Lätt att bete sig i Hellas

Rompa

Aktiv medlem
man hamrar tillbaka.
Jag är så jävla less på folk med hörsnäckor som inte "är med i matchen" och dessutom går o drömmer i sin egna värld men fjäsket djup nere i nån Ajfån, och sen gnäller o skriker o ska spöa en i skogen, bara för man inte plingar med ringklockan som man saknar... blir dem påkörda så får dem fan skylla sig själva.

Ja , lite less är jag... :/

jolov

Aktiv medlem
man hamrar tillbaka.
Jag är så jävla less på folk med hörsnäckor som inte "är med i matchen" och dessutom går o drömmer i sin egna värld men fjäsket djup nere i nån Ajfån, och sen gnäller o skriker o ska spöa en i skogen, bara för man inte plingar med ringklockan som man saknar... blir dem påkörda så får dem fan skylla sig själva.

skärp dig

etnica

Aktiv medlem
stället har förändrats sen 10 år sedan när jag började cykla där, mycket mer folk i rörelse. Mitt tips är att hålla sig borta från området runt källtorpssjön om man vill slippa eller så får man räkna med folk som anser att de har större rätt o vara där än du.

Även om gående hör en bakom så skiter de ofta i att släppa förbi en. Tror inte det är hörsnäckor som är problemet för det mesta.

jag cyklar mer i tutviken istället mindre folk och de man träffar är lokala naturvänner som hälsar och är glada.

AX3L

Aktiv medlem
man hamrar tillbaka.

Typisk inställning från en Medelklassilized-cyklist. Hälsar gör dom oftast inte heller. Förbannade managementkonsulter eller värre. Jag säger som Björn Gustafsson: det är såna som ni som skapar hat på internet!!

Skämt åsido. Som nån sa ovan, sluta gorma och håll på och bromsa in ordentligt och rulla sakta förbi om de inte uppenbart är med i matchen. Hade det varit ett sanktionerat cykelspår tydligt uppskyltat köper jag att man vill ropa lite på samma sätt som i längdspåret, men nu får liksom dom vara där lika mycket som oss. Finns inget som säger att de ska hoppa åt sidan. När sen TS kommer med en cykel som låter som en stenkross och i fullface-mundering så tro fan att man blir rädd.

Berk

Aktiv medlem
Jag mötte TS (medveten) en gång där Torra Vita kommer in Gröna. Jag körde med men då 6-åriga son och TS sade något i stilen "jag kör till vänster". Jag skulle hade tänkt att det var jättekonstigt, men för att jag känner TS från happy var jag inte förvånad och jag visste att det var med god avsikt. Ska lägga till att TS inte körde snabbt. Men tyckte det borde vara onödigt. Det finns mycket utrymme där Torra vira kommer in Gröna, man kan hålla avstånd till andra som går, springer eller cyklar. Och om stigen är smalt så stannar man för att far passera den andra, värsta som kan hända är att den andra far dig passera dig först (som händer mig tyvärr ofta när jag stannar vid möte med vandrare).
Men kanske tydligaste anvisning är att jag har aldrig hört någon annan cyklist säger att dom kommer eller kör på nån sidan. Det har bara hänt mig på längdskidspår i backar där någon glider utför som inte kan bromsa och svänga.

Spacekitty

Aktiv medlem
Men rubriken säger "Hellas", det är ett naturreservat, ingen tävlingsbanan.
Men det är väl inte förbjudet att köra om? Har man ingen ringklocka är det väl lämpligt att berätta vad som händer ifall den framför cyklar i sin egen värld och inte har upptäckt att du är bakom och tänker ta dig förbi. Men sakta ner under omkörningen är lämpligt som skrivits redan ovan, det ena utesluter inte det andra.

Berk

Aktiv medlem
Men det är väl inte förbjudet att köra om? Har man ingen ringklocka är det väl lämpligt att berätta vad som händer ifall den framför cyklar i sin egen värld och inte har upptäckt att du är bakom och tänker ta dig förbi.
Det var ingen omkörning men ett möte. Cykla i sin egen värld är svårt i Hellas, det är nästan bara stök och på helger finns det många som vandra, springer och cyklar.

EDIT: Ska tillägga att jag tycker att vad du säger är lämpligt, men tror att såna situationer aldrig (borde) uppstår i Hellas.

