[Laga punktering] varför fäster inte lagningslapparna?

Marcus_A

Medlem
Hej,

Efter några misslyckade lagningsförsök för ett par decennier sedan beslöt jag mig för att sluta försöka krångla med lagning och istället köpa ny slang.
Hade nu tänkt att jag skulle försöka igen, dels för att min dimension inte alltid finns hos LBS:en, och dels för att det är bra att kunna om reservslangarna tar slut på långtur.
Konstaterar att kladdet med solution verkar ha bortrationaliserats och nu är det självhäftande som gäller?
Jag har dock samma problem som förr. Lagningslapparna sitter inte kvar. Det ser OK ut när jag lagat men ganska snart börjar det läcka. Vad gör jag för fel? Hur mycket/länge ska man rugga upp slangen? Hur hårt/länge ska man pressa fast lappen? Jag brukar linda slangen runt handen eller lägga den mot ett plant slätt underlag medan jag ruggar och trycker, finns det smartare handgrepp?

Mvh Marcus

Hejsan!
Har för mig att det hela är svårt att misslyckas med om man:
1. Ruggar gummit litegrann
2. Låter limmet torka innan man lägger på lappen (är väl kontaktlim har jag för mig)
3. Gnuggar lite på lappen så att det fäster ordentligt, och sen är det bara att tuta och köra.

Du kanske har "ruggat" slangen för länge. ;)

Annars håller jag med Jesper_H. Nu är ju jag så gammal att lagningslappar var något man fick hålla på med en hel del från den ålder man klarade av att hantera däckavtagare.

Många klagar på att självhäftande lappar fäster dåligt. Om du ändå sitter hemma och lagar finns det ingen anledning att inte göra på traditionellt sätt.

Fast nu säljs det nästan bara självhäftande lappar, så blir svårare och svårare att göra på det gamla sättet.

Biltema, Jula mm. har den 'gamla' sortens punkteringslagningskit kvar, inte speciellt dyra heller...

Limmet verkar ju dock allt annat än hälsofrämjande! :)

tycker de gamla med solution håller längre, rugga, på med lim, torka lite lätt, på med lapp gärna under press, vänta helsyt minst 15min innnan pumpning
Jag kör ny slang för det mesta. Senast small slangen upp i ett jättehål så det var bara att kassera

Luktar mumsigt men verkar inte vara cancerogent.

Beståndsdel: Naphtha (petroleum), solvent-refined light
EINECS: 265-086-6
CAS: 64741-84-0
Halt [%]: 75 - < 100
Symboler/R-fraser: F&Xn& N 11-65-51/53-66

Marcus_A skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
>
> Efter några misslyckade lagningsförsök för ett
> par decennier sedan beslöt jag mig för att sluta
> försöka krångla med lagning och istället köpa
> ny slang.
> Hade nu tänkt att jag skulle försöka igen, dels
> för att min dimension inte alltid finns hos
> LBS:en, och dels för att det är bra att kunna om
> reservslangarna tar slut på långtur.
> Konstaterar att kladdet med solution verkar ha
> bortrationaliserats och nu är det självhäftande
> som gäller?
> Jag har dock samma problem som förr.
> Lagningslapparna sitter inte kvar. Det ser OK ut
> när jag lagat men ganska snart börjar det
> läcka. Vad gör jag för fel? Hur mycket/länge
> ska man rugga upp slangen? Hur hårt/länge ska
> man pressa fast lappen? Jag brukar linda slangen
> runt handen eller lägga den mot ett plant slätt
> underlag medan jag ruggar och trycker, finns det
> smartare handgrepp?
>
> Mvh Marcus

