel2.jpg
    cykel2.jpg
    243.4 KB · Besök: 157
"ladfynd" Vicini mtb.
Märklig färg på en stålram... Det ser misstänkt likt ut som titan. Kan du bekräfta att det är stål? Är den klarlackad?

"ladfynd" Vicini mtb.
Ser onekligen ut som titan...

STX kom -94 och var då en medelkomponent steget under LX. Lite märklig kombo av ram och komponenter om det är titan.

Edit: posta gärna en strippad bild, gärna med ny sadel ;)

Senast ändrad:
"ladfynd" Vicini mtb.
Ser ut att sitta ett klistermärke på sittröret som talar om vad det är för rör i. Min gissning är att det står Cr-Mo 4130 dublebutted på klistermärket. Annars kan man kolla med en magnet om det är stål.

"ladfynd" Vicini mtb.
Det var flera fabrikanter som hade liknande klarlackade stålramar vid den tiden: Diamond Back, Marin, Gary Fisher, Trek, Parkpre med flera.

"ladfynd" Vicini mtb.
1000 tack för era kommentarer! Jag återkommer snarast men en amatörmässig "metalurgisk rapport" (klistermärksletande och magnetkännande), tänkte inte ens tanken Titan, och som ni säger, verkar underligt med en "mid class" växelgrupp på en "high class ram". Min vän bor dessvärre en bit bort så svaret kan dröja, men jag kanske kan få lite telefon info.

"ladfynd" Vicini mtb.
Som R skriver var den borstade finishen poppis på mitten av 90 talet, hade själv en scott compracing med Ritchey crmo stål i borstad finish

"ladfynd" Vicini mtb.
Tjena!

Rätta mig om jag har fel men är det inte svårt som fan att löda i titan? Isåfall case closed med tanke på lödningarna på wirefästen och dropouts.

"ladfynd" Vicini mtb.
Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> Rätta mig om jag har fel men är det inte svårt
> som fan att löda i titan? Isåfall case closed
> med tanke på lödningarna på wirefästen och
> dropouts.

Tänkte på samma sak. Titancyklar brukar ha svetsade dropouts. Nån titanram är det inte.

"ladfynd" Vicini mtb.
Ganska lik min gamla cykel, fast jag har satt på en pakethållare och barnstol på min. Köpte den ny -98, nu används den mest till cykling med barn och hund.

Bilagor

• DSC_0468.jpg
    DSC_0468.jpg
    70.3 KB · Besök: 100
"ladfynd" Vicini mtb.
Nästan rätt. Det är en stålram men den är inte bara klarlackad. Stålramar som klarlackas rostar förr eller senare. De har åxå en kallare färg (se On-Ones klarlackade ramar). Den här är belagd med en metall först, antagligen nån form av krom som sedan borstats, sedan lack. Det gör att den inte rostar lika lätt och ger en lite varmare färg på metallen. Hade en Parkpre 825 i samma finish.

"ladfynd" Vicini mtb.
fredrik168 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan den inte vara i rostfritt ? Var väl en period
> när ramar gjordes i rostfritt material.

Vet du vilka som gjorde rostfria ramar? Min fru har en pendlare med en ram som jag tror är i rostfritt, men vi vet inget om dess identitet. Inga lappar fanns kvar på ramen när vi köpte den som begagnad cykel (vrak). Ramen är för tung för att vara en titanram och även denna hade mellannivå på komponenterna.

"ladfynd" Vicini mtb.
Hejsan
Cykelmärket Vicini kommer från en liten fabrik utanför turistorten Rimini. Ett familjeföretag som drivs i tredje generation Idag. Cykel är en crmo ram och troligtvis såld via någon cykelhandlare i Stockholms trakten.
importör var frabo som har en lång historia inom cykelsport under 80 talet i Sverige. Man importerade märken som Basso, Stella Veneta, Vicini och Piollini.

Jag är troligtvis den ända cyklist som kommer att köra cykelvasan 2015 på en Vicini reparto corsa MTB 29 anno 2015". ☺

Mvh
DRSKOTER 71

"ladfynd" Vicini mtb.
Japp Thomas känner jag till väl, han tog sina cyklar från FRABO som var importör då och hade bland annat
BASSO, Vicini och Stella Veneta. Runnevik gjorde mycket bra för cykelsporten då.

Finns hans butik kvar i Uppsala nu ?

Tillbaka
Topp