Laga "klacken" till fast växelöra?

MoratGurgeh

Medlem
Håller på och försöker laga en av barnens cyklar, där backväxeln fått en smäll.

Trodde jag var klar med förarbete när jag skaffat helicoils och verktyg och gängat om hålet, men insåg när nya växeln skulle på att det saknas en "stoppklack" på ramen för att låsa växelföraren i position. Den verkar ha slagits av när växeln rök.

Hur fixar man en ny klack enklast? Hur mycket kraft behöver den tåla? Skulle det kunna gå med epoxy? Borra litet hål och sätta en skruv/pin? Nån fiffig specialpryl från Ebay?

Jag är lite besatt av att cykelfan ska lagas, men att anlita en aluminiumsvetsare kostar nog 10x cykelns värde och nånstans runt 2x går gränsen där jag kör den till tippen.

Borra ett litet hål och gänga kan säkert fungera, beroende på hur mycket material det finns i den trakten av ramen. Annars kan det säkert finnas någon vänlig happyit med alu-svetsgrejer som kan hjälpa till!

Tips på specifik adapter som skulle kunna funka?

1000005148.jpg

Ja, där får du inte i en skruv. Gamla växlar har väl dessutom b skruv direkt mot örat så det är lite känsligt. Kanske funkar bättre med en mer tolerant växel

Går det kanske att pyssla in ett gammalt växelöra i plåt, sådana som man använde på vattenrörscyklar som skulle transformeras till hurtbulledito?
Eller kanske en
1725094333020.jpeg

190 på BT

slipa o fila helt rent tvätta rent med isoprop eller aceton och bygg på klacken med

bygg betydligt mer än du behöver låt härda helt sen slipa o forma en ny klack likt ritat i bild så du får lite material bakom klacken så att säga så borde de hålla
1000005148.jpg

Går det kanske att pyssla in ett gammalt växelöra i plåt, sådana som man använde på vattenrörscyklar som skulle transformeras till hurtbulledito?
Eller kanske en
Visa bilaga 722929

190 på BT

Jag har redan en ny Tourney som passar det gamla växelörat... Lite provocerande att de är så billiga, jämfört med typ allt annat som hör till cyklar. Jag undrar om inte den nya wiren med hölje kostade mer än själva växeln.

slipa o fila helt rent tvätta rent med isoprop eller aceton och bygg på klacken med

bygg betydligt mer än du behöver låt härda helt sen slipa o forma en ny klack likt ritat i bild så du får lite material bakom klacken så att säga så borde de hålla
Visa bilaga 722933

Just vad jag ville höra! Det blir ett försök med epoxy då.

svetsa igen hålet, borra sedan igenom, använd sedan rätt gängverktyg. Så löste jag det på min MTB från 90 talet när det gick sönder. En seriös svetsare löser detta på 5-10
min.
Själva hålet är redan fixat. Urborrat och sen lagat med helicoil och gängverktyg. Det ser lite fult ut, men muttern fäster perfekt i de nya gängorna.

Det är den avslagna klacken som är problemet, men enligt råd tidigare i tråden ska jag bygga upp en ny med alu-epoxy.

Hmm, hur ful lösning vill du ha?

Går verkligen skruven förbi den där klacken? Ser ut som om det mesta av den är kvar. Räcker det inte att bara slipa lite på den den så att den blir jämn och kompensera med mer B-skruv?

Annars när du nu har en så billig växel så kan du väl bara misshandla den till att funka istället. Justera in B-skruven lite lagom och böj den sedan så att den träffar den oskadda ytan av örat. Om B-skruven sitter i en plåtbit, kan du kanske böja den istället. Ett icke-förstörande alternativ är att gänga en liten plåtbit som du skruvar på B-skruven som får stöd på befintlig klack. En liten flänsmutter kanske räcker?

Överväg annars att hålla uppe skruven med ståltråd fäst i stänkskärmsinfästningen och publicera sedan i "dagens fulmek".

Nu har du ju redan lagat gängan. Annars har jag fixat det där tidigare genom att slipa bort material på insidan av växelörat och fäst växeln med hjälp av en låsmutter från ett gammalt nav. Det är samma gänga.

Själva hålet är redan fixat. Urborrat och sen lagat med helicoil och gängverktyg. Det ser lite fult ut, men muttern fäster perfekt i de nya gängorna.

Det är den avslagna klacken som är problemet, men enligt råd tidigare i tråden ska jag bygga upp en ny med alu-epoxy.
Blev det någon lyckad lagning med epoxy från Biltema? Jag behöver fylla ut en skada och undrar om detta kan vara något.

jag hade antagligen satt i ett par radiellt utstickande ingängade småskruvar nedtill i örat, för att sas förankra epoxykittet.

och anbringat ett växelskydd på denna barncykel dömd till nya smällar:)

pfaffs förslag annars klockrent.

Semestern tog slut, cykeln blev stående i garaget. Det är en helt öppen fråga om jag kommer inleda sommaren 2026 med att köra den till tippen eller göra ett försök med att bygga upp klacken!

Tillbaka
Topp