Det har stor betydelse vilken slang du har och vilka lagningslappar du använder. Vissa slangar går inte att laga eller rättare sagt så går de att laga men lagningslappen lossnar efter någon dag. Läs på paketet för lagningslapparna och få fram vilken typ av däck de är till för. Vissa skriver att de passar för alla slangar men det stämmer inte. Om du använder slangar som känns plastiga så brukar de inte gå att laga.
Mängden solution som behövs användas variera med temperaturen och vid högre temperatur behövs i regel mer. Du ska vänta tills limmet har torkat lite grann men inte tills det är helt torrt. Limmet brukar inte fungera bra om temperaturen är under -10 så då är det bättre att byta till en ny slang. Samma problem om temperaturen är över 45 för då vill inte limmet stelna som det ska och lagningslappen lossnar enkelt och även gummit i lagningslappen blir mjukt och lossnar lätt. Om du planerar att cykla långtur i varmt land så sitt till att ha extraslangar med dig för de går inte att laga under dagen utan är då betydligt bättre att vänta tills nästa morgon och laga när det är svalare.
Om du har en lite hammare eller använder cykelpumpen och slår nätt på lagningslappen så brukar det hålla bättre.

/Stellan

Albion skrev:
> Fast nu säljs det nästan bara självhäftande
> lappar, så blir svårare och svårare att göra
> på det gamla sättet.

Jag som jobbar i en lite cykelverstad har ännu inte ens sett dessa självhäftande lappar, hos oss är det fortfarande klassiska lappar och solution som gäller. Något svårt att hitta dom är det knappast heller, finns ju över allt där det säljs cykeldelar.

Det är så jäkla lite gummi, och så mycket plast / latex i slangarna i dag att vulkaniseringen inte har något att arbeta med. De självhäftande lapparna adresserar det problemet genom att helt enkelt skita i att vulkanisera, och istället limma på lappen. Det håller som bekant inte lika bra som om man får ordentligt vulkaniseradde lagningar.
Kanske vi äntligen hittat något som faktiskt var bättre förr?
B!

Mr B skrev:
> Det är så jäkla lite gummi, och så mycket
> plast / latex i slangarna i dag att
> vulkaniseringen inte har något att arbeta med. De
> självhäftande lapparna adresserar det problemet
> genom att helt enkelt skita i att vulkanisera, och
> istället limma på lappen. Det håller som bekant
> inte lika bra som om man får ordentligt
> vulkaniseradde lagningar.
> Kanske vi äntligen hittat något som faktiskt var
> bättre förr?
> B!

Använder man fulslangar från Kina så funkar det helt perfekt med vulkaniserade lagningar :-)

OK, tack för alla svar.
Det verkar som att jag åtminstone i teorin gör rätt, det är väl handlaget som saknas...
Ska i alla fall leta efter klassiska lagningssatser (med solution) samt vara noggrannare med rengöring (efter slipning).

Mvh Marcus

Timothy skrev:
> Parktools självhäftande lappar är rena
> skämtet, i bästa fall tar man sig hem.

:( Bra att veta då jag alltid har några såna i väskan men inte fått användning för dem än..

Viktigt är också att gnugga över lappen efter du lagt på den. Den värmen som skapas bidrar starkt till vulkprocessen. Några minuter brukar räcka.

Senast redigerad av en moderator:
Clasans självhäftande lappar fungerar kalas tycker jag. Och vill man köra vanliga med vulk så tycker jag att biltemas är mest värda.

Jag brukar slänga på en tving och två små träbitar över lagningen. Så får det ligga någon timma sen funkar det kanon.

Timothy skrev:
> Parktools självhäftande lappar är rena
> skämtet, i bästa fall tar man sig hem.

Kan tyvärr bara hålla med om att dessa inte är särskilt pålitliga. Ibland funkar de, ibland funkar de inte.

Jag tycker att det håller bättre om man ser till att ha slangar som passar däckets dimension. Alltså, om slangen inte behöver tänjas ut så mycket så håller lagningarna bättre...

Jag kör latexslang och tror, iom att den är mindre benägen till punktering, att man får gå hem ungefär lika ofta som en lagningslapp misslyckas.

Jag baserar resonemanget på dessa helt egenhändigt påhittade "fakta".

Säg att i snitt var femte lagning misslyckas och man får gå hem för att det bara inte gick att laga butyl-slangen. Om man sen säger att en latex-slang har i genomsnitt fem gånger mindre risk för punktering än en butyl-slang. Om vi alltså jämför en 125gr latex-slang mot en 125gr butyl-slang.

Jag slipper alltså ta med lagningslappar och pump och anser att oddsen för att få gå hem, är ungefär lika.