Lejon

Aktiv medlem
Om man kommer ifatt någon så ligger man bakom tills det är lämpligt att köra om. Om det aldrig blir det och framförvarande inte märkt av sällskapet så kan man ropa ”ursäkta” eller ”hej” eller nåt annat i vettigt tonläge. Allt annat är ohyfsat i min värld.

Tillägg: eller så plingar man på sin ringklocka.

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Om man kommer ifatt någon så ligger man bakom tills det är lämpligt att köra om. Om det aldrig blir det och framförvarande inte märkt av sällskapet så kan man ropa ”ursäkta” eller ”hej” eller nåt annat i vettigt tonläge. Allt annat är ohyfsat i min värld.
jag tänkte så när jag kom ikapp en cyklist här på lokala banorna. Hade ingen stress utan höll mig bakom och tänkte att jag kunde passera vid den långa breda klättringen en bit fram.

mitt högljudda hopenav höll inte med. Det Stressade stackarn så mycket att han körde ut i riset på sidan av stigen för att låta mig passera. Fick lite dåligt samvete, men vet inte hur jag skulle hanterat det annars

Berk

Aktiv medlem
mitt högljudda hopenav höll inte med. Det Stressade stackarn så mycket att han körde ut i riset på sidan av stigen för att låta mig passera. Fick lite dåligt samvete, men vet inte hur jag skulle hanterat det annars
Det blir alltid problematisk. Jag har en smörjd DT Swiss 350 nav. Nu hör vandrare mig ofta inte. Så jag cyklar ofta en minut 10 meter bakom dom innan dom upptäcker mig och då ber dom om ursäkt. Hur kan man ber om ursäkt om dom inte ens visste att jag var bakom dom?

R

Medlem
Saktar in och ler. Saktar in och ler. Saktar in och ler. Skrik högt på ryttare så fort jag ser den. Saktar in och ler. Alltid. Ger jag mig ut en solig söndag i oktober, när halva södra Stockholm är ute i reservatet med svampplockarambitioner försöker jag cykla så lågaffektivt det bara går. Hittills har ingen skrikit på mig.

Jay Jay

Aktiv medlem
Det trick som jag tycker fungerar varje gång är att sakta ner rejält. Om nödvändigt stanna helt tills man är helt säker att upphunnen uppfattat att man kommer. Visst kan man tycka att folk inte borde ha lurar i öronen för jämnan men hur man än vrider och vänder på det så vilar, enligt min mening, alltid en större del av ansvaret på den som rör sig snabbast.

Makten

Aktiv medlem
Ringklocka är rätt fiffigt.
Det är förvånansvärt få som inser hur bra en ringklocka är, även i skogen. Väger inget, kostar inget och stör inte på nåt sätt på cykeln.

Angående tråden i övrigt så torde det första man bör göra vara att släppa alla Strava-ambitioner så fort man möter eller hinner upp nån på stigen. Det blir knappast mindre träning att bromsa in ordentligt, vara trevlig och sen gasa på när man passerat. Tycker man det är jobbigt så borde man nog hålla till nån annanstans, eftersom det är man själv som är problemet.

Lejon

Aktiv medlem
Jag tycker faktiskt den är lite bökig att använda på stig eftersom man måste släppa styret med en hand. Du kanske har den mer optimalt placerad så du kan använda den i farten? Fiffigt. Men min skogscykling kräver i stort sett aldrig användande av ringklocka. Men alla Hellascyklister som har problem med andra vanliga människor kanske kan använda ringklockan lite oftare.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag tycker faktiskt den är lite bökig att använda på stig eftersom man måste släppa styret med en hand. Du kanske har den mer optimalt placerad så du kan använda den i farten? Fiffigt. Men min skogscykling kräver i stort sett aldrig användande av ringklocka. Men alla Hellascyklister som har problem med andra vanliga människor kanske kan använda ringklockan lite oftare.
Absolut har jag den så jag når med tummen. Men behöver jag den har jag först dragit ner radikalt på farten.

Tomcaten

Aktiv medlem
Lite för mycket neggo-kommentarer här nu emot mig. Nej det är inte så att jag siktar ned cyklister på stans heller igenom merca-märket när jag kör bil.

