Laga däck

Baer

Ny medlem
Laga däck
Efter en del punkteringar gick jag över på stans tubeless till min 29er med Rocker Ron 2,25 däck på. Fungerar ok, men igår blev det en reva i däcket som sealant vätskan täppte hyfsat. Dock har däcket förlorat trycket nu.

Hur lagar jag denna reva på bästa vis, jag har letat runt här på forumet och ser att en del av er lagar med Liquisol. Sen nämns även björntråd..?
Lägger man bara på Liquisol på insidan av däcket, är de värt att använda sig av punkteringslappar?

Magnus

Laga däck
Det finns speciella lagningslappar för slanglösa däck. Vet inte exakt vad den stora skillnaden är mot vanliga lappar men jag har använt mig av dessa med framgång.

Laga däck
Däck/slang ska ju göra två saker:
1) hålla luften inne
2) hålla formen

För att hålla luften inne så räcket det med ett tunt skikt utan egentlig styrka-bara det är tätt.
För att hålla formen så behövs ngt som inte töjer sig för mycket.
Björntråd, tyglappar osv är alla exempel på saker man tar till när en reva skadat däckets strukturella styrka såpass att det börjar tappa formen.
Liquisole enbart har inte så bra dragstyrka, och skulle lätt spricka ifall du försöker limma en genomgående reva med det. Men om däcket fortfarande håller formen så kan egentligen valfritt lufttätt kladd(så länge det fastnar)räcka för att plugga igen hålet.

Laga däck
Kevlarband borde fylla kraven på både draghållfasthet och böjlighet.
Exempelvis: http://www.kajaksaker.se/verkstan/kevlarband

Har inte lagat däck med det men använt kevlarband på andra ställen.
Svårt som sjutton att klippa med sax. Att hugga av med vasst stämjärn mot något
halvhårt som skärbräda av plast går bättre. Bränna av med varm (glödande)
tråd går oxo bra.

Vet inte vilka lim som fäster på däck men så länge det tränger in i bandet
håller bandet för vad som helst nästan. Det blev djupa hack i en del fingrar
när folk inte lyckades klippa av varenda fiber och skulle slita av de sista
fibrerna med handkraft.

Tillbaka
Topp