Laga cykeldelar med Alutite

Kung Stalle

Aktiv medlem
Jag sprang förbi Alutite på ett av gubbdagisarna häromdagen faktiskt. Så jag var ju tvungen att köpa och testa. Först lödde jag fast en del av ett överblivet styrrör i ett överblivet styrrör:
test.jpg

Och det gick ju ganska bra. Sen tänkte jag bli lite mer praktisk. Jag har ett par gamla bromsar där ena bygeln hade gått av, spruckit helt enkelt. Så jag filade ner så att bara en liiiten brygga fanns kvar:
fila.jpg

Sen lindade jag en blöt trasa runt bromsen för att det inte skulle bli för varmt när jag eldar på:
trasa.jpg

Sen vare bara å värma på:
elda.jpg

Godset skall bli 380 grader och man smälter lodet mot godset i princip. Gnuggar lite så att det så att säga gifter sig med ytan som materialet skall fästa på. Efter en stund så hade jag byggt lite material:
klar1.jpg

Sen vare bara å fila ner med dremmeln:
klar2.jpg

Jag drog åt skruven till klämman rejält och provtryckte på bromsreglaget så hår som man rimligtvis kan behöva trycka. Det var inga problem med hållfastheten för det här i alla fall.

Jag lödde ju fast en bit styrrör på styrröret. Och det kunde jag inte bryta loss med mina bara händer. Jag fick sätta lilla ringen i städet och bryta för att kunna få av det och det var godset som gav sig och inte fogen. Nu är det väl visserligen försvagat av värmen men det var förvånansvärt bra hållfast ändå:
bryt.jpg

Man lagar väl inte precis ramen med det men lite smågrejjer kan ju fixa om man har lust. Jag är faktiskt förvånad över funktionaliteten.

Stalle

Ser fint ut. Detta måste jag prova, bygga nått. Följer instruktioner och tips med i förpackningen? Antar att man får testa lite och lära sig tekniken.

Tack för länken s-o. Läser man artikeln så verkar detta vara ett undermedel utan negativa egenskaper. Men det faktum att det används som offeranod måste ju innebära vissa faror. Vilka praktiska problem kan det ge på småreparationer på en cykel eller om man bygger en cykelkorg eller liknande?

Alutite är en zink legering (så precis - en offeranod). Men annars är det nog inget större fel i att använda det förutom att det är dyrt jämfört med TIG svetsning.

Stewart skrev:
-------------------------------------------------------
> Alutite är en zink legering (så precis - en
> offeranod). Men annars är det nog inget större
> fel i att använda det förutom att det är dyrt
> jämfört med TIG svetsning.

Det är inte dyrt jämfört med svets om man inte har ett svetsaggregat...

Jag lagade en cross(motor)fälg som hade spruckit i skarven med alutite. Det höll ganska länge men till slut sprack det också. Körde nog 100h med den lagade fälgen. En crossfälg utsätts nog för ganska mycket stress.

Tillbaka
Topp