Jag har faktiskt blod igenom mina ådror så det måste betyda att jag är en människa och kan uppföra mig.
Hjälmen provocerar en del helt klart men den är för min säkerhet och kommer inte av.

Det har helt enkelt blivit folktätare där ute i spåren men när folk likställer en med skogs-vandal och börjar att gapa efter en har det gått för långt.

Jag kör bara 100 på Dow Jones exempelvis och den är ju rätt bra för det med lite folk.

Coola människor med hörsnäckor är bara dumma. De går helt in i sin värld och hör ínte en först det är för sent och då är de på väg att klättra upp i trädet.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Det är underligt hur olika vi upplever samma naturområde. Eftersom jag bor åt det hållet uppehåller jag mig oftast i Sicklaskiftet och där är det ju ofta "mycket" folk. Enda gången jag haft någon konflikt på alla dessa år var en gång i våras när många natur-oerfarna hipstrar var ute och tyckte att skogen var deras privata vardagsrum... oftast ser jag väldigt få människor ute oavsett vilken tid på dygnet jag är ute. Och när jag ser folk gör jag som många andra, taggar ner och säger hej.

Så jag tror man får välja tid och plats om man ska rejsa. Att jaga stravatider när det är som mest folk ute är bara att be om trubbel och fler cykelförbud. Åk 10 mil från Stockholm och lägg upp nåt stravasegment i nån skog och ha det så kul 😜

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ja, sakta ner massor, säg hej hej, trampa på när mötet är över. Sen jag började cykla i skogen på 90-talet har jag råkat ut för två surisar totalt, och några som såg ut som att dom skulle gnälla men kom av sig när jag var glad och tog det lugnt förbi.

Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
Blir personligen lite förundrad över såna här trådar, inte för att jag är någon perfekt medborgare, men för att jag faktiskt lyckas vara både fotvandrare, terränglöpare, hundägare och MTB cyklist utan att ständigt hamna i bråk.

Ja, jag cyklar på stigar i Naturreservat men utan att lämna fler spår än om jag springer eller vandrar, sen cyklar jag ju så sakta så jag inte riskerar några Strava segment genom att bromsa in och prata med andra när jag passerar dem. Sist jag var ute med en av hundarna så stannade vi till och lät några golfare avsluta sitt utslag innan vi passerade vilket uppskattades men glada tillrop från dem.

Är det verkligen en sån uppoffring att bete sig civiliserat mot andra för att stämningen skall förbli god? Sen har jag definitivt inte morfin i blodet som begränsar mitt känsloregister utan snarast motsatsen med sydländskt påbrå, men mina utbrott spara jag till trafiken där det dräller av idioter man kan skrika på så när man väl kommer ut i skogen känner man sig avkopplad och lugn.

Däremot tycker jag mig se en trist attitydförändring bland cyklister främst i stan som tar för sig på samma sätt som fotgängare som kliver rätt ut i gatan i och tycker att deras rättigheter som oskyddade gör att de helt slipper följa regler då alla andra trafikanter skall se upp och stå på bromsen för att inte skada dessa självmordsbenägna typer.

Min enda slutsats är att Jag egona sväller och frodas i betydligt högre takt än vad sunt förnuft och hänsyn gör, så snart går väl alla runt och skiter i alla andra än sig själva och då kommer inga ringklockor eller håll til höger eller vänster funka därför att man gör det inte av hänsyn för andra utan helt för sin egna vinning att komma fram fort själv. En trist men empirisk observation, som tyvärr har för mycket realism i sig.

Makten

Aktiv medlem
Lite för mycket neggo-kommentarer här nu emot mig. Nej det är inte så att jag siktar ned cyklister på stans heller igenom merca-märket när jag kör bil.

Jag har faktiskt blod igenom mina ådror så det måste betyda att jag är en människa och kan uppföra mig.
Hjälmen provocerar en del helt klart men den är för min säkerhet och kommer inte av.

Det har helt enkelt blivit folktätare där ute i spåren men när folk likställer en med skogs-vandal och börjar att gapa efter en har det gått för långt.

Jag kör bara 100 på Dow Jones exempelvis och den är ju rätt bra för det med lite folk.