Nu kan man ju resonera att lagningslappar är en 100 procentig garanti att man alltid tar sig hem, men min bistra erfarenhet är nog att var femte gång eller så, så brister lagningslappen inom första kilometern för att man inte lyckades med den fältmässiga lagningsproceduren.

Göksbolingen skrev:
> Har testat att laga med cyanolitlim+bitar av en
> kasserad slang, har nu hållit i ett par veckor
> utan problem!

Blir inte den lagningen stenhård?

parktools superpatches är inget skämt, aldrig nånsin misslyckats med dem, dem är helt otroligt bra, lämnar aldrig hemmet utan dem!

Har oxå använt dem ett antal gånger med gott resultat.

Kanske gör det skillnad om man låter slangen vila ett tag innan den används. De gånger jag använt dem har varit på landsvägsturer, har en extra slang med mig samt parktools självhäftande. Vid punka så byter jag slang fixar den trasiga den får sedan vila i ryggfickan till nästa punktering.

Andra fallet är när jag fått punka på väg till jobbet. Har lyckats ta mig hela vägen fram, fixat punkan sedan har cykeln stått hela dagen för att sedan pumpas på macken innan hemfärd.

//j

Fick punka på min 15 år gamla räser som mycket möjligt kan ha original-däck/slang, självklart lyckades jag få två punkteringar innan jag fick chans att laga (vandrade igenom vildmark i jakt på bra fiskeplats).
Jag lagade otyget men märkte dagen efter att jag hade pyspunka... Det var lagningen som inte satt klockrent, lagade den _tre_ gånger innan det faktiskt höll tätt! Lösningen var lite mer lim och en lite längre stund innan jag pumpade upp.

När jag kom upp till 6bar så exploderade istället däcket, otur antar jag...

Jag har problem med lagningslapparna. Köpte ett set hos Clas Ohlson häromsistens eftersom de alltid har fungerat utmärkt tidigare. Nu har jag testat flera olika lagningslappar på 3 olika slangar men de släpper och luften pyser ut ändå. Undrar om jag pumpar upp slangen för snabbt och för hårt tro? Tidigare har det ju alltid fungerat men nu går det käpprätt åt pipan varje gång jag försöker laga mina slangar. Det känns ju onekligen oekonomiskt att hålla på och slänga slangar som faktiskt går att lagas.
:(

...och varför är alla lagningslappar (ej självhäftande) så små nu för tiden? Var får man tag på sådana där gamla hederliga ovala eller avlånga med taggar i kanten. De duger ju till att laga slangar och även däck om det skulle behövas.

Det går väl fortfarande att hitta lappar på rulle som man kan klippa till själv? Ett annat tips är att tvätta slangen med ren bensin innan man lagar istället för att rugga ytan. Kanske inget man har med sig på turen precis men när man står hemma och lagar kan man göra så. Snabbt och enkelt.

syddslang.jpg

Anders H skrev:
> Det går väl fortfarande att hitta lappar på
> rulle som man kan klippa till själv? Ett annat
> tips är att tvätta slangen med ren bensin innan
> man lagar istället för att rugga ytan. Kanske
> inget man har med sig på turen precis men när
> man står hemma och lagar kan man göra så.
> Snabbt och enkelt.

Jäpp. Fast rugga först, tvätta sedan. Solution, torka flera minuter och sedan en själhäftande lapp.
Då håller det.

Var hos cykelreparatören nyss och frågade. Det är plast i cykelslangar nu och det vulkar inte. Han trodde gummislang kostar 300 minst. De byter alltid. Kommer ha slang med istället för kit.50 till 90 kr.

Var hos cykelreparatören nyss och frågade. Det är plast i cykelslangar nu och det vulkar inte. Han trodde gummislang kostar 300 minst. De byter alltid. Kommer ha slang med istället för kit.50 till 90 kr.

Går alldeles utmärkt på butylslang. Rugga med sandpapper, tvätta med ren bensin och låt solutionen torka tills den inte klibbar längre innan du pressar dit lappen.
Antingen är din ”reparatör” lat eller också tjänar han mer på att sälja en slang.

Tillbaka
Topp