Laga kolfiber med superlim?

Eveningstar

Aktiv medlem
Har en kolfiberfälg som vägrar täta slanglöst.
Med såpvatten blir det tydligt att det pyser i alla ekerhål.

WhatsApp Image 2024-06-29 at 21.58.42_5124064a.jpg

Då denna fälg saknar interna ekernippelhål så tänker jag att det finns inte speciellt många ställen utöver ventilhålet där det kan tänkas läcka.
Men efter att ha testat ett par olika ventiler, utan lycka, så funderar jag på det kanske är en spricka och eventuellt ett pinnhål i själva fälgen, där jag förmodar ballongen som användes vid tillverkningen satt:

WhatsApp Image 2024-06-29 at 21.59.25_9972b99b.jpg

WhatsApp Image 2024-06-29 at 22.06.13_153159cd.jpg

Nu till frågan.

Vad tror ni om att laga det här med superlim?
Bara rengöra ordentligt och sen hoppas det suger in ner i sprickan/hålet och tätar?
Sen kanske pensla med nagellack ovanpå?

Möjligen är det svårare att få tätt vid ventilen utan tejp också vet ej.
Sen kan det läcka en hel del och ändå täta med gucka

Är klistret i tubelesstejp bra nog att inte släppa in luft under kanterna, eller måste jag tejpa sträckt hela varvet runt?
Njae. Tubeless tejp bygger ju på att den ska sträckas på plats… Eftersom du har sådana snajsiga fälgar utan ekerhål skulle det kanske kännas lite snopet att tejpa. Jag hade provat nåt annat först. Superlim och/eller nagellack är väl en idé.

Är ventilhålet runt? Hålkanten ser lite ojämn ut.
Kolfiberfälgar brukar vara byggda av flera lager väv och bör inte läcka luft. Redan ett lager väv med epoxy brukar vara tätt.

Fan va mystiskt.
Om det nu läcker i sprickan eller det lilla hålet borde ju guckan täta hålet ..
Eller växer sprickan med lufttryck i däcket? ... du har inte spräckt fälgen med för mycket luft i när du poppat däcket ?

Fan va mystiskt.
Om det nu läcker i sprickan eller det lilla hålet borde ju guckan täta hålet ..
Eller växer sprickan med lufttryck i däcket? ... du har inte spräckt fälgen med för mycket luft i när du poppat däcket ?
Om jag fattat rätt så får man med vissa tillverkningsprocesser ett hål i fälgbanan från blåsan som måste patchas efteråt.
Jag tycker det på min fälg ser ut som en rektangulär patch med lite avfasade hörn, och att den eventuella sprickan är utmed en av kanterna.

Bild från internet:
1719730207030.png

Men jag funderar på om inte sprickan växer när jag spänner muttern på tubeless-ventilen, för det drar ihop fälgbanan.
Tror inte jag haft för mycket luft. Har hållit koll och inte gått över typ 10 psi/0.8 bar när jag poppat (fatbike).

Ska ut i garaget nu och se om sprickan växer när jag spänner ventilen.

Njae. Tubeless tejp bygger ju på att den ska sträckas på plats… Eftersom du har sådana snajsiga fälgar utan ekerhål skulle det kanske kännas lite snopet att tejpa. Jag hade provat nåt annat först. Superlim och/eller nagellack är väl en idé.
”Lika löser lika” dvs tejp är betydligt mer safe än lim eller nagellack. Riskerna med de senare är att de inte fungerar med epoxin och då har man något större problem.

Menar du inte fälgband? Tejpen sitter ju fast i fälgen och är ofta av ej sträckbar karaktär.

Jag hade limmat.

Menar du inte fälgband? Tejpen sitter ju fast i fälgen och är ofta av ej sträckbar karaktär.

Jag hade limmat.
Nej, jag menade tejp. Tubless tejp är ju rätt stum, absolut inte elastisk, och den ska sträckas på plats (i motsats till att tryckas fast med tummarna).
”Lika löser lika” dvs tejp är betydligt mer safe än lim eller nagellack. Riskerna med de senare är att de inte fungerar med epoxin och då har man något större problem.
Tja. Har du tänkt hela vägen på det där? Får man inte reparera saker med ”lika” längre? Det blir snart en svår tillvaro…

Jo, jag har tänkt hela vägen. Men gör som du vill, det är dina fälgar ??
Nej, inte mina fälgar. :-) Men efter alla år med kolfiber-prylar har magin avtagit lite grand för mig. Skulle det varit mina fälgar hade jag mycket väl kunnat prova med antingen superlim eller nagellack eller båda. Eller nåt annat jag haft inom räckhåll… :-)

Lite resultat:

Superlim löste inte upp fälgen.
Klarlack för fix av stenskott i billack löste inte upp fälgen.
Superlim+klarlack+mer gummi kring ventilen (se bild) fixade inte problemet. Fortfarande lika mycket bubbel kring ekerhålen.

1719834168606.png

Tät vävtejp + Gorilla tejp där emot verkar ha fixat biffen! ?

1719834182605.png

Tillbaka
Topp