Coola människor med hörsnäckor är bara dumma. De går helt in i sin värld och hör ínte en först det är för sent och då är de på väg att klättra upp i trädet.
Jag tror helt enkelt inte du inser hur vårdslöst det kan verka att köra förbi nån i en fart som man själv ändå anser rimlig. Särskilt om man inte ger nån förvarning. Och det hjälper ju inte att du är rätt fartglad och cyklar aggressivt. 😉

Själv är jag en sån där som tycker att stora delar av mänskligheten är idioter och/eller beter sig underligt, men jag är också högst medveten om att många tycker likadant om mig. Det är liksom ingen vits med att känna att folk som knallar i skogen med hörlurar är puckade, för de har all rätt i världen att vara puckade. I alla fall just där. Alltså får man snällt anpassa sig, och faktum är att det är minst lika mycket värt att bli vettigt bemött som att få bomba på bäst man vill.

Det måste ju finnas en anledning till att du framstår som en vandal och blir gapad på, medan många andra inte har den erfarenheten. Ta till dig det istället för att sticka taggarna utåt. Du har ju startat tråden av en anledning och det ligger en hel del i svaren, fast de säkert känns lite elaka. Att du frågar betyder ju i alla fall att du vill göra nåt åt saken, och det är bra. (y) Det betyder dock inte att du måste gilla "lösningen".

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Enda gången någon blviit sur på mig när jag cyklat var när jag av misstag inkräktade lite på någons hemfridszon (iaf var det vad han hävdade). Jag blev själv upprörd tillbaka, mest för jag tyckte han var tjurskallig som tog ton direkt. Såhär i efterhand förstår jag varför hans stubin var så kort, då hans väg utanför huset ligger påväg mot ett ganska unikt badställe, så en gissning är ju att jag var långt ifrån den enda som cyklat förbi hans hus genom åren.

Med det sagt så går ju inte alla runt och ler och vill prata, vilket man såklart får respektera, men det betyder ju inte att dom är sura heller. Hamnar man i dispyt ofta med folk på stigarna och får arga tillmälen ropade efter sig så bör man nog reflektera lite över sitt beteende. :D Sannolikt är man då inte så vettig som man själv tror.

"...när jag gapat i lång förväg "Håll höger".

Jag tolkar detta som skrivet av någon som trampar i hög fart, och inte riktigt fått kläm på hur man ödmjukt passerar folk i skogen.
Bara öva på att stanna upp, le och säga "Hejhej, tackar" när man passerar mötande. Alternativt "Ursäkta får jag bara smita förbi." och sen "Tack så mycket" när man smitit förbi.

Jag misstänker att utvecklingen i teknik, trängsel och allmänt hyfs kommer göra det svårare att cykla i skogen framöver 😕

fredrikw

Aktiv medlem
Jag tror en grundläggande grej som är bra att tänka på är att det är enorm skillnad på att be om att få komma fram ("jag kommer på höger sida") och att ge order ("håll höger"). Det är kanske inte så lätt om man inte är van att bete sig, men jag trodde det var tämligen etablerat i cykelvärlden att man informerar var man själv vill befinna sig, inte var alla andra ska hålla sig..

Själv saktar jag in, ser till att den jag kommer ikapp vet att jag kommer, meddelar var jag vill passera någonstans, väntar tills jag ser att personen också är med på det och släpper fram mig, och kör sedan.

Grundläggande social färdighet kommer man långt på.

Tomcaten

Aktiv medlem
Ah näh ni har helt förvanskat läget(det är inte jag som ogillar svaren)

Folk blir rädda så är det bara och när man kommer i fullface hjälm så undrar folk vad det är och generellt brukar ap-människan angripa det som den inte känner. Pitbull-metoden alltså.

Håll höger är ju till andra cyklister och det fungerar lite för bra.

Tomcaten

Aktiv medlem
Det är ju helt förståeligt att "håll höger" eller "kommer på höger" inte är helt kausalt för gemene man att reagera på instinktivt.
Den är för bara för cyklister som man möter rakt framifrån.

Jag tänker liksom inte sluta gasa-på och så har det blivit så att Hellas har blivit min training-ground.
En del uppskattar det men en del uppskattar det inte alls.

Vägen upp till toppen är inte kantad av rosor direkt.

Tomcaten

Aktiv medlem
Jag tänker ta det så långt det går och faller jag längs vägen så kan jag åldras med vetskapen om att jag gav det 100%.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer