Laga cykelskor, skomakare västkusten?

cubefritzz

Aktiv medlem
Som det låter, finns det någon skomakare på västkusten som kan laga cykelskor? Byta ut hela låsmekanismen mot nytt? Går det att lösa? Eller är det bara att skrota? Gick sönder vid krasch.

Bilagor

• IMG_5896.webp
    IMG_5896.webp
    191.6 KB · Besök: 76
  • IMG_5895.webp
    IMG_5895.webp
    217.4 KB · Besök: 79
Den var sur, har aldrig varit med om att fästet gått sönder, bara vridratten(?) och den finns att köpa som reserdel. Northwave har nån repair service men frågan är vad det är värt jämfört med nya dojjor.

En duktig skomakare borde dock kunna sy på ett likvärdigt alternativ som t.ex. Boa.

Den var sur, har aldrig varit med om att fästet gått sönder, bara vridratten(?) och den finns att köpa som reserdel. Northwave har nån repair service men frågan är vad det är värt jämfört med nya dojjor.

En duktig skomakare borde dock kunna sy på ett likvärdigt alternativ som t.ex. Boa.
har redan varit hos skomakare. De vägrar ta i det för komplext.

Om du kan få tag på ett nytt spänne själv, borde vilken skomakare som helst kunna byta ut det.

Det verkar dock inte vara spännet själva som är problemet men att skruven har dragits genom hålet i plastinsatsen i skon. Man skulle behöva en ny insats och sy i den. Inte värt det, skulle jag tänka. Kanske kan man lägga en bred, platt distans på skruven så att den inte går genom hålet, men då måste man öppna tyget på innersidan av skon.

Det verkar dock inte vara spännet själva som är problemet men att skruven har dragits genom hålet i plastinsatsen i skon. Man skulle behöva en ny insats och sy i den. Inte värt det, skulle jag tänka. Kanske kan man lägga en bred, platt distans på skruven så att den inte går genom hålet, men då måste man öppna tyget på innersidan av skon.
Jag tänker att en skomakare kan byta ut delen som är trasig (den som är insydd i skon). Om den går att få tag på.

Vet inte vilka du pratat med men hör med Udéns Skomakeri i Göteborg. Vet att de fixar mer än klackar på vardagsskor som t.ex. vandringskängor och friluftsskor.
Klart intressant iakttagelse. Har haft otroligt dåligt trackrecord där.
Han har haft sönder skor, slarvat bort delar och bara i allmänhet varit dålig. Att han fått 3 eller 4 chanser kan jag bara skylla mig själv för tyvärr.

Tillbaka
Topp