Laga slang?!

Snuten

Aktiv medlem
Laga slang?!
Hur är det egentligen med vanliga lagningslappar till slang, vilken är rätt sida upp?

En ngt pinsam fråga med tanke på hur många slangar jag lagat. Jag antar att det är den sidan upp som syns på bilden, men egentligen vet jag inte.

Och hur är det med solutionen egentligen - skall man använda den så som man använder vanligt kontaktlim, dvs tunt med lim på båda ytorna, torka och sedan pressa ihop?

Har jag alltid gjort fel och åstadkommit halvkassa lagningar??!

_IGP4511.JPG ht=483

Laga slang?!
Ja det är den sidan upp, jag gör följande gnider med sandpapper runt hålet,sedan tunt lager solution på slangen tryck på lagningslappen håll trycket med tummen och pekfingret i några minuter , sedan tar jag försigtigt bort filmen på lagningslappen, gör något annat i 10-15 minuter sedan, testar jag att det är tätt.

Laga slang?!
Gör rent runt skadan - ev rugga upp ytan. Stryk på tunt lager solution och låt torka.

Ta bort metallfolien från lagningslappen - den sidan är slät och preparerad på något sätt, skall inte ha solution. Är självvulkaniserande.

Tryck fast och gnugga med något slätt föremål för att åstadkomma tryck och värme.

Klart!

Det är väl egentligen bara stora revor eller ventil som lossnat, som gör att man måste kassera en slang...?

Laga slang?!
+1 på niner, -1 på Dirty rider. Självhäftande lappar funkar dåligt är min erfarenhet.

Jag kasserar slangar till mtb när lapparna inte ryms för det sitter andra lappar för nära. Ett lager lappar, där drar jag gränsen!

Laga slang?!
äh, det känns så onödigt att slänga en slang efter bara ett hål. Själv lagar jag som Niner ovan, men om jag är hemma så använder jag sedan en tving för att pressa lagningen mot slangen då den torkar.

Laga slang?!
Jag har lagad slang med mig i ryggan om jag behöver fixa en nödpunka ute i skogen och leran. Ny slang väntar jag med att sätta tills jag kommer hem.

/Mats

Laga slang?!
På racer lagar jag (oftast) inte slangar, där punkar man så sällan.

På mtb är det lätt värt att laga för mig, jag punkar rätt mkt, speciellt i början av säsongen när man inte vant sig vid att rötter och stenar är vassare än snö. Jag kan faktiskt inte komma på något argument mot att laga slangar om man kör stig/am förutom att man kanske tycker det är tråkigt.
Det känns ju jätteonödigt och slösaktigt med både pengar och miljö att kasta en slang bara för att det är ett hål i den, som tar 2 minuter att laga.

Laga slang?!
Jag försöker hitta tuber med sloution, men vill inte köpa ett lagningskit.
Är det någon som vet vart man kan köpa lösa tuber?

Laga slang?!
Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag försöker hitta tuber med sloution, men vill
> inte köpa ett lagningskit.
> Är det någon som vet vart man kan köpa lösa
> tuber?

Samma här, oftast går ju tuben slut före lapparna. Nu säljer dom inte ens kitt med sulution och lappar längre på coop. Bara dom där självhäftande skitprylarna. Kanske kan funka som nödlagning i skogen för att ta sig hem. Men dom brukar läcka så man måste byta slang ändå :(

Laga slang?!
Känns lite slösigt att slänga en slang som till 99.99998% är helt invändningsfri och perfekt lufttät, tillsammans med alla andra miljarder grejer med minimala defekter, på allas vårt gemensamma sopberg, som nån ska ta hand om.
Solution och latexlukt har alltid varit en integral del av cyklingen, ända sen Dunlop's uppfinning. Slänger ni era förhållanden också, så fort det blivit en liten reva?

