Vad finns det för lätta 2,6:or nu för tiden?

Makten

Aktiv medlem
Jag tänkte sko om min HT med lite lättare däck, men det är lögn i helvete att hitta 2,6-tummare som inte väger apmycket. Vill minnas att det fanns en uppsjö kring 800-850 gram för några år sen, men nu verkar allt vara DH-klassat. Va'fan hände egentligen? :unsure:

Och jo, jag vet också att jag avskytt precis såna däck (odämpade, studsiga, med mera), men förutsättningarna har ändrats eftersom jag flyttat ut på vischan. Så jag vill ha nåt lättrullat som samtidigt har rejäl volym. Finns det?

Måste det vara 2.6”? Svämmar ju över av lätta 2.4” och det är ju nästan samma. Men mer volym är ju gött…

Jag tror det visade sig att marknaden för 2,6or i praktiken var lite tyngre åkare som ville ha lite mer marginal än med 2,4-2,5 och då är inte de lättaste däcken nödvändigtvis så attraktiva.

Har ett gammalt rekon i 2,6 som väger typ 750gr. Hatar det däcket men lätt och stort! oklart om det går att få tag i fortfarande..

Alla däck har blivit tyngre. Maxxis Rekon borde vara som förut (dock mycket tyngre än de 750 gram ovan). Och det finns Wicked Will i Super Ground.

EDIT: oj, exemplaret av WW som R2 fick var 1040 gram isf 900.

Senast ändrad:
Jag har kvar dessa klassiker det pratas om och tänker inte sluta gilla dem! Verkar bara finna med ljusa sidor just här men letade inte mer. Du har ju dock säkert testat dem några gånger då jag vet hur du däcknördat 😁

Vill du ha lättrullat: Vittoria Barzo XC Trail i 2,6 väger in på 840 gram (6 ex. på egen våg). Grisbra däck som rullar jävligt lätt och greppar långt över sin viktklass. Inget casing man skulle kalla superstabilt men parat med vittorias välldigt lätta xc insert går det att bröta på rätt rejält.

Rekon är mitt referensbakdäck, men de är alltid tyngre än specat. I alla fall de exemplar jag köpt, har vägt kring kilot i 2,6" EXO. Det är lite för mycket även om jag gillar däcket till stökig stig.

2,4" kan duga, men jag vill helst ha lite större volym än så. Bland annat för att jag kommer vaska dämpgaffeln och köra helstelt (igen) om ett tag. Man skulle visserligen kunna köra mindre bak, men där är det hög punkarisk och en eventuell korv stjäl rätt mycket av volymen.

Edit: Jag kommer cykla både stökig stig och grova traktorvägar. I ganska måttligt tempo dock, så det behöver inte vara särskilt stöddigt. Vill jag blåsa på så tar jag FS:en med köttigare däck helt enkelt.

Vill du ha lättrullat: Vittoria Barzo XC Trail i 2,6 väger in på 840 gram (6 ex. på egen våg). Grisbra däck som rullar jävligt lätt och greppar långt över sin viktklass. Inget casing man skulle kalla superstabilt men parat med vittorias välldigt lätta xc insert går det att bröta på rätt rejält.
Specializeds 2.6or som imho är hyfsat dämpade och har riktigt lågt rullmotstånd upp till T7-gummi har slutat tillverkas tyvärr. Det får bli Vittoria om jag behöver ersätta dem. Wolfpack-tires har en del modeller också, trail, cross och enduro. sjukt billiga men om de är något lika de i 2.4 så är det studsbollar med däcksidor av läskpapper.

Rekon är mitt referensbakdäck, men de är alltid tyngre än specat. I alla fall de exemplar jag köpt, har vägt kring kilot i 2,6" EXO. Det är lite för mycket även om jag gillar däcket till stökig stig.

R2 (ser länk ovan) fick exemplar av 858, 904 och 925 gram.

hur är de på våta stenar och rötter? min erfarenhet av vittoria här kan inge viss tveksamhet?

öht är det svårt hitta hastighetsoptimerade mtb-däck som bjuder på denna viktiga egenskap. bakdäcket racing ralph är här t ex ett bottennapp, mycket sämre än det tänkta framdäcket racing ray, som jag numera kör även bak, med bättre både grepp och rull. en favorit faktiskt.

det som makten efterfrågar är väl bra nära gamla modellen nobby nic 2,6, som både rullar lätt och greppar bra i väta. aktuell modell har tidens mode extraköttiga sidodobbar, vilket bör bromsa framfarten en del. skulle iofs kunna slipas ned en aning:)

thunder burt åtminstone fanns ett tag i 2,6, rullar på som tusan, greppar bättre än väntat. en kompis körde dem, men han upplevde dem som känsliga i stommen.

klassikern maxxis ardent 2,4 är feta för sin märkning, och rullar bra. helt ok våtgrepp.

Rekon är relativt bred, ungefär som uppgiven bredd, beroende på fälgbredden. T.ex. nya Forekaster, som har klart mer grepp och rullar lika lätt, är smalare.
Anledningen till att jag frågade är detta citatet: På mina 45 mm fälgar är ett Maxxis Rekon 2,6” exakt lika brett som WTB Ranger 2,8” dvs 65 mm brett, mätt på stommen på bägge

Anledningen till att jag frågade är detta citatet: På mina 45 mm fälgar är ett Maxxis Rekon 2,6” exakt lika brett som WTB Ranger 2,8” dvs 65 mm brett, mätt på stommen på bägge

Ah, jag har bara haft 2,4". 2,6" är 62 mm på 30 mm fälg. 2,4" är 59-60 mm på 30 mm fälg. Så 2,6" verkar vara smal.

Håller Rekon önskad bredd?
Edit: d.v.s. uppgiven bredd.
Jag har Rekon 2,6" EXO i Dual-gummi bak på två cyklar. Ena har 31 mm innerbredd och där mäter däcket 64 mm (2,52"). Den andra har 34 mm innerbredd och där mäter däcket 65 mm (2,56"). Kantdobbarna är ganska exakt lika breda som stommen på bredaste stället.

hur är de på våta stenar och rötter? min erfarenhet av vittoria här kan inge viss tveksamhet?
Vittoria uppdaterade väll alla sina gummin för inte så längesen och har fått mycket berömm. Jag skulle inte påstå att de är året runt däck, men mina brukar sitta på från mars till oktober. När det blir rejält grisigt på hösten så är det ändå inget annat än typ supermjuka gummin som biter. Har kört mycket på Rekon tidigare och tycker Barzo överträffar på alla punkter förutom kantgrepp.

Tillbaka
Topp