laga slang vid ventilen?

orienteraren

Ny medlem
laga slang vid ventilen?
Går det eööer är det bara o kasta o köpa ny slang? Är nämligen 3e slangen på 1,5-2 mån där gummit har släppt vid infästningen till ventilen precis där gummi möter metall, antar att det bara är o slänga eller? för massor med vulklösn. i området lär väl inte hålla någon längre tid? Har säkerts skrivit en massa om detta men eftersom sökfunktionen är paj startar jag en ny tråd...

laga slang vid ventilen?
Jag försökte igen (under en desperat söndag) härom månaden med en lagningslapp med ett litet korssnitt i mitten som jag trädde över ventilen. Det funkade under den dagen och ca tio rundor till men sen gav det upp. Och efter att ha varit på den en gång var det bara att kassera slangen. Och då var det lördag och LBS hade öppet. :)

Alltså inget att rekommendera. Men i nödfall så.

laga slang vid ventilen?
Vet inte om detta kan vara nått att kolla men...

Om det är en racerventil och du använder muttern och drar åt för hårt så klämmer du kanske hål på slangen mot fälgkantshålet?

laga slang vid ventilen?
Köp ny slang och kolla om fälgen är borrad för bilventil (större hål). Isf trycker du i en liten plastförminskning. Är hålet lagom stort så sätt en liten snutt silvertejp över hålet gör hål i den med en syl så att slangen inte ligger emot den vassa kanten. Velox tejpfälgband funkar också, särklassigt världens bästa fälgband.

laga slang vid ventilen?
Det där är tillverkningsfel och du skall reklamera slangen.

Det är ett himla oskick när tillverkarna latar sig vid slangtillverkningen och sånt måste beivras. jag har haft samma problem på massa slangar.

laga slang vid ventilen?
rikard: inte så lätt när kvittot har gått upp i rök, men man kan ju gå in o be lite snällt så kanske man kan få en ny :)

o hålet i fälgen är rätt storlek (racerventil), ska prova o göra som museew tipsar om o inte dra åt för hårt som Stewe säger så kanske det blir bra!

laga slang vid ventilen?
är det vanligt förekommande skulle jag ta mig en titt på fälgen.. är det borrat för bilventil och du kör racerventil? isf så har du svaret på problemet.. skaffa en hylsa att stoppa i.

laga slang vid ventilen?
Har aldrig haft "ventilhålspunka".
Jag "gradar av"/försänker ventilhålet med morakniven, använder Velox vävfälgband, kastar den där muttern ni pratar om åt h-e. Har aldrig suttit nån och kommer aldrig att sitta sån på mina cyklar, jag tror den muttern gör mer skada än nytta.
Vilken nytta är det tänkt att den ska göra, kommer ventilen att krypa in i däcket o gömma sig om jag inte skruvar fast den eller?

/G
Edit: 2x stavat dåligt + fråga.

Senast redigerad av en moderator:
laga slang vid ventilen?
Mektips för att undvika slang-hål vid ventilbasen:
Jag sätter alltid den där lilla runda muttern på insidan av fälgen så slangen inte skaver mot det vassa hålet. Sen sätter jag en sån där rund mutter till på utsidan av fälgen och drar åt så ventilen sitter stadigt. På det viset skaver inget mot fälg/slang och man riskerar heller inte att skava av slangen ifall man ger sig på att pumpa i skogen med en sån där värdelös liten fånig minipump. Funkar hur bra som helst!

laga slang vid ventilen?
Jag gör exakt som Gurra, slänger bort muttern så fort slangen lämnat sin låda innan montering. Har aldrig saknat den, finns ingen anledning att skruva dit muttern på varken ut eller insidan.

/Leo

laga slang vid ventilen?
Joho! *arg gubbe* Ifall man behöver pumpa slangen mitt i skogen med den där fåniga minipumpen så gör de stor nytta. Men bortsett från det så behövs såklart inte muttrarna.
=)

laga slang vid ventilen?
Det var inte därför muttrarna skulle vara där, ju.
Jag fick punka en gång och lagade slangen i brist på reservslang och när jag skulle pumpa slangen så höll jag inte pumpen och ventilen helt still så halvvägs genom pumpandet säger det *kapuff* å så sitter bara hälften av ventilens bas fast i slangen och den håller kvar luften jättedåligt då. Gôrdåligt till och med! Dubbla muttrar eliminerar den risken helt.

laga slang vid ventilen?
Hummmm.... Båda de sätten KAN man göra på....
Ok, skall testa det. Speciellt det där med mindre fånig pump. Är sådana däringa kolsyrepumpar något att ha när man vill köra med 2.3"-däck och 3.6 Bar? Den lär ju vara ganska lätt att hålla still också =)

laga slang vid ventilen?
Troligen rör sig däcket på fälgen. Låter otroligt men jag hade samma problem för några år sedan. Tog bort däcket och rengjorde fälgens insida och däckskanten med T-röd, sen var problemet borta.

Tillbaka
Topp