Laga slang?!
Jag vet inte heller hur jag beter mig för en tub går ju knappt göra slut på :-) Om det är ett kit tar garanterat lapparna slut först och jag snålar inte för mycket iaf för ingen lapp har lossnat. Ja, förutom de självhäftande då… de är verkligen en nödlösning för att komma hem, dock en smidig sådan!

Laga slang?!
BjornR skrev:
> Biltema säljer ju lagningskit med lösning för
> 20kr. Hmm måste vara en priskonspiration.

Kit där tuben dessutom är stor nog för att det ska bli en massa över

Laga slang?!
+1 på att laga. rugga upp lite större yta än lappen, tunn solution på, vänta (och passa på att kolla *vad* som orsakade punkteringen och om det är kvar i däcket), sätt på lapp och tryck fast inifrån och ut. Jag brukar inte vänta något nämnvärt innan jag kör igen, även med 7 bar iaf.

Ett extra tips : Finns lagningslappar på rulle att köpa. De räcker länge, är tunnare och smidigare än de jag sett i lagningskit, och går att klippa upp i valfri storlek.

Extra tips i fält : Om det är bråttom, lägg i din medhavda slang och spar den trasiga. Den kan sen lagas en regnig dag hemma - eller när du råkar ha tid över på breveten för att alla ska stämpla och äta klart ...

Laga slang?!
Nu är detvsnart 4,5 år sedan jag postade frågan, men tack för svaren. Jag lagar fortfarande, både racer och andra slangar, de få gångerna jag får punka.

Har förresten använt vanligt kontaktlim ibland när solutionen varit slut.

Laga slang?!
Stewe skrev:
> Jag försöker hitta tuber med sloution, men vill
> inte köpa ett lagningskit.
> Är det någon som vet vart man kan köpa lösa
> tuber?

Intersport och cykelbyggarn i sandviken har lösa tuber.

Laga slang?!
fredrik168 skrev:
> Stewe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag försöker hitta tuber med sloution, men
> vill
> > inte köpa ett lagningskit.
> > Är det någon som vet vart man kan köpa lösa
> > tuber?
>
>
> Intersport och cykelbyggarn i sandviken har lösa
> tuber.

Och förvarar man tuben i kylskåp så går den att spara längre utan att den blir dålig.

Laga slang?!
kontrapunkt skrev:
> +1 på att laga. rugga upp lite större yta än
> lappen, tunn solution på, vänta (och passa på
> att kolla *vad* som orsakade punkteringen och om
> det är kvar i däcket), sätt på lapp och tryck
> fast inifrån och ut. Jag brukar inte vänta
> något nämnvärt innan jag kör igen, även med 7
> bar iaf.
>
> Ett extra tips : Finns lagningslappar på rulle
> att köpa. De räcker länge, är tunnare och
> smidigare än de jag sett i lagningskit, och går
> att klippa upp i valfri storlek.
>
> Extra tips i fält : Om det är bråttom, lägg i
> din medhavda slang och spar den trasiga. Den kan
> sen lagas en regnig dag hemma - eller när du
> råkar ha tid över på breveten för att alla ska
> stämpla och äta klart ...

Det där sista är väl standardförfarande? Skulle man få en punka till och det inte finns några slangar att tigga är det läge att lappa i fält, inte innan dess :P

Laga slang?!
johnny165 skrev:
> är jag den enda som tänkt det här men..
> slanglöst??

Då får man laga däcken på insidan istället...
(säger en av de som enbart kör slanglöst)

Laga slang?!
johnny165 skrev:
> är jag den enda som tänkt det här men..
> slanglöst??

Får man aldrig punka då?

Laga slang?!
på snabbkopplade framhjul kan det ju undantagsvis löna sig att byta slang ute på vägen, men bak är det faktor 5 på tidsåtgång, oljekladd, svordomar, mot att göra det självklara;

lämna hjulet på cykeln, lyft av däcket bara där punkan sitter, vik fram slangen, laga punkan. klart på några minuter.

glöm inte att känna på insidan av däcket där punkan satt. där sitter ofta taggen kvar som har ställt till det. bort med den, annars har du snart punka igen..

Laga slang?!
Det gäller ju att veta var punkan är också..

Att byta slang på en cykel med snabbkopplingar och utanpåliggande växlar går ju enormt mycket fortare. En lagning som görs hemma i lugn och ro lär sitta bättre dessutom.

Laga slang?!
det är säkert så att en större allmänhet behöver öva sig på att laga punka. men för oss som kan är det inte krångligare eller svårare att laga en punka än att ta av och på ett hjul och byta hela slangen.

om det är svårt att veta var punkan sitter är den oftast så obetydlig att man kan pumpa och köra hem. ute på vägen är annars läpparna en bra metod att hitta punkan. speciellt om miljön är bullrig.

hemma kan man doppa hjulet sittandes kvar på cykeln i ett fyllt barnbadkar och snurra tills man hittar platsen.

och ta fram slangen på just den platsen och laga.

fortfarande utan olja på fingrarna. det har gått tre minuter. och din reservslang är intakt. inga skivbromsar eller motspänstiga kedjor att fippla med. ingen växelvajer att justera. och oftast inget balanseringsjobb för att få däcket med sladdrig kevlarkanttråd att hamna runt på fälgen.

jag skulle överväga att byta slang om det var framhjulet och det var under tävling. man kan i bästa fall vinna en minut eller två.

kanske.

men det är det ju rätt sällan.

Laga slang?!
kais01 skrev:
> det är säkert så att en större allmänhet
> behöver öva sig på att laga punka. men för oss
> som kan är det inte krångligare eller svårare
> att laga en punka än att ta av och på ett hjul
> och byta hela slangen.

Du behöver öva på att ta av hjulet snarare. Det tar ju fem sekunder och så har man något som är smidigare att jobba med.

> om det är svårt att veta var punkan sitter är
> den oftast så obetydlig att man kan pumpa och
> köra hem. ute på vägen är annars läpparna en
> bra metod att hitta punkan. speciellt om miljön
> är bullrig.

Hade det varit så obetydligt att det hade räckt att pumpa hade det ju inte varit ett problem till att börja med...

> hemma kan man doppa hjulet sittandes kvar på
> cykeln i ett fyllt barnbadkar och snurra tills man
> hittar platsen.

Laga punka genom att doppa i vatten gjorde jag en gång när jag var typ 12. Sen kom jag på att det var helt onödigt och bara blir blött och jobbigt.

> och ta fram slangen på just den platsen och laga.
>
>
> fortfarande utan olja på fingrarna. det har gått
> tre minuter. och din reservslang är intakt. inga
> skivbromsar eller motspänstiga kedjor att fippla
> med. ingen växelvajer att justera. och oftast
> inget balanseringsjobb för att få däcket med
> sladdrig kevlarkanttråd att hamna runt på
> fälgen.

Återigen så verkar du bara suga på att få av hjulet. Växeljustering liksom, seriöst?

> jag skulle överväga att byta slang om det var
> framhjulet och det var under tävling. man kan i
> bästa fall vinna en minut eller två.
>
> kanske.
>
> men det är det ju rätt sällan.

Laga slang?!
Nej, det finns ett rätt sätt och ett knepigt sätt, att du lyckas med det knepiga relativt fort är ingen ursäkt.
Man byter slang, den trasiga slangen lagas på fikat.

Laga slang?!
apropå knepighet eller avvikelser från norm tror jag det är tryggt att säga att en majoritet av sveriges punkteringar inte sker inte sker med snabbkopplade hjul och utanpåliggande växel.

men det är säkert 100 procent av fallen en fika på gång:-)

Laga slang?!
Mange. skrev:
> Man byter slang, den trasiga slangen lagas på
> fikat.
Tycker det verkar som om de flesta kastar dom på trottoaren eller i dikeskanten.
Så ids man laga slang så behöver man aldrig köpa någon ny :-)

Tillbaka
Topp