Laga punka - någon ambitiös rackare?

Hiza

Ny medlem
Fick punka under gårdagens tur, och då slog mig tanken: finns fortfarande de som lagar en punktering, eller tänker alla på samma omiljövänliga men bekväma sätt som undertecknad: "Aja, slänger på en ny slang för 30 spänn, det är ju smidigt"?

Om ni gör som jag, vad använder ni den gamla slangen till? Nåt skoj måste det väl finnas?

/Pär

Klart man lagar punkan, det är ju jobbigare att ta sig till LBS:en och köpa en ny hela tiden.

Byter till hel slang och lagar den gamla. Testar den uppblåst ett tag innan
den rullas ihop och åker med ut på en tur. Får jag många hål i en slang
ger jag upp och kasserar den.

Har man trädgård så finns ett rekommenderat återanvändningsområde: Bind upp klena
träd mot stören som stödjer. Mjukt och elastiskt.

Dem jag inte lagar klipper jag sönder och använder som skidhållare. Detta är mitt första inlägg här verkar vara ett sjysst forum det här

Om hålet är så stort så att man lätt hittar det, då brukar jag laga slangen. Om det är en pyspunka brukar jag strunta i att försöka hitta hålet och bara kasserar slangen.

Jag kör med UST och slipper därmed att laga punka.
I förrgår fräste det till sedan gjorde Stan´s no tubes sitt. Det räcker med en lätt pumpning efteråt. Soft 8-)
Otroligt mycke mer miljövänlig dessutom

Jag byter i skogen och lagar hemma. Hittade några lagningslappar från Park-Tools. De fungerar ungefär som på TV-shop. Leta upp hålet. Bläng på lagningslappen i några sekunder. Tryck på slangen. Återgå till det du gjorde tidigare. Hela processen tar ungefär 20 sekunder. För mig lönar det sig då jag ännu inte tjänar 150 kr i minuten.

Japp. Lagar tom snakebites trots att det kräveeer två lappar. De lagade slangarna får följa med ut i skogen som reserver.

/Johan

sist jag fick punka tänkte jag laga längs stigen men det var hål överallt, bara att slänga på ny slang(som jag givetvis inte hade med mig, blev en nätt löptur på 4km istället för cykling:))
Får dock nästan aldrig punka på xc

Jag använder trasiga slangar till kedjestagsskydd. Smart, snyggt och återanvändning av gummit.
P1010052x.JPG ht=544

Extremt liten risk att det kommer in skit innanför och så ser det lite mer "hard core" ut än de där fåniga skydden i neoprene man kan köpa ;-) (de har en tendens att snurra runt och flytta på sig också och ligger det lite grus innanför blir det repor...)

~K

gandhi skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag använder trasiga slangar till
> kedjestagsskydd. Smart, snyggt och
> återanvändning av gummit.

det där är totalt rätt!!!

Hiza skrev:
> finns fortfarande de som lagar en
> punktering,

För det mesta lagar vi den direkt i skogen eller var man råkar vara, om inte vädret är superjävligt el det finns ngt annat bra skäl att inte göra det. Jag gillar mina slangar.

Patrik2 skrev:
> Jag har cirka 20 hål i min slang som är lagade.
> Jag är inte nsål jag bara testar hur många det
> kan bli ;)

Ja, o köpa ny är ju dessutom besvärligt, man måste ta sig till cykelbutiken, etc.

Vi har f ö oftast med oss en helt fräsch slang i reserv.

Patrik2 skrev:
> Jag har cirka 20 hål i min slang som är lagade.
> Jag är inte nsål jag bara testar hur många det
> kan bli ;)

Hur många kunde det bli då? =)

En gammal gyllene regel är att efter man lagat slangen byter man den igen och sätter in den lagade i däcket. Reservslangar ska alltid vara olappade!

bsandborgh skrev:
> Reservslangar ska alltid vara olappade!

Varför då?

Tillbaka
Topp