Laga däck med skada nära kanttråden?

radarminnet

Aktiv medlem
Punkade ett DHF 2,6” på premiärturen när jag lyckades droppa ner på en spetsig sten som gick rakt igenom däcket mitt på och sen ut igen precis nere vid kanttråden. Lyckligtvis klarade sig fälgen ganska bra. Vätskan lyckades täta det här efter ett tag, men det känns som att jag skulle vilja laga från insidan mer permanent om det går, för att köra vidare. Är det möjligt att laga en skada såhär nära kanttråden? Är det ens värt att försöka?
65EA5628-8DA3-4E8B-8FD1-1BE276C8D875.jpeg

Här är skadan mitt på:

A560E3DD-7704-410E-B279-53556D3263E0.jpeg

Senast ändrad:
Har lagat med tubelesslagning (klibb) så nära kanten men risken är att det blir en knöl som gör att det är svårt att få däcket tätt igen om du vill fortsätta köra tubeless. Går säkert fint att trimma ner ev. knöl när det väl satt sig. Ingen erfarenhet av lappning.

Har lagat med tubelesslagning (klibb) så nära kanten men risken är att det blir en knöl som gör att det är svårt att få däcket tätt igen om du vill fortsätta köra tubeless. Går säkert fint att trimma ner ev. knöl när det väl satt sig. Ingen erfarenhet av lappning.
Man får sätta lappen så den inte överlappar kanttråden bara så är det lugnt.

Har fixat liknande skada med en "liten skvätt" liquisole på insidan. väter säkert igenom till utsidan och då får man trimma lite med något vasst. ymmv...

Dessutom tror jag den blev miljövänlig = kass.

Biltema har en variant som ser vettig (miljöfarlig) ut, köpt men ej provat.

/David

Skadan ser ut väldigt liten, men jag gissar att lite av väven har kapade trådar? Som gammal däckmontör hade jag inte kört vidare med däcket om det inte går att limma dit en riktig förstärkning (Motsvarighet till sidkappa), vilket jag tvivlar på att det går?

Men det är ju jag det, andra hade helt säkert gjort på andra sätt ?

liquisole är väl polyuretan alltså sikaflex samma som biltema vindrutetätning.

hursomhelst funkar den produkten utmärkt att laga skosulor, trasiga eller slitna däcksidor till mtb, liksom skärskador i gummiklossarna på bildäck.

med mera

Tillbaka
Topp