Laga Crescent Balder??

ante.b

Medlem
Laga Crescent Balder??
Tänkte laga till min Balder, det som måste göras är att byta vevlager, vevparti kedja växel broms Wire,
Hur är vevlagret gängat? vilken kedja behöver jag?
eller är det inte lönt?

Laga Crescent Balder??
Om det är ett kassettvevlager med splinesringar så dras det loss framåt. Om cykeln står på hjulen och verktyget pekar uppåt.
Kedja - räkna antalet drev på baknavet. Köp en kedja som sägs funka för samma antal växlar.

Lönt eller ej är lite knepigt. Köper du på Biltema så kostar inte delarna så mycket. Och då vet du att det är nytt.
Köper du en begagnad hoj så kan det vara svårt att bedöma hur mycket "liv" som är kvar i den drivlinan.
En ny cykel kostar betydligt mer än delarna.

Laga Crescent Balder??
ante.b sa:
Runt 500-600 om man köper biltema delar men vet ej kvalitén på dem

Jag har använt Biltemas vevpartier, kedjor och vajrar på min pendlare som går 1000-1200 mil/år.
Ett vevparti håller kanske 2 år innan klungorna är för slitna. Då har det gått åt 2-3 kassetter och några kedjor.
Visst, det är lite tunga, tråkiga grejer, men funktionen är helt OK.
Deras vevlager har jag också provat, men den hojen har kanske bara 200 mil i sig, och ingen saltvinter.
Det tätade vajersetet med gult hölje tycker jag har fungerat riktigt bra.

Laga Crescent Balder??
Vevpartiet jag har nu är 24-34-42 ska jag sätta dit samma? och finns det flera olika typer av kedjor eller passar alla?

dabac sa:
ante.b sa:
Runt 500-600 om man köper biltema delar men vet ej kvalitén på dem

Jag har använt Biltemas vevpartier, kedjor och vajrar på min pendlare som går 1000-1200 mil/år.
Ett vevparti håller kanske 2 år innan klungorna är för slitna. Då har det gått åt 2-3 kassetter och några kedjor.
Visst, det är lite tunga, tråkiga grejer, men funktionen är helt OK.
Deras vevlager har jag också provat, men den hojen har kanske bara 200 mil i sig, och ingen saltvinter.
Det tätade vajersetet med gult hölje tycker jag har fungerat riktigt bra.

Laga Crescent Balder??
ante.b sa:
Vevpartiet jag har nu är 24-34-42 ska jag sätta dit samma?
om du tycker utväxlingen är perfekt så kör på det :)

ante.b sa:
finns det flera olika typer av kedjor eller passar alla?
ju fler du har bak ju smalare kedja har du. Vet inte om det är olika på precis alla 11 (?) olika som finns men olika är det. En smalare kedja än du har kassett passar dock fint. Dvs, har du 8-delat och hittar en kedja för 10-delat så går det fint (men inte tvärtom!)

Laga Crescent Balder??
Sambal Oelek sa:
ante.b sa:
Vevpartiet jag har nu är 24-34-42 ska jag sätta dit samma?
om du tycker utväxlingen är perfekt så kör på det :)

ante.b sa:
finns det flera olika typer av kedjor eller passar alla?
ju fler du har bak ju smalare kedja har du. Vet inte om det är olika på precis alla 11 (?) olika som finns men olika är det. En smalare kedja än du har kassett passar dock fint. Dvs, har du 8-delat och hittar en kedja för 10-delat så går det fint (men inte tvärtom!)

Stämmer verkligen det sistnämnda? fungerar en 10 delad felfritt på 6-7-8-9 delade kassetter?

Isf är det jäkligt bra.

Laga Crescent Balder??
Konkret sa:
fungerar en 10 delad felfritt på 6-7-8-9 delade kassetter?
skulle nog inte velat prova för stort steg. Har själv provat 1-2 steg. Men det beror nog lite på det där. Tror vissa kassetter har samma kedja rentav. Men framklingor däremot är nog kinkigare, eftersom framväxelföraren puttar på kedjan och är därför beroende av en viss bredd på kedjan. Men vissa kombinationer är nog sämre än andra.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp